Distribuční centrum společnosti Arvato v nizozemském Gennepu spustilo provoz velkokapacitního bateriového úložiště. Řešení baterie ve spojení se systémem řízení energie umožňuje podle firmy instalaci dalších solárních panelů. Integrované řešení vyvinula společnost Groendus ve spolupráci s provozovatelem sítě Enexis.
Až 15 GWh energie
V uplynulých letech bylo na střeše centra v Gennepu instalováno více než 27 000 solárních panelů. S rozšířením distribučního centra toto číslo vzrostlo na téměř 40 000 panelů, které ročně vyprodukují více než 15 000 MWh energie. To odpovídá spotřebě přibližně 5400 domácností. Kvůli přetížení sítě však nebylo možné tuto dodatečnou solární energii dodávat do sítě. Díky administrativnímu sloučení šesti přípojek, které bylo realizováno ve spolupráci s Enexis, může nyní Arvato vyrábět více energie a využívat ji přímo v areálu.
Bateriové úložiště a chytré řízení
Novou baterii s kapacitou 6,45 MWh řídí energetický řídicí systém (EMS) od společnosti Groendus. Systém ukládá solární energii a později ji strategicky využívá – např. v noci k nabíjení elektromobilů. Baterie se také využívá k vytváření výnosů prostřednictvím obchodování na trhu s elektřinou a vyrovnávání sítě.
Podle Arvata může nyní areál o rozloze 228 000 metrů čtverečních využívat vlastní energii více než 60 % času. Zbytek energie je nakupován prostřednictvím platformy Groendus Energy Marketplace. A to na základě uzavřených smluv s nizozemskými větrnými elektrárnami. Úspora emisí oxidu uhličitého oproti tradičnímu odběru energie z běžné sítě odhaduje Arvato na více než 1600 tun ročně.
Přetížené síti navzdory
„Toto partnerství je krokem vpřed k tomu, aby byl náš areál odolnější vůči energetickým výzvám a připraven na budoucnost,“ říká Marcel Orth, operations excellence manager ve společnosti Arvato.
„Arvato ukazuje, že i přes přetíženou síť mohou firmy zůstat udržitelné,“ dodává Erik van der Ende, generální ředitel skupiny Kenter Groendus. „Systém jsme navrhli tak, aby se mohl dále rozvíjet v souladu s pokračující dekarbonizací provozu Arvato. Do budoucna se počítá například s chytrým nabíjením elektrických nákladních vozidel, vysokozdvižných vozíků nebo robotů.“
Připravil: Stanislav D. Břeň
Foto: Arvato


