Role úzkotrupých nákladních letadel v letecké nákladní dopravě v posledních letech rychle roste. Upozorňuje na to tisková zpráva společnosti Magma Aviation, která se specializuje na cargo. Letadla, jako jsou Boeing 737-800 a Airbus A321-200, jsou primárně vyráběna jako osobní, ovšem investovat do jejich přestaveb na nákladní verze, známých jako P2F (Passenger-to-Freighter), se provozovatelům vyplácí. Zkušenosti z praxe dokazují, že mohou být ideální volbou pro lety na krátké a střední vzdálenosti.
Nové modely letadel mají úspornější motory, vylepšenou aerodynamiku a při jejich stavbě jsou čím dál více využívány kompozitními materiály. Tato vylepšení vedou k výrazně nižší spotřebě paliva ve srovnání se staršími modely, což snižuje emise skleníkových plynů i provozní náklady.
Úzkotrupá letadla podle manažerů Magma Aviation nekonkurují širokotrupým, ale doplňují je. Zatímco širokotrupé letouny spojují hlavní globální uzly a přepravují zásilky na dlouhé vzdálenosti ve velkých objemech, úzkotrupá letadla umožňují efektivní a rychlý přístup na regionální letiště a menší trhy. Slouží tedy v podstatě jako regionální doplňková služba, která přepravuje náklad z menších letišť do velkých mezinárodních uzlů. Uplatnění nacházejí především v Evropě a na Středním východě, v Africe je možnost jejich využitý limitována geografickými specifiky a nižší hustotě infrastruktury, ale postupně se úzkotrupé letouny prosazují i zde.
Připravil: Filip Hubička
Foto: Magma Aviation




