logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Společnost SKF Lubrication Systems CZ v Chodově buduje nový automatizovaný sklad dílů. Projekt...
  • Slavnostní předávání mezinárodních odborných certifikátů Evropské logistické asociace (ELA)...
  • Doba čárových kódů se po více jak půlstoletí chýlí ke konci. Díky vzestupu AI a poklesu cen...
  • Do týmu Stavebního a projektového poradenství společnosti Savills nastoupil na pozici lead...

Letecká přeprava zboží: trh se stabilizoval, vyhlídky nejsou špatné

22. července 2025
Doprava 0
584
Letecká přeprava zboží: trh se stabilizoval, vyhlídky nejsou špatné

Podle posledních údajů World Air Cargo Forecast (WACF) dvouletého přehledu a dlouhodobého výhledu pro odvětví letecké nákladní dopravy společnosti Boeing z loňského listopadu se do roku 2043 letecká nákladní doprava zdvojnásobí. Americký výrobce letadel ve své prognóze odhaduje, že trh bude v dlouhodobém horizontu nadále růst v průměru o 4 % ročně. Očekává, že se celosvětová flotila nákladních letadel v příštích letech rozroste z předloňských 2340 kusů na 3900 strojů, což bude představovat dvoutřetinový nárůst. Poptávku posílí především další rozvoj e-commerce a geograficky se měnící dodavatelské řetězce.

Přinášíme vám článek z aktuálního vydání časopisu Systémy Logistiky 217 (březen–duben 2025). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném časopise. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je pro uživatele logistických služeb zdarma. 

Dnata v Praze testovala elektrické cateringové vozidlo. A získala další kontrakt

„Trvalý růst letecké nákladní dopravy, která je nejrychlejším a nejspolehlivějším způsobem přepravy zboží, navrací odvětví k jeho dlouhodobému trendu,“ řekl Darren Hulst, viceprezident firmy Boeing pro komerční marketing k výsledkům WACF, a dodal: „Během příštích dvaceti let poroste poptávka po nákladních letadlech, kterou mimo jiné podpoří globální růst ve výrobě a e-commerce.“

Situace v přepravě zboží vzduchem se skutečně lepší. Po covidových letech, které byly pro letecké přepravce opravdu náročné, a následném období stagnace, přinesl rok 2024 částečné oživení poptávky, a to zejména na dálkových trasách z Asie do Evropy a Severní Ameriky. Hlavním impulzem byla větší aktivita ve spotřebitelském sektoru a rostoucí zájem o rychlá dodání u specifických komodit, jako jsou například elektronika a e-commerce. „Loňský rok byl pro letecké cargo jakýmsi testem odolnosti. Na jedné straně jsme pociťovali tlak mezinárodního obchodu a celní bariéry, na straně druhé jsme se potýkali s fyzickými překážkami na globálních trasách, jako byly záplavy na letišti v Dubaji, které často vyžadovaly změnu přepravní cesty doslova ze dne na den,“ hodnotí Rudolf Hlúšek, commercial director ve společnosti Rohlig Suus Logistics CZ.

S hodnotou zásilek roste pojistné i zájem o připojištění

Trh letecké nákladní přepravy v uplynulých měsících ovlivňovala celá řada faktorů. Jedním z těch nejdůležitějších byl především geopolitický vývoj. Vzhledem k přetrvávajícím komplikacím v Rudém moři byla část námořních zásilek přesměrována na leteckou alternativu. Významně negativně také zapůsobila celní politika USA po nástupu Donalda Trumpa do prezidentského úřadu a její nově zavedená nebo zpřísněná cla. „Nejrůznější obchodní omezení vedla některé firmy k tomu, že musely přehodnocovat své dodavatelské řetězce. My jsme například u jednoho klienta z oblasti spotřebního průmyslu kvůli očekávaným clům přesunuli část přeprav z námořní na leteckou, abychom stihli doručení ještě před změnou sazeb,“ říká Rudolf Hlúšek a dodává, že momentálně lze pozorovat krátkodobé výkyvy v objemech a zvýšenou poptávku po letecké přepravě na transpacifických trasách.

