
Pracovní a ochranné oděvy z pogumovaného textilu, výroba opryžovaných textilních autostřech pro legendární Velorex či oblíbená nafukovací lehátka z opryžovaného textilu. Vracíme se do 50. let minulého století do Břeclavi, kdy zahájil činnost výrobce Gumotex. O třináct let později se na jihu Moravy rozjíždí výroba lehčeného měkkého polyuretanu a vzniká legendární značka Molitan. Začátkem 70. let je pak zahájena výroba opěrek z tvarované PUR pěny pro vůz Škoda Coupé a výroba přístrojových desek pro automobily Tatra 603. Později se v závodě vyrábí polotuhá a studená PUR pěna pro tvarované díly, jako jsou sluneční clony a hlavové opěrky do automobilů Škoda. A právě sluneční clony se v břeclavském závodě Gumotexu vyrábějí dodnes.
Přinášíme vám článek z aktuálního vydání časopisu Systémy Logistiky 217 (březen–duben 2025). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném časopise. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je pro uživatele logistických služeb zdarma.
„Výrobní portfolio naší společnosti, která dnes působí pod názvem Gumotex Automotive Břeclav, zahrnuje všechny existující varianty slunečních clon, se kterými se lze v osobních i nákladních automobilech setkat,“ říká na úvod Dagmar Milatová, vedoucí logistiky společnosti Gumotex. Aktuální výrobní program zahrnuje i plastové komponenty pro sluneční clony a v závodě je k dispozici také tiskárna, která zabezpečuje jejich potisk bezpečnostními piktogramy. Nedílnou součástí výrobního areálu jsou také rozsáhlé skladovací prostory, které v současné době procházejí výraznou reorganizací.
„Společně s týmem pracujeme na novém rozložení skladů v několika patrech budovy, abychom zabezpečili co nejrychlejší a nejefektivnější manipulaci mezi sklady, výrobou a expedicí s ohledem na rozložení výrobních linek, řešili nevýhodu skladování v patrové budově a také bezpečnost pracovníků,“ popisuje Dagmar Milatová s tím, že to je v současné době jeden z nejdůležitějších úkolů, který by měl do budoucna výrazně zlepšit logistické procesy výrobní firmy. Při hledání toho nejlepšího řešení vychází vedoucí logistiky ze zkušeností, které v Gumotexu nasbírala během svého působení nejprve v oblasti nákupu a později v logistice. „S Gumotexem jsem spojila de facto celý svůj profesní život. Nastoupila jsme sem hned po maturitě v roce 1989. Výhradně logistice se pak věnuji posledních patnáct let,“ dodává s úsměvem. V roce 2010, po rozdělení společnosti na odštěpné závody, totiž dostala Dagmar Milatová nabídku na řízení oddělení logistiky pro závod v Břeclavi. Ačkoli to pro ni byla nová, neznámá oblast, viděla v ní výzvu posunout svůj profesní život dál. „Základní informace jsem získala přímo v závodu při převzetí funkce vedoucího logistiky a od bývalého kolegy, vedoucího logistiky v závodu Jaroměř. Dále jsem čerpala z webových portálů našich zákazníků nebo z internetu. Naše firma nám také umožnila konzultace s externím poradcem pro logistiku, které mi pomohly uspořádat proces logistiky ve výrobním závodu. A inspirací pro mě byly i články z vašeho časopisu Systémy Logistiky,“ vzpomíná Dagmar Milatová.
Poradcem i pro ostatní závody
Dnes je zkušenou manažerkou, která má na starosti dodávky od dodavatelů přes interního zákazníka (provoz výroby) až po externího (koncového) zákazníka přesně a včas. Z toho pak vyplývají další související úkoly, jako je plánování výroby, certifikační, zákaznické a bezpečnostní audity zahrnující i kontrolu ochrany zdraví při práci. Zabývá se také systémem environmentálního managementu EMS a využívá i další moderní metody řízení, jako je 5S. Na starosti má i tvorbu řízené dokumentace zahrnující směrnice, předpisy a postupy. Jako klíčový uživatel IT systému řeší za oblast logistiky i případné problémy s jeho funkčností a zároveň v této oblasti působí i jako poradce pro ostatní závody skupiny.
