Aby výuka budoucích logistiků byla co nejblíže praxi, organizují školy mj. exkurze do logistických provozů, konkrétní firemní odborníci se podílejí na výuce vybraných témat, spolupracující logistické společnosti vypisují témata diplomových prací. O příkladech takové spolupráce píše doc. Radek Novák, vedoucí katedry logistiky (KLOG) Fakulty podnikohospodářské VŠE. Jejím novým generálním partnerem se v těchto dnech stala společnost DPD.
Mezi významné oblasti spolupráce patří např. exkurze do logistických provozů spojené s odbornými přednáškami místních specialistů. Naši studenti se tak mohou seznámit osobně třeba s logistickými systémy a různými fázemi výroby prostředků na mytí nádobí a aviváží, zkusit si na vlastní kůži pohyb v mrazícím skladu nebo dokonce prozkoumat práci fish hubu, výrobní linky a s tím propojenou exportní i importní logistiku produkce cukrovinek, fáze a náležitosti činností skladů v supermarketu či navštívit „suchozemský“ kontejnerový přístav v Uhříněvsi.
Aby to bylo možné, spolupracujeme s firemními partnery dlouhodobě na základě smluv o spolupráci. Jejich podstatou je oboustranný prospěch. Portfolio spolupracujících smluvních firem přitom není stálé, ale občas se mění. Generálním (tedy nejvyšším) firemním partnerem KLOG je nově poskytovatel KEB (kurýr – expres – balík) služeb, firma DPD. Ta nahradila společnost PPL, která stála na jejím místě řadu let. Naším hlavním partnerem je dlouhodobě firma Hopi. Dalšími firemními partnery jsou firmy pokrývající široké spektrum logistických služeb, ať už jako jejich poskytovatelé, tak jako jejich spotřebitelé. Jde o firmy ICZ, CHEP, SBS Cargo, Procter & Gamble, MSC, DB Cargo Czechia, Geis, Nestlé, Kaufland a nově rovněž Jungheinrich. Ty všechny vytvářejí pro studenty odborné zázemí a také celé spektrum vzájemně prospěšných aktivit.
Přímé vstupy do výuky a semináře
Samo s sebou nezanedbatelné jsou i sdílené přímé vstupy do výuky realizované konkrétními firemními odborníky na společně zvolená témata. Podstatou této formy spolupráce není jen prezentace firem a jejich konkrétních problémů, ale např. řešení na praktické bázi založených případových studií apod.
V seminářích navazujících na přednášky na bakalářském stupni se např. naši partneři soustředí na případové studie, v nichž zadávají řešení svých konkrétních problémových okruhů. Semináře (za účasti cca 30 studentů) jsou rozděleny na skupiny, které samostatně řeší individuální či skupinová zadání. Po konkrétně zadané době každá skupina prezentuje své výsledky a ty jsou firemními zástupci ohodnoceny.
Na našich přednáškách se tak třeba většina problematiky železniční nákladní přepravy a dopravy dostává „do rukou“ profesionálů z SBS Cargo a DB Cargo Czechia, problematiku palet a zde fungujících logistických systémů řeší kolegové z firmy CHEP či třeba SCM a skladové systémy zase partneři z firmy GEIS nebo třeba kontejnerovou námořní dopravu specialisté z rejdařství MSC, kteří naše studenty zpravidla na tuto přednášku zvou do svých firemních prostor v Green Pointu v Praze na Andělu. Za zmínku stojí i školení našich studentů odborníky z ICZ v oblasti mapování logistických procesů a inovace v logistických technologií.
Diplomové práce pomáhají zadavatelům
Individuální a relativně velmi náročnou formou spolupráce je společné řešení kvalifikačních (tj. zejména diplomových) prací studentů, pro které firmy již tradičně vypisují svá témata. Zde firemní zadavatelé diplomek jasně deklarují zájem a snahu nejen diplomantů, ale i jejich firemních mentorů (konzultantů a následně i oponentů). To v řadě případů pomáhá firmy posunout se dál – příkladem může být např. konkrétní řešení týkající se problematiky výdejních míst balíkových zásilek či řešení alternativních pohonů dopravních prostředků v konkrétním nasazení.
Diplomové práce, ve kterých diplomati provádějí např. dotazníková šetření vytvořená společně s firemním partnerem, úspěšně oslovují a následně vyhodnocují celkem běžně i 200 až 300 respondentů. Pro studenty je zde největším stimulem a pochvalou, když po úspěšném obhájení práce (což v některých případech probíhá primárně i na firmě a až pak na katedře) napíše její firemní konzultant, že zásluhou úspěšného zpracování takové diplomky došlo k ušetření práce firemních zaměstnanců či k ušetření výdajů na jinak nutné externí služby nebo k objasnění konkrétního problémového pole na jehož zpracování třeba nebyl v rámci firmy čas. Pak je jasné, že taková aktivita není formální a má smysl nejen pro katedru, ale především pro konkrétní firmu.
Uvedenými aktivitami samo sebou spolupráce s našimi firemními smluvními partnery nekončí. Ta je do značné míry variabilní a záleží na konkrétních – třeba i aktuálních – zájmech a dohodě obou stran, tj. firmy i katedry, čemu se budou věnovat.
Rozvinutí toho, co mohou studenti nejen nastudovat či se dovědět z přednášek na akademické půdě, o reálné poznatky z praxe, mimo jiné vedlo k tomu, že katedra logistiky FPH VŠE v Praze již po třetí získala mezinárodní odbornou akreditaci Evropské logistické asociace (ELA) pro výuku své vedlejší specializaci Logistika – mezinárodní přeprava a zasílatelství. To katedru opravňuje k tomu, že může své úspěšné studenty bez dalších zkoušek či kurzů certifikovat na úrovni cElog, resp. Level 6 odborného vzdělávání ELA. Získání takového mezinárodně platného odborného certifikátu usnadňuje studentům vstup do logistické praxe.
Připravil: doc. Radek Novák, vedoucí katedry logistiky FPH VŠE v Praze
(redakčně upraveno)
Na úvodním snímku zleva ředitel DPD v České republice Miloš Malaník, doc. Radek Novák a prof. Jiří Hnilica, děkan FPH VŠE v Praze. Foto: doc. Václav Stříteský