Ilustrační foto: Rohlig Suus

Jako velice silný hodnotí loňský rok v letecké přepravě zboží Adam Smýkal, air & sea country manager Czech Republic and Slovakia v Gebrüder Weiss, a připomíná, že podle Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) vzrostla globální poptávka po přepravě leteckého carga meziročně o více než 11 %. Podobně jako predikce amerického Boeingu považuje i on za jeden z hlavních faktorů ovlivňující trh letecké nákladní dopravy expanzi sektoru e-commerce, a to nejen kvůli rostoucí poptávce, ale i zvyšujícím se požadavkům na rychlost doručení zboží. „Růst poptávky po letecké přepravě a nedostatek kapacit v sektoru e-commerce vedly společně s různými omezeními v námořní a železniční přepravě v důsledku geopolitické situace k výraznému navýšení cen především ve druhé polovině loňského roku,“ říká Adam Smýkal.

Poptávku táhne Asie a USA

A jak se budou jednotlivé trhy vyvíjet v následujících letech? Největší nárůst zaznamenají podle expertů trhy východní a jižní Asie tažené expandujícími ekonomikami a spotřebitelskou poptávkou. Prognózy společnosti Boeing v dlouhodobém výhledu očekávají, že se asijsko-pacifická flotila téměř ztrojnásobí a dopravci v tomto regionu budou vyžadovat nejvíce dodávek letadel, následovat bude severoamerický trh. Ostatně již dnes směřuje největší poptávka mezi českými klienty do a z Asie. Jde hlavně o Čínu, Tchaj-wan a jihovýchodní Asii. „Tyto trhy zůstávají pro český dovoz v podstatě klíčové. Rostou ale i objemy do USA a Kanady, a to především u zákazníků z high-tech odvětví a strojního průmyslu. V rámci exportu pozorujeme stabilní zájem o Blízký východ,“ uvádí Rudolf Hlúšek s tím, že se přesná čísla liší podle sezony a konkrétního zboží, ale obecně platí, že nejvytíženějšími destinacemi zůstávají velké letecké huby jako Šanghaj, Hongkong, Bangkok, Frankfurt nad Mohanem, Chicago nebo Dubaj.

Nová nákladní linka ze Sečuánu do Prahy

Tomu odpovídá i situace na pražském letišti, když letos v květnu začal do Prahy pravidelně létat i čínský dopravce Central Airlines. Novou nákladní linku mezi hlavním městem Česka a čínským hlavním městem provincie S‘čchuan Čcheng-tu provozuje čtyřikrát týdně. Na linku dopravce nasazuje letadlo Boeing B777-200F, které přepraví více než 100 tun nákladu.

„Příchodem Central Airlines se potvrzuje pozitivní trend v segmentu přepravy leteckého carga. V uplynulých letech na našem letišti rostl objem přepravovaného zboží a další nárůst, téměř o 30 procent, pozorujeme v meziročním srovnání také za první kvartál letošního roku. Kromě pravidelných cargo a kurýrních linek se významné množství zboží přepraví také na linkách s cestujícími, což napomáhá rozvoji stávajících i nových leteckých spojení,“ říká Jiří Vyskoč, výkonný ředitel rozvoje leteckého obchodu Letiště Praha.

Vedle nového cargo spojení s Čcheng-tu jsou na Letišti Václava Havla Praha aktuálně v provozu další pravidelné nákladní linky: Qatar Airways Cargo létá do Dauhá a Turkish Cargo do Istanbulu. UPS provozuje pravidelnou leteckou linku mezi Kolínem nad Rýnem, Prahou a Budapeští, a FedEx přepravuje pravidelně letecké zboží z Prahy do Paříže a zpět.

Za celý loňský rok pražské letiště odbavilo 66 363 tun nákladu, což ve srovnání s rokem 2023 představovalo nárůst o 51 %. Zhruba třetinu celkové hmotnosti odbaveného zboží pak tvoří cargo přepravy na pasažérských linkách. Zatraktivnit pražské letiště zejména pro dálkové pasažérské dopravce má za cíl iniciativa Prague Airport Cargo Point. Podle průzkumu IATA totiž přeprava leteckého nákladu na tradičních pasažérských linkách přináší až 25 % výnosů. Do iniciativy se loni na jaře zapojilo vedle pražského letiště i dalších 12 subjektů. Díky tomu by se mohla prohloubit spolupráce v leteckém cargu napříč logistickým řetězcem.

