Logistika a přeprava zboží v chlazených režimech vyžadují pečlivé plánování, rychlost přepravy, přesnost a důslednost řidiče i dalších osob, které se na přepravě podílejí. Jen tak může teplotně citlivé zboží, tedy především potraviny či léky, projít celým logistickým řetězcem bez ztráty kytičky, v tomto případě to znamená bez změny teploty a v perfektním stavu.
Přinášíme vám článek z aktuálního vydání časopisu Systémy Logistiky 218 (červenec–srpen 2025), konkrétně ze speciálu Průmyslová logistika: úsvit, nebo soumrak? Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném časopise. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je pro uživatele logistických služeb zdarma.
Logistický řetězec chlazeného zboží zahrnuje samozřejmě vedle přepravy také vychystávání a skladování, což pochopitelně klade velký důraz na úzkou souhru oddělení dopravy a skladů, v následujícím textu se však zaměříme primárně právě na přepravu. Obecně platí, že každý režim má svá teplotní specifika: chlazené zboží se přepravuje při teplotě od dvou, případně čtyři do šesti stupňů Celsia. Fresh zboží musí být převáženo v teplotě do 15 °C, suché zboží pak do 24 °C. Samostatnou kapitolou je přeprava a skladování mraženého zboží, která probíhá při teplotách někdy až do −30 °C. Pro cukrovinky a podobné zboží se využívá ambientní režim ve stabilní teplotě, která se pohybuje v intervalu 15 až 20 °C.
Aktivní a pasivní chlazení
V zásadě existují dva způsoby přepravy v kontrolované teplotě – aktivní a pasivní chlazení. Aktivní chlazení je vhodné pro zásilky, které vyžadují přesnou a stabilní teplotu během celé přepravy. Tento typ přeprav využívá speciální chladicí zařízení, jako jsou např. kontejnery, chladicí jednotky nebo izotermické nákladní automobily. Tato zařízení jsou schopna udržovat konstantní teplotu v rozmezí od −30 °C do +30 °C, v závislosti na požadavcích zákazníka a typu zásilky. Aktivní chlazení je nezbytné pro zásilky, jako jsou léky, biologické materiály nebo potraviny, které jsou citlivé na vysoké či nízké teploty. Také některé potraviny jako maso a ryby mohou být pro konzumaci nebezpečné, pokud nejsou udržovány v dostatečně nízké teplotě.
Většina přepravců využívá ve vozidlech s režimem řízené teploty aktivní chlazení v podobě autonomního chladicího agregátu. „Chladicí jednotka aktivně generuje chlad nebo teplo pomocí kompresoru, ventilátoru a chladiva. Běží na naftový motor nebo je například v depu napájena z elektroinstalace. Tím udržuje stabilní teplotu bez ohledu na venkovní podmínky. Jde o spolehlivé a přesné chlazení, které lze ovšem používat i k ohřevu (temperování),“ vysvětluje Petr Kotora, transport director ve společnosti Hopi Logistics. GO! Express & Logistics využívá i další možnosti aktivního chlazení, které je vhodné pro menší zboží nebo pro přepravu léků či biologického materiálu. „Jsou to speciální transportní boxy s vlastní chladicí jednotkou a monitoringem teploty,“ říká operations director David Štika.
Oproti tomu pasivní chlazení nevyužívá žádné aktivní chladicí zařízení. „Zboží je uloženo například do izolovaného boxu nebo vestavby, která udrží nízkou teplotu po určitou dobu, ale teplota během přepravy není nijak regulována ani kontrolována. Je závislá na předchlazení a zboží je v chlazeném režimu udržováno pouze po omezenou dobu,“ popisuje Petr Kotora. Pasivní chlazení je ideální pro menší zásilky, které vyžadují udržování stabilní teploty po dobu několika hodin během přepravy. Typickým příkladem jsou některé potraviny, kosmetické výrobky nebo léky. Tento způsob chlazení využívají třeba online prodejci potravin, kdy jsou zásilky doručovány v izolovaných obalech s gelovými bloky.
Někdy je možné kombinovat i oba způsoby, kdy je vybrané zboží přepravované ve vozidle s chladicím agregátem ještě navíc chráněno dodatečným izolačním materiálem. „Toto opatření většinou používáme v rozvozových vozidlech menšího typu, která absolvují během trasy více zastávek a musí mít často otevřené dveře nákladového prostoru, aby se tak zabránilo možným výkyvům teploty, i když ta se pochopitelně stále pohybuje v rámci daného teplotního režimu,“ doplňuje manažer dopravy ESA logistika Petr Jirotka.
