O logistice pryžového a plastového sortimentu s Marcelou Nimrichter, Gumex
Společnost Gumex se zaměřuje na pryžové a plastové produkty. Potřeby B2B zákazníků zajišťuje prostřednictvím e-shopu i kamenných poboček. Na začátku roku 2024 firma otevřela sklad v Brně. „Máme základnu ve Strážnici a velkou část zboží vyvážíme i na Slovensko a do zahraničí,“ zdůvodňuje vedoucí oddělení administrativy logistiky Marcela Nimrichter výběr místa pro novou logistickou centrálu.
Přinášíme vám článek z aktuálního vydání časopisu Systémy Logistiky 218 (červenec–srpen 2025). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném časopise. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je pro uživatele logistických služeb zdarma.
Čemu se věnuje společnost Gumex a co je specifické pro skladování a manipulaci s vašimi výrobky?
Naše společnost se zabývá distribucí širokého sortimentu pryžových a plastových výrobků a zajišťuje jejich následný servis. Zaměřujeme se zejména na průmyslové hadice a jejich kompletaci koncovkami. Dodáváme těsnicí materiál a profily, dále průmyslové podlahoviny, protihlukové izolace a dopravníkové pásy. Zhruba rok nabízíme i technické plasty. Provádíme také úpravy našeho sortimentu na míru. Zajišťujeme komplexní služby včetně odborného poradenství, montáž a servis a logistickou podporu při doručování.
Vloni jste otevřeli nový sklad v Brně. Jakým způsobem nyní funguje vaše síť skladů?
V lednu 2024 jsme otevřeli nový centrální brněnský sklad, který funguje v hybridním režimu. Snažíme se zde držet zásoby většiny produktů z našeho sortimentu, je tedy naší logistickou centrálou. Nicméně s ohledem na lokální poptávky udržujeme určité množství zásob i na ostatních pobočkách. Chceme tak vyjít vstříc zákazníkům a zajistit jim dostupnost zboží i v jednotlivých regionech. Hlavní výrobní středisko sídlí ve Strážnici, proto výrobní materiál určený ke zpracování přijímáme hlavně ve strážnickém skladu, ale výrobní zásoby držíme na určité hladině i ve skladu v Brně. Musíme tedy vycházet jak z našeho regionálního umístění, tak i z potřeb našich zákazníků. Někteří zákazníci například opakovaně odebírají stejné druhy produktů. Na pobočkách tudíž udržujeme hladinu vybraných zásob dostupnou v případě jejich potřeby. Jedná se o pravidelné objednávky od zákazníků, kteří preferují lokální odběr. Na základě těchto dat vytváříme predikce, kolik zásob je nutné držet skladem.
Odebírají zákazníci pouze přes pobočky, anebo v případě větších objemů přímo z Brna?
V případě, že si zákazník objedná produkt, který máme k dispozici a zvolí doručení prostřednictvím přepravní společnosti, upřednostňujeme vyřízení objednávky ze skladu v Brně. Když je potřeba, uzpůsobujeme zásoby na pobočkách, aby byly dostupnější a zároveň pro nás logisticky efektivnější.
Znamenalo otevření brněnského skladu strategické rozhodnutí i v souvislosti s další expanzí?
Určitě. O tomto kroku jsme uvažovali delší dobu. Protože kapacita stávajících skladů dosáhla svého limitu, neumožňovaly již další rozvoj. Roli hrálo i to, že se v naší pobočce v Moravanech u Brna blížil konec nájmu. Zvažovali jsme, kam se přesuneme, v úvahu přicházela i Jihlava. V kontextu naší společnosti, kdy máme základnu ve Strážnici a velkou část zboží vyvážíme i na Slovensko a do okolních evropských států, pro nás bylo Brno strategičtější.
Logistiku včetně dopravy řešíte kompletně sami. Nezvažovali jste pro nový sklad využití logistického operátora?
Nezvažovali. Jsme rodinná firma a se sortimentem, který nabízíme, nedává outsourcing příliš smysl. Disponujeme vlastní dopravou pro interní zásobování, našimi kapacitami vykrýváme i rozvozové trasy na pobočkách. Realizujeme pravidelné rozvozové trasy v celé síti našich poboček. Samozřejmě využíváme také služby přepravních společností jako například DHL, PPL, pro palety Geis Cargo a jiné. Spolupracujeme s externími přepravci, které si objednáváme a máme nasmlouvané.