Kapacita letadel poroste méně než poptávka

Ačkoli na linkách z Prahy a do českého hlavního města kapacita pro přepravu zásilek roste, v celosvětovém měřítku situace už tak pozitivní není. „Podle veřejně dostupných informací se pro letošní rok odhaduje růst poptávky po letecké přepravě o čtyři až šest procent, ale růst kapacity pouze o tři až čtyři procenta,“ říká Adam Smýkal. Tuto disproporci lze na trhu pozorovat už teď. Dostupnost kapacit je sice podle oslovených odborníků momentálně poměrně stabilní, nicméně poptávka po letecké přepravě roste a kapacity zůstávají omezené. Navíc velmi citlivě reagují na geopolitické události. „Charterové lety se objevují spíše výjimečně, většina přeprav probíhá v rámci pravidelných linek. U některých relací ovšem dochází k rychlému vyprodání kapacit, nejčastěji u urgentních zásilek a před sezonní špičkou. Nicméně díky kombinaci znalostí lokálních trhů, silné podpory skupin Rohlig Suus a Röhlig a v neposlední řadě i díky spolupráci s lokálními partnery jsme schopni pružně reagovat také při výpadcích kapacit,“ říká Rudolf Hlúšek. Na větší regionální rozdíly upozorňuje i Adam Smýkal a připomíná, že např. omezená železniční přeprava z Asie do Evropy způsobuje, že se část objemu zboží přesouvá právě do letecké přepravy. A to jak přímé letecké, tak i kombinované letecko-námořní.

Do budoucna by se snad situace mohla zlepšit, protože díky zájmu na rychle rostoucích asijských trzích se flotila velkých širokotrupých nákladních letadel podle odhadů amerického výrobce letadel Boeing v následujících letech téměř zdvojnásobí. Skoro polovinu starších strojů z výroby a přestavby nahradí modernější a úspornější modely.

Vývoj cen se liší podle regionů

Nejen dostupnost kapacit, ale i cena leteckého paliva a sezonní špičky, jako jsou čínský Nový rok či předvánoční období, pak významně ovlivňují ceny přeprav. Z dlouhodobějšího hlediska vykázaly ceny ve druhé polovině loňského roku razantní růst s kulminací na jeho konci, ale pak letos v lednu naopak klesly. „Vývoj se lišil podle jednotlivých regionů, kde jsou patrné výrazné rozdíly. Zaznamenali jsme opětovný růst poptávky tažený segmentem e-commerce, což vedlo i ke zvyšování cen. Ty jsou a samozřejmě dál budou ovlivněny také vývojem cen paliva a poplatků, stejně jako momentální geopolitickou situací a obchodní politikou. Předpokládáme, že cenový vývoj zůstane i v následujících měsících spíše nestabilní,“ myslí si Adam Smýkal. Rudolf Hlúšek doplnil, že v poslední době dochází k mírnému nárůstu cen u relací z Asie, a to zejména v případě expresních zásilek. „Kromě samotné přepravní ceny je však důležité sledovat i další náklady – handlingové poplatky, bezpečnostní přirážky nebo nové environmentální náklady,“ zdůraznil.

Zájem o udržitelnost roste

Z dlouhodobého hlediska bude v letecké dopravě stále větší roli hrát udržitelnost. Už dnes některé velké společnosti vyžadují informace o emisní stopě jednotlivých přeprav a poptávají alternativní řešení. Kupředu jde i technologický pokrok a postupně se další dopravci chystají používat udržitelné palivo SAF (Sustainable Aviation Fuel), které je považováno za významný nástroj pro snížení emisí oxidu uhličitého a dalších skleníkových plynů v porovnání se standardním leteckým palivem. „Směr regulace Evropské unie pravděpodobně zůstane nezměněn, ale otázkou zůstává rozsah a tempo změn,“ říká Rudolf Hlúšek. Podle Adama Smýkala se navíc projeví i všeobecně narůstající trendy využití umělé inteligence, které mohou díky optimalizaci plánování přispět ke snížení spotřeby CO2.