Flotily zahrnují i stovky vozidel s aktivním chlazením
Oslovení přepravci mají k dispozici vlastní vozové parky, které zahrnují několik jednotek, ale i stovek vozidel s aktivním chlazením. V případě potřeby využívají také spolehlivé externí partnery s obdobnými vozidly, s nimiž dlouhodobě spolupracují. „Vzhledem k tomu, že přepravují citlivé zboží, nejsou naše vozidla starší čtyř let,“ uvádí Petr Jirotka. Pro páteřní linky navíc ESA logistika využívá soupravy s návěsy umožňující kombinovanou přepravu zboží v různých teplotách. Jsou vybaveny přepážkami, které zajistí udržení různé teploty v oddělených částech úložného prostoru. „Tím vycházíme vstříc požadavkům zákazníků, kteří stále častěji požadují kombinované služby v několika teplotních režimech,“ dodává. Díky dělící stěně a druhému výparníku dokáže zajistit přepravu ve dvou teplotních režimech najednou také společnost Cool Transport. „Obecně přepravujeme zboží v téměř všech teplotních režimech od mražených produktů jako zmrzlina nebo pečivo při teplotách −25 °C až −18 °C přes čerstvé maso a mléčné výrobky při teplotě 0 °C až 2 °C či ovoce a zeleninu při teplotách 4 °C až 15 °C. Není problém ani se zdravotnickými produkty a léky, které se přepravují nejčastěji při teplotách od 15 °C do 25 °C,“ vyjmenovává Jakub Feda, provozní manažer firmy Cool Transport.
Termografy se archivují elektronicky i fyzicky
Během přepravy je také nezbytné kontrolovat teplotu v chladicím zařízení. Vozidla jsou proto vybavena systémem vzdáleného monitorování teploty v nákladovém prostoru, který funguje v kombinaci s GPS sledováním polohy. „Tímto způsobem můžeme nejen sledovat aktuální teploty, ale i obdržet případné varovné hlášení ve chvíli, kdy nastane problém s chladicím agregátem,“ uvádí Petr Jirotka.
Také vozidla Hopi Logistics jsou vybavena kalibrovanými teplotními senzory, jež automaticky zaznamenávají teplotu během celé přepravy. „Záznam je nastavený například po 15 minutách. Termograf je předáván na skladě před nakládkou jako doklad o předchlazení ložného prostou. Dále jej při vykládce obdrží zástupce zákazníka pro kontrolu, že bylo zboží přepravováno ve vyhovujícím teplotním režimu. Po ukončení přepravy je termograf předáván na CSO, kde se naskenuje do SAP a je archivován. Fyzická archivace probíhá na naší centrále v Klášterci nad Ohří,“ popisuje celý proces Petr Kotora.
Zodpovědnost řidiče je vysoká
Velmi důležitá je během přepravy i úloha řidiče. Zodpovídá za správné nachlazení vozidla ještě před příjezdem na nakládku, aby potraviny neutrpěly teplotní šok, za správné nastavení agregátu a dodržování čištění a sanitace nákladového prostoru vozidla. „Naši řidiči jsou samozřejmě proškoleni jak pro ovládání jednotky chlazení, tak i pokud jde o principy HACCP, aby bylo jednoznačně jasné, jaké postupy musí dodržet a byli si vědomi všech případných rizik,“ říká Petr Jirotka z ESA logistika. Konkrétně jde třeba i o to, kdy a jak sledovat teplotu na ovládacím panelu, jak reagovat na chyby jednotky či jak postupovat při výpadku chlazení. A Jakub Feda z Cool Transport k tomu dodává: „Řidiči musí nejen bezchybně ovládat všechny procesy přepravy zboží v chlazených režimech, ale především si musí umět poradit v případě nenadálých komplikací. Na školení se tak učí ovládat chladírenský agregát, ale i to, aby zvládli například při vybití baterie nastartovat přes kabely.“
U city logistiky roste riziko nedodržení teploty
Z hlediska času ani vzdálenost žádné limity pro přepravu chlazeného zboží podle oslovených odborníků neexistuje. Snad jen s výjimkou toho, aby zadavateli i poskytovateli přepravy dávala ekonomický smysl. „Určité limity z našeho pohledu vidíme například u city logistiky v režimu řízené teploty, kdy při vysokém počtu vykládek na krátké trase roste riziko nedodržení teplotního režimu. Proto se používají mimo jiné dodatečné izolační materiály. Situaci v city logistice navíc ztěžuje i skutečnost, že jsou vykládková místa některých klientů ve velmi obtížně dostupných lokalitách jako úzké ulice či zóny s dopravním omezením,“ říká Petr Jirotka. V případě čerstvého ovoce a zeleniny je podle Jakuba Fedy důležité co nejrychlejší doručení, proto někteří přepravci využívají dvě posádky tak, aby zboží bylo co nejdříve u zákazníka. „V provozu se setkáváme samozřejmě i s technickými limity, a to zejména v létě, kdy zákazník při venkovní teplotě přesahují 30 °C naplánuje několik vykládek mraženého zboží v rychlém sledu,“ uvádí provozní manažer Cool Transport.