Můžete blíže popsat sklad v Brně?
Naše zázemí zde tvoří sklad o rozloze 3200 metrů čtverečních a administrativní budova s plochou asi 800 metrů čtverečních. Ve skladu uvidíte hlavně paletové a klasické regály. Je rozdělen na tři zóny: příjem zboží, skladovací a expediční část. Materiálový tok začíná na příjmu, kde se zboží přijímá, kvantitativně a kvalitativně kontroluje, a to na základě připravených příjemek.
Jak velký objem zboží přijímáte na centrále a na jednotlivých pobočkách?
V Brně je soustředěno 80 procent přijímaných zásob, zbylých 20 procent je přijímáno na ostatních pobočkách.
Jak jsou výrobky identifikovány?
Po každém příjmu je zboží opatřeno našim registračním číslem – štítkem. Obsahuje údaje potřebné pro interní logistiku: množství, měrnou jednotku, obalovou jednotku, a u převážné většiny položek i jedinečný identifikátor, my jej nazýváme výrobní číslo. Všechny údaje, které zpracováváme prostřednictvím skladových terminálů, převádíme samozřejmě do čárových kódů.
Po příjmu se zboží zaskladní do paletových regálů?
Přijaté zboží není vždy zaskladněno přímo do skladových regálů. Abychom zvýšili efektivitu vyskladnění a urychlili tok objednávek k zákazníkům, využíváme na příjmu přechodné zóny. Ty slouží pro zboží, které je určeno k přímé expedici – ať už zákazníkům, nebo k internímu přesunu na jinou pobočku. V takových případech zboží ponecháváme v přechodné skladovací zóně. Ostatní položky, které směřují do běžného skladu, jsou zaskladněny standardním způsobem.
Přiblížíte poměr produkce v přechodné zóně a té, která se zaskladňuje?
Přibližně 20 procent přijatého zboží směřuje do přechodné zóny pro rychlou expedici, zbývajících 80 procent je určeno k běžnému zaskladnění. Tento poměr se mění podle období a podle parametrů položek (objemné, obtížně manipulovatelné a podobně). A samozřejmě i podle stavu otevřených objednávek.
Proč nejde zboží přímo k zákazníkům, ale ještě přes crossdock?
S ohledem na specifika našeho sortimentu není možné aplikovat čistý crossdocking. Většina položek vyžaduje zaskladnění a další zpracování, což omezuje přímý tok zboží mezi příjmem a expedicí. Je třeba mít stále na paměti, že dodáváme položky, které jsou ve většině případů dále zpracovávány, případně distribuovány do naší pobočkové sítě.
Jakým způsobem provádíte replenishment?
Obecně na našich skladech pracujeme s optimalizací toku zásob a minimalizací zbytečného pohybu skladníků. Využíváme skladové mapy, které určují ideální rozmístění položek podle jejich obrátkovosti, typu a efektivity vyskladnění. Z běžných skladových pozic průběžně doplňujeme zboží na umístění, která jsou snadno a rychle dostupná. Umístění tohoto charakteru mají na našich skladech předem stanovenou kapacitu.
Skladníka vede WMS?
Ano, vede, WMS máme sice v základní verzi, která komunikuje s podnikovým systémem Helios, nicméně díky našim individuálním úpravám dokážeme efektivně řídit skladové operace, které jsou pro nás klíčové. Systém ve skladových terminálech například uvolňuje položky dle skladové dostupnosti během expedice objednávek, a to na základě nastavených priorit, navádí skladníka na optimální trasy a podobně.
Zaskladnění se řídí zkušeností – tedy áčkové produkty blíže a dole v regálech?
Částečně ano. Při zaskladňování vycházíme ze zkušeností, takže áčkové produkty skutečně umisťujeme blíže k výdejním zónám a do spodních pater regálů pro snadnější přístup. Zároveň ale sledujeme reálný pohyb zboží. Například které položky se často vyskladňují, převáží na pobočky nebo jsou určeny pro osobní odběr. Rozmístění zásob tak upravujeme průběžně podle aktuálního stavu a chování položek. Tento kombinovaný přístup nám umožňuje efektivně reagovat na změny.
