Stabilní růst vykázal v prvním pololetí roku 2025 Přístav Hamburk, a to navzdory pokračující ekonomické a geopolitické nejistotě. K tomuto trendu přispěl zejména silný růst v segmentu kontejnerových přeprav, oznámili zástupci přístavu v dnešní tiskové zprávě.
Překládka kontejnerů vzrostla oproti loňskému prvnímu pololetí o 9,3 % na 4,2 milionu TEU (standardních kontejnerů). Růst byl zaznamenán jak v importu, který posílil o 11,6 %, tak v exportu, který vzrostl o 6,9 %. Zásadní podíl na tomto výsledku měly zejména trasy na Dálný východ a do Pobaltí.
Celkový objem námořního zboží se zvýšil o 3,6 % na 57,8 milionu tun. Naopak mírný pokles zaznamenal segment sypkého a konvenčního kusového zboží (jde o zboží, které je balené, ale není přepravované v kontejnerech, např. ocelové svitky, dřevěné desky, papírové role, stroje, auta nebo jiné velké a těžké předměty).
Pokles vykázal obchod s USA
Silný růst byl generován především z lodních spojení s Dálným východem (+10,7 %) a Pobaltím (+20,8 %). Mezi nejvíce rostoucí trhy patřily Malajsie (+93,2 %), Indie (+41,6 %) a Čína (+10,5 %). Pokles o 19,3 % naopak vykázal obchod s USA, což bylo ovlivněno obchodní politikou americké administrativy.
„Hamburk těží z nových linkových spojení a restrukturalizace rejdařství,“ říká Axel Mattern, předseda představenstva organizace Hafen Hamburg Marketing.
Počet kontejnerových lodí, které v prvním pololetí navštívily Hamburk, vzrostl celkově o 0,7 %. Zejména počet velkých kontejnerových lodí s kapacitou nad 10 000 TEU se zvýšil o 51,6 %. Tyto výsledky jsou podle přístavu ovlivněny také novými linkovými službami, které spojují Hamburk se Středomořím, Blízkým východem, Dálným východem a Indií.
Hamburk jako evropský logistický uzel
Růst překládky se projevil také v rozvoji kontejnerových vnitrozemských přeprav, které se zvýšily o 2,2 % na 2,6 milionu TEU. Mnohem silnější výsledek zaznamenaly překládky (transhipment), které vzrostly o 23,8 % na 1,6 milionu TEU.
Friedrich Stuhrmann, obchodní ředitel Hamburg Port Authority, vysvětluje, že přístav i nadále pokračuje ve své roli důležitého logistického uzlu mezi asijskými trhy a severní Evropou, především oblastí Baltského moře. S odkazem na budoucí projekty dodal, že „nové projekty v přístavu Waltershof a rozšíření překladiště představují zásadní předpoklady, aby mohl tento vývoj pokračovat i v budoucnu.“ O této chystané modernizaci jsme podrobněji psali ZDE.
Připravil: Filip Hubička
Foto: Foto: HHM / Michael Lindner