Samozřejmě v celém logistickém řetězci existují místa, kde je vyšší míra rizika, že se něco pokazí. „V případě paletové distribuce jsou to nepochybně překládky v jednotlivých depech, kdy je nutné pracovat rychle, efektivně a dodržet přesný postup činností s ohledem na zachování kvality zboží. Následně jsou to i vykládky samotné, které jsou velmi závislé na spolupráci řidiče a příjemce zboží,“ vyjmenovává Petr Jirotka. A dodává, že logistický provider musí fungovat tak, aby podobná rizika důsledně omezoval a garantoval zachování teplotního režimu během celého logistického řetězce.
Předpisy v EU jsou unifikované
V případě, že je zboží s kontrolovanou teplotou přepravováno v rámci Evropské unie, předpisy se nijak zásadně neliší. „V praxi platí jednotné právní požadavky v celé unii, ale prováděcí a kontrolní mechanismy mohou mít národní odlišnosti,“ připomíná manažer dopravy ESA logistika Petr Jirotka. V některých zemích kladou větší důraz na doplňující značení techniky s ohledem na její certifikace a potvrzení řádné údržby, ale nejde o žádné zásadní rozdíly.
„Tlak na rychlost doručení se stále zvyšuje“
U chlazených potravin existuje velký tlak na rychlost distribuce s ohledem na kratší trvanlivost zboží. Navíc u potravin obecně vnímáme jednoznačný trend tlaku zákazníků na zvyšování rychlosti doručení zboží. Zatímco dříve bylo běžné dodání v režimu D+2, teď je absolutním standardem D+1. Dnes pro některé zákazníky doručujeme zboží ještě v den objednávky, to však klade velké nároky na flexibilní plánování pracovních sil, přizpůsobování transportních plánů a pružnou organizaci práce. Zákazník v tomto případě musí částečně vyjít vstříc našim procesům, a to především plánováním nakládkových a vykládkových oken. Ke zrychlení komunikace pomáhá elektronická výměna dat se zákazníkem.
Petr Jirotka, manažer dopravy, ESA logistika
„Kontrola vozidel i uchování záznamů je díky telematice efektivnější“
Všechny naše návěsy jsou vybaveny telematickými systémy, díky nimž máme přehled o aktuálních teplotách v jednotlivých návěsech. V případě změny teploty během přepravy nám do několika minut přijde notifikace, což nám dává prostor celou situaci řešit okamžitě. Záznamy o teplotě uchováváme zejména v elektronické podobě a všichni naši zákazníci, kterým záznamy dokládáme, je takto akceptují.
Jakub Feda, provozní manažer, Cool Transport
„Nejde jen o teplotu, ale i o důvěru“
Přeprava chlazeného zboží není pouze otázkou teploty, je to i otázka důvěry. Důvěry v to, že každý článek logistického řetězce – od dispečera přes řidiče až po příjemce – zajistí bezchybné dodržení podmínek, které chrání kvalitu a zdravotní nezávadnost produktu. Klíčová je stabilita teploty v čase, schopnost průběžného monitoringu a včasného zásahu při odchylkách. Každá prodleva, špatně organizovaná překládka nebo technické selhání může znamenat narušení integrity zboží, ztrátu zákaznické důvěry i ekonomickou škodu.
Petr Kotora, transport director, Hopi Logistics
„Každý režim chlazení se hodí pro jiné zásilky“
Pro přepravu zboží v režimu kontrolované teploty využíváme aktivní i pasivní chlazení. Aktivní chlazení je nezbytné pro zásilky jako například léky, biologické materiály nebo potraviny, které jsou citlivé na vysoké či nízké teploty. Pasivní chlazení je ideální pro menší zásilky nebo ty, které jsou omezeny velikostí či hmotností. Vzhledem k tomu, že pasivní chlazení nevyžaduje velká chladicí zařízení, může být tato metoda přepravy velmi ekonomická a efektivní.
David Štika, operations director, GO! Express & Logistics
Článek připravila: Martina Vampulová
Úvodní foto: GO! Express & Logistics