Skenováním se pak v systému páruje konkrétní pozice a zboží?
Jistě. Vidíme, na kterých umístěních je daná položka a v jakém množství. Některé áčkové položky mají přednastavené umístění.
Zvažujete vlastní WMS řešení i v souvislosti se sledováním filiálek?
I když vlastní WMS řešení v nižší verzi máme, a díky tomu, že je systém centralizovaný, do poboček vidíme, o vyšší úrovni systému uvažujeme. Většinu záležitostí nyní řešíme s našim IT oddělením, které, pokud je to zapotřebí, konzultuje naše požadavky s poskytovatelem. Je to dáno i tím, jak fungujeme jako firma interně v rámci rozvoje a inovací a tomu přizpůsobujeme řešení dle našich potřeb a predikcí.
Mají do systému přístup zákazníci?
Do našeho ERP systému ne, naši zákazníci se mohou zaregistrovat a využít dostupné informace v rámci našeho e-shopu.
Kde konsolidujete, pokud si zákazník objedná produkty z různých poboček?
Samozřejmě je našim hlavním cílem konsolidovat objednávky v Brně. V minulosti totiž znamenal převoz mezi pobočkami a následná kompletace zásilek nezanedbatelné logistické náklady. V některých případech sice objednávky rozdělujeme a expedujeme z více poboček, a to v závislosti na disponibilitě a požadovaných termínech, ale preferujeme zasílání v jedné zásilce z jednoho místa. Tento přístup je pro nás efektivnější jak z hlediska nákladů, tak i z pohledu zákazníka.
E-shop slouží jen registrovaným zákazníkům?
Ano, objednávat přes e-shop mohou pouze registrovaní zákazníci. Neregistrovaným uživatelům se na stránkách zobrazuje nabídka sortimentu, nikoliv ceny a stavy dostupnosti. Jsme velkoobchod fungující na B2B bázi, a proto je registrace nezbytnou podmínkou pro spolupráci. Každý registrovaný zákazník má po zřízení účtu a přihlášení plný přístup k e-shopu a možnost pohodlně nakupovat on-line a samozřejmě využívat všechny dostupné informace tak, jak jsme obecně zvyklí v online prostředí.
Co se děje poté, kdy zákazník objedná zboží?
S objednávkou pracuje specialista prodeje na obchodním oddělení, který ji zkontroluje a uzavře obchod. Zpracovává i objednávky z e-shopu. U řady položek je často potřeba individuální úprava, a proto jsou zákazníci také zvyklí objednávat zboží telefonicky nebo osobně. Každá objednávka však vždy projde kontrolou obchodního oddělení. Pokud je zboží skladem, specialista vystaví expediční příkaz a objednávka je následně zpracována logistickým oddělením podle požadovaného termínu dodání.
Jak je nastavena interní lhůta, pokud sklad dostane instrukci k objednávce v termínu do druhého dne?
Pokud zákazník objedná zboží, které je skladem na pobočce v Brně, do 14 hodin, objednávku ten samý den vyexpedujeme. Stále více zákazníků však požaduje doručení v konkrétním termínu. Díky tomu dokážeme mnohem efektivněji plánovat kapacity a naším cílem je nejen dodržet stávající lhůtu pro objednávky do 14.00 téhož dne, ale tuto hranici i překonat. Chceme tak vyjít vstříc zákazníkům, kteří na zboží spěchají a potřebují co nejrychlejší dodání.
Považujete expresní doručení do dalšího dne za standard, nebo je například s příplatkem?
Doručení do dalšího dne považujeme za standard. Umíme zajistit i opravdu expresní doručení, které je však spojeno s vyššími náklady na dopravu. Tyto náklady nelze předem přesně určit v rámci běžného ceníku. Naším cílem je doručit zákazníkovi zboží v požadovaném termínu, kvalitě a množství.
Mají zákazníci speciální požadavky ohledně balení?
Ano, v případě opakovaných odběrů je možné dohodnout se zákazníkem specifické transportní balení. Specialista prodeje řeší tyto požadavky individuálně – například v segmentu automotive jsme schopni zajistit speciální rozměry krabic nebo přizpůsobit výšku palet podle požadavků zákazníků. Ti si často přejí upravit balení tak, aby jim co nejlépe zapadlo do jejich logistických procesů. Naším cílem je, aby bylo doručení zboží co nejefektivnější i z pohledu zákazníka.
