Trh e-commerce ve střední Evropě zažívá silné oživení, přičemž Česká republika se řadí mezi nejrychleji rostoucí trhy v regionu a zároveň vykazuje vysokou loajalitu k domácím obchodníkům. Vyplývá to ze studie nazvané The State of E-commerce in Central Europe vypracované analytiky společností Mastercard a ECDB. Podle zprávy vzrostl český e-commerce trh loni o 10,6 %, což zemi řadí na třetí místo v nominálním růstu, hned za Řecko a Kypr.
Nákupy v domácích obchodech tvoří v České republice podle závěrů analýzy 83 % všech online útrat. Vyšší míru domácích nákupů zaznamenalo jen Slovinsko a Německo, kde podíl činí shodně 89 %. Pro srovnání, v Maďarsku je to 77 % a v Rakousku 59 %.
Podobu e-commerce začíná čím dál víc formovat rostoucí role umělé inteligence, a to zejména při personalizaci nákupních zkušeností. V reakci na obecně vysokou míru vratek prodejci zpřísnější podmínky pro zpětné odesílání zboží a využívají inovace, jakými jsou např. v sektoru módy virtuální zkušební kabiny.
Přestože Německo s obratem 102,4 miliardy eur v roce 2024 tvořilo více než polovinu celkových příjmů e-commerce ve střední Evropě, menší trhy jako Česko a Řecko vykazují nejrychlejší tempo růstu. I menší ekonomiky mají tedy podle autorů studie značný potenciál pro další rozvoj. Konkurenční výhodu získají maloobchodníci, kteří dokážou rychle reagovat na měnící se preference spotřebitelů a investují do nových technologií.
Připravil: Filip Hubička
Ilustrační foto: Filip Hubička