„Dál poroste poptávka a postupně se znovu projeví nedostatek kapacit“

Trh letecké dopravy bude i v budoucnu stále negativně ovlivňovat řada faktorů. Myslím si, že v dalším období bude klíčový pokračující růst poptávky tažený především segmentem e-commerce. S tím budou souviset i kapacitní nedostatky, které nebudou schopny držet krok s rostoucí poptávkou. Významnou roli bude hrát také globální obchodní napětí, především pak nepředvídatelné změny celních tarifů a vývoj geopolitické situace. 

 

Adam Smýkal, air & sea country manager Czech Republic and Slovakia, Gebrüder Weiss


„Trh letecké nákladní přepravy se postupně mění“

Zákazníci dnes chtějí daleko větší flexibilitu, rychlou reakci na změny a zároveň přesnější plánování. Stále častěji se využívají multimodální kombinace, například letecko-silniční nebo letecko-námořní varianty. Roste tlak na transparentnost jak cenovou, tak provozní a výrazně se zvyšuje zájem o digitální nástroje pro sledování zásilek. U některých firem hraje čím dál větší roli i snaha o snižování ekologického dopadu dopravy.

 

Rudolf Hlúšek, commercial director, Rohlig Suus Logistics CZ


Článek připravila Martina Vampulová
Foto v úvodu článku: DSV

Související články:

Dnata v Praze testovala elektrické cateringové vozidlo. A získala další kontrakt S hodnotou zásilek roste pojistné i zájem o připojištění Přepravní náklady pomůže snížit pečlivé plánování, školení řidičů i volba obalů Kabotážní přepravy omezuje hlavně komplikovaná legislativa

Doporučujeme

Komerční sdělení

Investujte zbývající budget do bezpečnosti a získejte moderní technologie, které šetří čas, peníze i starosti

Blíží se konec roku a s ním i období, kdy mnoho firem přemýšlí, jak efektivně využít zbývající prostředky z rozpočtu. Namísto uspěchaných nákupů nebo symbolických investic do „něčeho navíc“ se nabízí možnost, která má dlouhodobý dopad – modernizace bezpečnostních technologií. V době, kdy hraje klíčovou roli spolehlivost, digitalizace a prediktivní údržba, se právě bezpečnostní systémy […]

Fiege je připraveno na EUDR: sériová čísla pneumatik pod kontrolou

Nová evropská legislativa EUDR (EU Deforestation Regulation) přináší výrobcům a distributorům pneumatik zásadní změny. Jednou z klíčových výzev je nutnost sledování původu a pohybu každé jednotlivé pneumatiky – včetně evidence sériových čísel napříč celým dodavatelským řetězcem. Společnost Fiege je na tuto změnu plně připravena. Díky našemu modernímu WMS řešení (Warehouse Management System) zajišťujeme kompletní trasování […]

Potřebujete skladovat? PST CLC Mitsui-Soko má pro vás místo

Společnost PST CLC Mitsui-Soko, člen mezinárodní japonské skupiny Mitsui-Soko Group, nabízí aktuálně volné skladové kapacity ve svých moderních logistických centrech v Úžicích u Prahy, Pohořelicích u Brna, Brně – Tuřanech a Mošnově u Ostravy. Firma kromě skladování nabízí i komplexní celní služby a přepravy. Pokud hledáte spolehlivého partnera pro outsourcing skladování, komplexní logistické služby, přepravy […]

Případová studie FM Logistic a značky Lindt: personalizace v logistice e-commerce

Personalizace produktů čím dál častěji přesahuje rámec oděvního, šperkařského nebo kosmetického průmyslu. Tento trend rychle roste rovněž v potravinářském sektoru, kde spotřebitelé očekávají, že si budou moci vytvořit produkty na míru podle svých individuálních preferencí. To je pro výrobce náročná výzva, ale také obrovská příležitost, jak si vybudovat loajalitu a vyniknout na trhu. Spolupráce společnosti […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Systémy logistiky, který každou středu přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění v logistice.



Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required