Transformace skladu společnosti Ardon ukazuje, jak může správně zvolená a implementovaná automatizace včetně implementace systému WMS a integrace na všechny související systémy výrazně zlepšit logistické procesy. Od zvýšení produktivity a přesnosti až po lepší využití prostoru a snížení provozních nákladů – přínosy jsou patrné a měřitelné. Na projektu systémového zapojení miniloadu a implementace ICZ Osiris spolupracoval Ardon se Skupinou ICZ.
Přinášíme vám článek z aktuálního vydání časopisu Systémy Logistiky 217 (březen–duben 2025). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném časopise. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je pro uživatele logistických služeb zdarma.
Společnost Ardon, středoevropský dodavatel pracovních oděvů, ochranné obuvi a prostředků osobní ochrany, prošla v poslední době zásadní proměnou svého logistického centra na okraji Olomouce. Firma má více než 10 000 skladových položek a roční expedice dosahuje tří milionů kusů zboží do zemí jako Česko, Slovensko, Polsko, Maďarsko a Pobaltí.
Donedávna sklad Ardonu fungoval na bázi konvenčních manuálních procesů. Vychystávání probíhalo ze země nebo z patrových regálů, což bylo časově náročné a relativně chybové. Nepřesnosti ve vychystávání se bezprostředně promítaly do vyššího počtu reklamací.
Firma se v poměrně rychlém sledu technologicky a procesně zcela zásadně posunula. A to od manuálního skladu přes poloautomatický (VNA) až po automatizované řešení (miniload, pick to light a automatizované balení), přičemž nově si firma objednala také systém kubického skladování Autostore. Pro jednotlivé fáze automatizace skladu si vybrala Skupinu ICZ, která pro ni zajišťuje nejen dodávku WMS (od roku 2022), ale především úlohy vyplývající z datové integrace a nastavení procesů, a působí tak jako generální dodavatel.
Miniload od Jungheinrichu a integrace od ICZ
Celková změna skladu byla motivována potřebou držet krok s rostoucími nároky zákazníků, kteří i v B2B segmentu stále více očekávají rychlost a spolehlivost na úrovni B2C e-commerce. „Nevyhovovala nám kapacita skladu, to byl jeden z důvodů pro stěhování do větších prostor. Chtěli jsme také zvýšit rychlost a efektivitu vychystávání a zlepšit visibilitu zásob. A v neposlední řadě jsme si chtěli zajistit budoucí kontinuitu ve vztahu k automatizaci,“ vysvětluje vedoucí skladu Ardonu Roman Liberda.
Po zvažování různých možností se Ardon rozhodl pro implementaci miniloadového systému od společnosti Jungheinrich. V době instalace před dvěma lety šlo v České republice o ojedinělé řešení – podobných systémů bylo v Evropě jen několik. Studie proveditelnosti byla vypracována v roce 2021, v roce 2022 probíhaly testovací scénáře a poté výstavba, v únoru 2023 byla technologie oživena a v červnu téhož roku vstoupila do plného provozu. Spuštění zkušebního provozu se o měsíc posunulo vlivem opožděné dodávky balicích strojů od firmy Savoye. A ještě v listopadu 2022 se Ardon rozhodl pro změnu trasování bedýnek, což byla pro dodržení termínu „go live“ také velká výzva.
Jádro miniloadu tvoří čtyři jeřábové zakladače obsluhující 27 000 binů o rozměrech 40 × 60 × 40 cm a nosnosti 30 kg uspořádaných v double-deep konfiguraci. Regálový systém sestává z 22 řad a 80 sloupců na každé straně. Zařízení dosahuje maximálního výkonu 3000 řádků na směnu, což při dvousměnném provozu znamená 6000 řádků denně. Maximální hodinový výkon jednoho jeřábu in/out činí 240 beden.
Aby mohl miniloadový systém plně fungovat, bylo nutné vybudovat integrované technologické zázemí. Mezi klíčové prvky patří: dopravníkové dráhy; dvě automatické kartonovací stanice od společnosti Savoye; čtyři pickovací stanice s pick-to-light technologií; kontrolní váhy, tiskárny a štítkovačky. Ve „starších“ částech skladu má Ardon pro uskladnění nadzásoby k dispozici ještě VNA vozíky rovněž od Jungheinrichu. Ve spodním patře těchto regálů probíhá replenishment a malé položky se přepravují přes uličku k pracovišti, kde operátor zboží vybalí a vkládá jej do plastových KLT přepravek pro miniload.
