Globální poptávka po letecké nákladní přepravě v srpnu vzrostla meziročně o 5 % již druhý měsíc po sobě. Vyplývá to z dat analytické společnosti Xeneta. Přestože objemy rostou, sazby klesají a podle expertů mohou být určujícím signálem dalšího vývoje trhu.
Podle Xenety se v srpnu zvýšila nejen poptávka, ale také kapacita, a to o 4 % meziročně. Globální průměrná spotová sazba však klesla již čtvrtý měsíc v řadě, tentokrát o 3 % na 2,55 USD za kilogram. „Právě sazby mohou naznačovat složitější období, které trh čeká,“ uvádí Niall van de Wouw, chief airfreight officer společnosti Xeneta.
Na výši sazeb má vliv přesun přepravních toků. Například u tras mezi Čínou a USA se v srpnu pohybovaly sazby na 4,30 USD/kg, zatímco na trase Čína–Evropa to bylo 3,65 USD/kg. Přesměrování části e-commerce zásilek z USA do Evropy tak snižuje globální průměr. Na ceny působí i pokles cen leteckého paliva o 7 %.
Podle Nialla van de Wouwa stojí za růstem poptávky především zákazníci, kteří běžně využívají námořní dopravu, ale v současné nejistotě volí raději leteckou přepravu. „Je to tento segment, kdo táhne poptávku po letecké přepravě. Nejde o signál vyšší ekonomické aktivity, ale spíše o to, že letecká doprava získává větší podíl,“ vysvětluje.
Na hlavních asijských trasách sazby meziročně klesají, zejména z jihovýchodní Asie do Severní Ameriky a Evropy, kde se propadly o více než 20 %. Stabilnější vývoj hlásí severovýchodní Asie, kde sazby meziročně klesly o 8 %. Výjimkou zůstává transatlantický trh, kde spotové sazby v srpnu meziročně vzrostly o 5 % na 1,82 USD/kg, i když šlo o zpomalení oproti červenci.
Do vývoje zasahují také změny v pravidlech pro zásilky do USA po zrušení tzv. de minimis limitu, který dříve osvobozoval malé zásilky od cla. Tento krok podle Xenety dopadá nejen na B2C e-commerce, ale i na menší B2B zásilky. „Přidává to další bariéry v podobě administrativy a nákladů,“ dodává Niall van de Wouw.
Připravil: Filip Hubička
Ilustrační foto: Filip Hubička
Data: Xeneta





