Celkové registrace nových nákladních vozidel v EU klesly o 15,4 % na celkem 155 367 kusů. Naftová vozidla si udržela dominantní postavení s 93,6% podílem na trhu, i přes pokles prodeje (−17 %). Vyplývá to z informací Centra dopravního výzkumu (CDV), resp. dat Evropského sdružení výrobců automobilů.
Registrace nákladních elektromobilů vzrostly na 5568 kusů, tj. o 46,1 % a dosáhly 3,6% podílu na trhu (oproti 2,1 % v loňském roce). Nizozemsko je s růstem 187,6 % lídrem v této oblasti, což představuje téměř pětinu prodejů nákladních elektromobilů v EU.
Naftové motorizace dominují
V Česku klesl celkový prodej nákladních vozidel o 6,1 % na 4498 kusů. Naftové motorizace zůstávají dominantní volbou (98,4 % trhu), jejich prodej klesl o 2,7 %.
Prodej nákladních elektromobilů v ČR vzrostl na 57 vozidel, tj. o 612,5 % a dosáhl tržního podílu 1,3 %. Z pohledu značek byly v Česku nejregistrovanější Mercedes-Benz (33 vozidel), Fuso (6), Toyota (4), Fiat, Ford a Volvo (všichni tři vozidla). Aktuálně je na českých silnicích v provozu 117 nákladních bateriových elektromobilů kategorie N2 (71 vozidel) a N3 (46 vozidel).
Prodej dodávek poklesl
Celkový prodej lehkých užitkových vozidel v EU klesl o 13,2 % na celkem 729 127 kusů. Z velkých trhů největší pokles zaznamenaly Itálie (−11,7 %), Francie (−12,0 %) a Německo (−14,7 %). Naopak ve Španělsku prodej vzrostl (+11,2 %). Naftové motorizace i přes 15,6% pokles zůstávají dominantní volbou (82 % trhu). Prodej lehkých užitkových elektromobilů vzrostl na 68 966 kusů, tj. o 42,1 % a dosáhl tržního podílu 9,5 %, což představuje nárůst z 5,8 % ve stejném období loňského roku.
V Česku bylo registrováno 652 nových lehkých užitkových elektromobilů. „Počet nově registrovaných bateriových elektrických vozidel (BEV) v segmentu lehkých užitkových vozidel v letošním roce v České republice významně narostl. Za první pololetí jich bylo registrováno 652, což je prakticky trojnásobek oproti stejnému období loňského roku,“ uvádí Jindřich Frič, ředitel CDV. A dodává: „Obdobný trend, byť v absolutních číslech zatím méně výrazný, pozorujeme i u nákladních vozidel, kde bylo za stejné období registrováno 57 BEV, oproti osmi vloni.“
Budování infrastruktury
„Zejména v nákladní dopravě však představuje klíčovou výzvu rozvoj dostatečně kapacitní a dostupné dobíjecí infrastruktury. I v této oblasti ale dochází k posunům. Zejména díky podpoře z Operačního programu Doprava Ministerstva dopravy se již v České republice pomalu rozbíhají první infrastrukturní projekty zaměřené na těžkou elektromobilitu,“ připomíná Jan Bezděkovský, pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu. Podotýká, že tento trend je vítaný, neboť Česká republika musí plnit své závazky vyplývající z tzv. nařízení AFIR (Nařízení o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva).
Včera byly u dálnice D1 v Mořicích na Prostějovsku zprovozněny první veřejné dobíjecí stanice v České republice, které jsou vhodné právě pro těžká nákladní vozidla. V současnosti je v Česku k dispozici téměř 7000 veřejně přístupných dobíjecích bodů.
Připravil: Stanislav D. Břeň
Ilustrační foto: Gebrüder Weiss