Propojení všech těchto technologií do jednoho funkčního celku měla na starosti Skupina ICZ. „Největší výzvou bylo zajistit bezproblémovou komunikaci mezi jednotlivými systémy,“ vysvětluje Vojtěch Syrovátko, projektový manažer Skupiny ICZ. „Každý dodavatel měl své vlastní řešení a naším úkolem bylo vytvořit z toho ucelený systém.“
Zvýšení výkonu, snížení reklamací
Implementace automatizovaného systému přinesla společnosti Ardon řadu konkrétních benefitů. Automatizované vychystávání je i s menším zapojením manipulační techniky (dříve 17 kusů VNA vozíků, retraků i nízkozdvihů) a pracovníků (o 10–15 osob) o 50 % výkonnější. Přesnost vychystávání u miniloadu činí 99,96–99,97 %, přičemž celý sklad dosahuje přesnost 99,95 %. Pronajímané skladové prostory (areál společnosti VGP) jsou lépe využity díky vysoké hustotě skladování v double-deep uspořádání.
Dosavadní zkušenosti Ardonu ukazují, že úspěšná automatizace skladu vyžaduje pečlivou přípravu a spolupráci všech zúčastněných stran. „Nejdůležitější je přesně definovat, co od systému očekáváte,“ zdůrazňuje Roman Liberda. Je potřeba podle něj mít jasno v tom, jaké procesy chce firma automatizovat a jak má systém reagovat v různých situacích. Důležitá je také volba správného partnera pro implementaci. „Nestačí jen koupit technologii, potřebujete někoho, kdo vám pomůže ji správně nastavit a integrovat do vašich procesů,“ dodává Vojtěch Syrovátko.
Mezi miniloadem a Autostorem
Ardon nehodlá u současného stavu zůstat. Firma již objednala systém Autostore od společnosti Element Logic, který bude fungovat paralelně s miniloadem. Obě technologie se budou nacházet bezprostředně vedle sebe. Bude využívat stávající expediční část v případě dopravníků, tiskáren, kontrolní váhy nebo balicího stroje a kartonovačky. Pickovací stanoviště budou nová, protože je nelze propojit s těmi od miniloadu. „Autostore nám poskytne další flexibilitu a kapacitu,“ říká Roman Liberda. „Budeme moci ještě lépe reagovat na výkyvy poptávky, celkově se logistické procesy zrychlí a zpřesní.“
Zajímavým pilotním projektem je testování rozložitelných KLT přepravek opatřených RFID tagy. Ve skladu již byly instalovány dvě brány pro čtení RFID čipů. Sledují pohyb těchto vratných KLT směrem ven ze skladu a zpět. „Skládací přepravky mají za úkol snížit dopad na životní prostředí, šetříme lepenku a náklady, a hlavně naše lesy. Za deset měsíců jsme tak nepoužili osm tun papíru,“ vysvětluje Roman Liberda
Další oblastí zájmu je částečná automatizace vykládky kontejnerů. „Většina našeho zboží přichází z Asie v kontejnerech a jejich ruční vykládka je velmi náročná,“ vysvětluje Roman Liberda. Firma tak hledá řešení, které by proces zefektivnilo.
Pečlivě plánovat
Případ automatizace v Ardonu jasně dokládá, že i v relativně tradičních odvětvích, jako je prodej pracovních oděvů a ochranných pomůcek, může moderní technologie přinést zásadní změny. Klíčem k úspěchu je pečlivé plánování, dobrá příprava a spolupráce s kompetentními partnery.
„Ne vše lze detailně specifikovat“
Velmi důležité je už v přípravné fázi analýz zapojit klíčové uživatele. Dále je nutné projekt dobře rozfázovat do jasně definovaných etap a zákazník musí počítat s náběhovou křivkou v řádu týdnů či měsíců. Za podstatné považuju i určité společné naladění obou partnerů a jít za společným cílem. Ne všechno lze totiž specifikovat a během implementace se běžně objevují požadavky na změny. Na tomto projektu jsme jen za loňský rok měli 19 změnových požadavků, jejich realizace ale vždy vedla ke zlepšení a zefektivnění procesů.
Vojtěch Syrovátko, projektový manažer, Skupina ICZ
„Nejen železo, ale především software“
Budoucnost spočívá stoprocentně v automatizaci, která v určité fázi čeká každou logistickou firmu. Důležité je přesně si specifikovat, co je cílem automatizaci, precizně nastavit procesy pro implementaci a také mít podporu na straně poskytovatele WMS. Technické řešení, zjednodušeně řečeno železo, se postaví, ale ten skutečný výkon a efektivitu dodává řízení a softwarová část.
Roman Liberda, vedoucí skladu, Ardon
📹 Jeden z jeřábů miniloadu jsme zachytili na videu v pohybu ZDE v reportáži na LinkedIn.
Sklad Ardon navštívil a článek připravil Stanislav D. Břeň
Foto a video: Stanislav D. Břeň
Na úvodním snímku je pohled na miniload a zónu s technologií pick to light.






