Střední Asie se z hlediska mezinárodního obchodu stává jedním z nejslibnějších regionů. Zažívá silný ekonomický růst a přitahuje stále více zahraničních investorů. Klíčovým pilířem této dynamiky je rozvoj dopravní a logistické infrastruktury. V centru této transformace leží Kazachstán, který se z tranzitního koridoru mění v moderní logistický uzel. Hospodářství země rostlo v roce 2024 o 4,8 % a v prvním čtvrtletí roku 2025 zrychlilo na 5,6 %, což je nejrychlejší tempo od roku 2013.
Železnice umožňuje investiční boom
Kazachstán zažívá investiční boom v oblasti dopravní infrastruktury. Staví se nové silnice, modernizuje se letecká infrastruktura a velká dynamika je patrná v železničním sektoru, kde se investuje do nových tratí a překladištních terminálů. Rozvoj železnice je pro Kazachstán klíčový, protože usnadňuje přepravu těžkého a objemného zboží, jako jsou stavební materiály, což je důležité s ohledem na růst stavebnictví.
Železnice hraje zásadní roli také v mezinárodním obchodu. Objem nákladů mezi Kazachstánem a Čínou dosáhl v roce 2024 rekordních 32 milionů tun, což je meziroční nárůst o 13 %. Vzrostl i tranzit do Evropy, který se zvýšil o 43 %. Hlavní impuls přineslo otevření logistického terminálu v čínském Si-anu, který je společným kazašsko-čínským projektem. Jen v roce 2024 jím a přístavem Aktau projelo více než 300 kontejnerových vlaků, což je třicetinásobný nárůst oproti předchozímu roku.
Kazachstán jako brána do Střední Asie
Strategická poloha Kazachstánu z něj dělá obousměrný logistický koridor. Slouží nejen pro čínský export do Evropy, ale také jako brána pro evropské výrobce, kteří se zaměřují na rostoucí trh Střední Asie. Železnice jim umožňuje dostat se nejen do Kazachstánu, který funguje jako distribuční uzel, ale i do sousedních zemí.
Nedávné geopolitické události, jako krize v Rudém moři, potvrdily hodnotu železniční dopravy. Mnoho společností přesunulo své objemy z námořní dopravy, přičemž významná část byla přesměrována přes Kazachstán. Další se rozhodly trvale začlenit železnici do svých dodavatelských řetězců. Kazachstán je navíc součástí tzv. Středního koridoru, intermodální trasy, která spojuje Čínu se střední a jižní Evropou.
Text: Erik Aitzhanov, manažer rozvoje obchodu, Rohlig Suus Logistics (Kazachstán); redakčně upraveno a kráceno
Ilustrační foto: Peter H / Pixabay
Komentáře nemusí vždy vyjadřovat stanovisko redakce






