Změny v geopolitickém prostředí, výkyvy v poptávce a důraz na udržitelnost nutí dopravce a jejich zákazníky přehodnocovat zavedené postupy v globální logistice. Podle Martina Tokiče, branch managera Geis CZ Air+Sea, se firmy snaží najít rovnováhu mezi spolehlivostí a náklady.
„Letecká přeprava je stále vnímána jako drahá alternativa oproti námořní dopravě,“ konstatuje Martin Tokič. Jako nejstabilnější druhy přepravy z hlediska dodacích lhůt uvádí leteckou a železniční dopravu. Zájem o železnici z Asie mírně roste, avšak „nákladová stránka, která v případě železnice momentálně nepatří k těm nejnižším“, pro zákazníky stále není atraktivní.
Jedním z faktorů ovlivňujících mezinárodní přepravu je geopolitické napětí. Konflikt v Rudém moři vedl k prodloužení dodacích lhůt z Asie do Evropy o zhruba dva týdny. Martin Tokič také upozorňuje na nerovnováhu mezi vývozem a dovozem v USA a Číně, což přetěžuje přístavy a způsobuje zpoždění.
Cenotvorbu v letecké přepravě ovlivňuje vývoj e-commerce, který „pohltí velkou část dostupných kapacit a je velmi náchylný na výkyvy v poptávce“.
Téma udržitelnosti ovlivňuje jak námořní, tak leteckou dopravu. „Stejně jako v automobilové dopravě, i v letecké a námořní přepravě se zvyšuje tlak na dekarbonizaci a snižování emisí CO₂,“ říká Martin Tokič. Zákazníci se podle něj stávají opatrnějšími. „Požadavky jsou víceméně podobné jako dříve, ale přístup je opatrnější,“ shrnuje.
Budoucnost mezinárodní dopravy vidí Martin Tokič jako optimistickou, i když s výzvami. „Čeká nás spousta výzev – pokračující válečný konflikt na Ukrajině, napětí mezi USA a Čínou, USA a EU. To všechno bude mít na mezinárodní dopravu stále zásadní vliv,“ uzavírá branch manager Geis CZ Air+Sea.
Připravil: Filip Hubička
Foto: Geis