Existují pro vaši produkci nějaké limity pro obaly?
Ano, řešíme obalový materiál v závislosti na typu zboží a možnostech doručení. Jsou případy, kdy naše zboží je skutečně objemné a vyžaduje tvorbu přepravních obalů na míru.
Jak je to s balením z kanálu e-commerce?
Balení zboží při expedici zákazníkům, včetně objednávek z e-commerce kanálu, vychází z interních standardů, které máme nastavené. Pro e-shopové objednávky navíc funguje projekt Společně dáváme obalům druhou šanci – zákazník si může zvolit ekologičtější způsob balení a získat slevu na dopravném. Zboží je v takovém případě připraveno do již použité papírové krabice a obaleno ekologickou papírovou páskou, čím je jeho následné třídění pro zákazníka jednodušší. Zákazníci navíc mohou pro určité zboží využít i doručení do výdejních míst a boxů.
Zmiňovali jsme dopravce, s nimiž spolupracujete. Jak máte nastaveny KPI pro přepravu?
Sledujeme především nákladovost přepravy a průběžně ji optimalizujeme. V rámci interních rozvozů k zákazníkům se snažíme efektivně plánovat trasy – například pokud rozvážíme zboží z brněnské pobočky do okolí, kombinujeme tuto cestu i s vyzvednutím zboží od dodavatelů v daném regionu. KPI máme nastaveny tak, aby zohledňovaly jak ekonomickou efektivitu, tak spolehlivost doručení. Pravidelně vyhodnocujeme i časové dodržení termínů a případné reklamace.
Jaký systém používáte pro plánování přeprav?
Vycházíme z interního systému všech požadavků, vyplývajících z přijatých objednávek. Na základě těchto údajů, které nejčastěji upřesňují požadovaný typ přepravy, zda se jedná o externího přepravce nebo naši vlastní dopravu, termín doručení, místo doručení a objemnost zásilky, pak plánujeme optimální variantu přepravy.
Ve skladu využíváte manipulační techniku značky BT. Zvažujete automatizaci nebo robotizaci?
Plná automatizace není v krátkodobém horizontu reálná kvůli struktuře našeho sortimentu, ale o poloautomatizaci uvažujeme. Aktuálně je pro nás manuální obsluha skladu stále nejefektivnější. Sledujeme však trendy a víme, že částečná automatizace a sektorové zaskladňování budou v budoucnu nezbytnými kroky k optimalizaci procesů.
Realizujete aktuálně nějaký logistický projekt?
Ano, v oblasti WMS ve spolupráci s našim IT oddělením, což jsem již zmiňovala. Cílem je připravit procesy pro zavedení sektorového zaskladňování. Tento krok nám umožní lépe organizovat sklad a zvýšit efektivitu při manipulaci se zbožím.
4 poznatky Marcely Nimrichter o logistické síti společnosti Gumex
1. V brněnském logistickém skladu se snažíme držet zásoby u většiny našeho sortimentu. S ohledem na lokální poptávky udržujeme určité množství zásob i na ostatních pobočkách.
2. V Brně je soustředěno 80 % přijímaných zásob, zbylých 20 % je přijímáno na ostatních pobočkách.
3. V minulosti znamenal převoz mezi pobočkami a následná kompletace zásilek nezanedbatelné logistické náklady.
4. Disponujeme vlastní dopravou pro interní zásobování, našimi kapacitami vykrýváme i rozvozové trasy na pobočkách.
Marcela Nimrichter
2022: Stala se součástí týmu logistiky společnosti Gumex. Od únoru 2024 zde vede oddělení administrativa logistiky na nové pobočce v Brně.
2019: Nastoupila do oddělení fakturace ve společnosti Gumex.
2009–2019: Působila jako osoba samostatně výdělečně činná a získala odborné zkušenosti v podnikatelské sféře, v oblasti gastronomie a finančního sektoru. Částečně pracovala i v logistickém oddělení společnosti IKEA.
2011: Získala bakalářský titul na Provozně ekonomické fakultě Mendelovy univerzity v Brně.
Článek připravil: Stanislav D. Břeň
Úvodní foto: Gumex; další fota: Stanislav D. Břeň