V tom, aby logistika v Gumotexu fungovala just-in-time, pomáhá Dagmar Milatové její sehraný tým spolupracovníků. Tvoří jej tři disponenti zabývající se nákupem materiálů a expedicí výrobků a vedoucí skladu s pěti skladníky, kteří zajišťují vykládku, skladování a nakládku. „Moji spolupracovníci jsou pro mě velmi důležití. Jsem ráda, že mezi námi funguje vzájemný respekt, důvěra a podpora, a to i v případě neúspěchu nebo při řešení problémů. Kladu důraz také na srozumitelnou komunikaci, přesné a včasné informace a jasně stanovené reálné cíle. Bez toho bychom vůbec nemohli fungovat,“ vypočítává Dagmar Milatová. Zároveň je moc ráda, že má ve svém týmu také ženy. „Z mého pohledu jsou ženy nedílnou součástí logistiky a je jen dobře, že se jejich počet v tomto oboru zvyšuje. Jsme často podceňovány a myslím, že neoprávněně. Jsme důsledné, snaživé a přesné. A taky empatické, což muži někdy nejsou,“ připomíná.
V oblasti skladování je stále co zlepšovat
Logistika v Gumotexu přináší každý den nové výzvy. Když přichází Dagmar Milatová do práce, často dopředu neví, co ji konkrétní den čeká. A když si něco naplánuje, nezřídka je potřeba řešit jiné, naléhavější úkoly. Sama se nejraději věnuje skladování. To je činnost, v níž je stále co zlepšovat. Někdy řeší dodávky na sklad, jindy hledá další skladové kapacity. Často se zaměřuje i na vyhodnocování kvality dodávek, věnuje se reklamacím nebo přípravě expedice zboží.
Zavedení čárových kódů byla malá revoluce
Se skladováním, příjmem materiálů i expedicí hotových výrobků souvisí i dosud nejdůležitější pracovní úkol, který Dagmar Milatová se svými kolegy v minulosti zvládla.
Vzhledem k tomu, že na vedoucí pozici v logistice Gumotexu působí už řadu let, pamatuje doby, kdy se veškeré informace přepisovaly do systému ručně. Zavedení procesu skenování čárových kódů a s tím souvisejících činností bylo pro výrobní firmu doslova malou revolucí a zároveň nebytností pro další rozvoj logistických procesů. „To byl úkol, který považuji za svůj dosud největší úspěch. Kromě skenování čárových kódů jsme nastavili i online stavy skladovaného zboží a díky využití skladových lokací se zlepšila také dohledatelnost zboží. Pro velké logistické firmy je to určitě samozřejmost, pro náš výrobní závod to byl velký krok kupředu,“ zdůrazňuje Dagmar Milatová. Do budoucna by ráda stejně úspěšně dokončila i právě probíhající reorganizaci skladových prostor tak, aby se skladování posunulo opět na vyšší úroveň.
Expedice v nočních hodinách a následné trasování
Ovšem živý organismus, jakým logistika ve výrobní firmě určitě je, s sebou přináší překvapení skoro každý den. Někdy se překážky dají překonávat jednoduše, aniž si toho pracovník skoro všimne, jiné komplikace si však pamatuje hodně dlouho. A to je v případě Dagmar Milatové třeba náběh výroby slunečních clon pro jednoho nového zákazníka. „Jeho požadavek tehdy převyšoval kapacitu naší nové výrobní linky. Museli jsme proto skutečně každý den řešit logistiku dodávek a pečlivě hlídat, zda díly pojedou autem, nebo poletí letadlem. Expedice probíhaly v nočních hodinách a pak ještě následovalo trasování dodávky až po zdárné doručení do skladu zákazníka,“ popisuje Dagmar Milatová období, které bylo plné napětí, stresu a nejistoty, zda vše pokaždé klapne přesně podle plánu.
Relaxovat utíká do přírody
O stresové situace i jinak náročné situace ovšem není v logistických procesech nouze ani dnes. Dagmar Milatová už však přesně ví, jak po vyčerpávajícím pracovním dni relaxovat. Kdo by si myslel, že si sedne k televizi nebo třeba vezme z knihovny rozečtenou knihu, rozhodně by se mýlil. Vedoucí logistiky Gumotexu odpočívá zase prací. Nejčastěji na zahrádce, kde chová včely a kde si při rytí záhonků nebo okopávání květin fyzickou prací opravdu odpočine. „Ale když potřebuji úplně vypnout a dobít baterky, odcházím k vodě a usedám do rybářského křesla. Tam je mi opravdu dobře,“ uzavírá Dagmar Milatová.
„Dagmar Milatová v datech“
1989: nastoupila do Gumotexu na pozici nákupčí
2010: stala se vedoucí logistiky v Gumotex Automotive Břeclav
„Zajímavosti z praxe“
Kapacita skladu: 2000 palet
Počet dodavatelů: 44 se 185 položkami
Počet zásilek za měsíc: 110
Příjem zboží pro výrobu: 60 zásilek
Expedice k zákazníkům: 50 zásilek
Počet pracovníků závodu: 85
Roční obrat závodu: 370 milionů korun
Připravila: Martina Vampulová
Foto: 2x Gumotex Automotive