
Doručení v předem vybraných časových slotech vyžadují zákazníci v celém regionu střední Evropy, důležitost výběru preferovaného časového intervalu se zpravidla zvyšuje s věkem zákazníka. Nejčastěji přitom doručení na adresu vyžadují Němci, vyplývá ze srovnání napříč čtyřmi středoevropskými zeměmi, které si nechala vypracovat česká technologicko-logistická společnost Dodo na vzorku tisíců respondentů.
Doručení zásilky domů zůstává ve střední Evropě nejvíce oblíbeným způsobem rozvozu, v regionu předčí alternativy, jako jsou stále rozšířenější výdejní boxy nebo výdejní místa. Nejvíce přitom chtějí doručení domů Němci, kde tento způsob upřednostňují dvě třetiny zákazníků. Ve věkové skupině lidí starších 55 let chce v Německu doručení domů 89 % lidí.
„Rozvoz zásilky domů zůstane i v budoucnu jedním ze základních pilířů přepravních služeb. Je totiž pro klienta nejpohodlnější, nemusí nikam chodit nebo jezdit. Aby ale bylo skutečně funkční, klientsky přívětivé a jednoduché, musí mít zákazník možnost si vybrat den a časové okno, ve kterém mu bude zásilka opravdu doručena,“ uvádí ke srovnání napříč čtyřmi středoevropskými zeměmi provozní ředitel skupiny Dodo Peter Menky.
Slotové doručení vítají hlavně lidé mezi 30 a 59 lety
Slotové doručení preferují napříč regionem zejména lidé mezi 30 a 59 lety. V Maďarsku jej jako důležitou možnost označilo dvě třetiny zákazníků ve věku 18–30 let, zatímco ve skupině 30–59 let stoupl podíl až na 79 %. Tento rozdíl může odrážet rozdílnou životní situaci – lidé ve věku 30 až 59 let často kombinují pracovní zátěž s péčí o rodinu, a proto více oceňují možnost plánovat si den a doručení přizpůsobit svému režimu.
„Česká republika v tuto chvíli prochází bezprecedentním boomem výdejních boxů, je v tom oproti okolním zemím napřed. Boxy jsou pro mnoho zákazníků první volbou, ale nejsou zdaleka pro každého, přinášejí totiž řadu logistických i celospolečenských výzev. I proto zůstane doručení domů pro velkou část zákazníků první volbou,“ dodává Peter Menky.
Přesnost času doručení je přitom u českých zákazníků vedle ceny dopravy a šíře distribučních míst jedním z nejdůležitějších faktorů při výběru dopravce. Podle dat společnosti Dodo je dodržení přesného času a data doručení důležité pro 87 % lidí. A 60 % lidí jde ještě dál, za důležitou považuje i možnost volby konkrétního časového okna pro doručení.
Slotové doručení je to, co by zákazníci ocenili jako největší inovaci ještě v letošním roce. Zatímco více výdejních míst chce jen 19 % lidí, tak doručení v předem vybraném časovém okně by uvítalo 41 % lidí. „Právě důraz na slotové doručení a schopnost sloty dodržet bude tím, čím se jednotliví dopravci budou muset odlišit,“ dodává Peter Menky.
Zajímavostí podle něj je, že méně spokojena s doručením domů je mladší generace. Tento trend se přitom objevuje napříč všemi čtyřmi sledovanými zeměmi. „Mladí obecně nemají problém měnit jakéhokoli obchodníka, pokud nejsou spokojeni. Slotové doručení je něco, co loajalitu a spokojenost naopak zvyšuje a stává se při volbě dopravce jedním z nejsilnějších rozhodovacích faktorů,“ doplňuje Peter Menky.
Zobrazení dat má být srozumitelné všem, bez ohledu na věk
Průzkumy rovněž ukazují, že poptávka po sledování zásilky v reálném čase roste s věkem. V Maďarsku očekává tuto možnost 59 % nejmladší generace, 72 % lidí ve věku 30–39 let, 75 % ve věku 40–49 let a více než 80 % spotřebitelů ve věku 50–59 let i 60 let a více.
Ačkoli se tento výsledek může na první pohled jevit jako neintuitivní — zejména vzhledem k předpokladům o digitální zdatnosti — výsledky naznačují, že starší spotřebitelé si cení pocitu přehledu a jistoty, který jim sledování zásilek poskytuje, i když s technologiemi nepracují stejným způsobem jako mladší generace. To zdůrazňuje nejen důležitost samotného poskytování této služby, ale také potřebu zajistit, aby informace o doručení byly snadno přístupné a srozumitelné pro všechny zákazníky bez ohledu na věk.
„I když může být na první pohled překvapivé, že starší spotřebitelé považují sledování zásilek v reálném čase za velmi důležité, dává to smysl, pokud se zaměříme na to, co od doručení očekávají. Pro mnoho z nich nejde ani tak o technologii jako spíš o klid — mít jasno v tom, kdy zásilka dorazí, a moci si podle toho naplánovat den. Naší rolí jako logistických partnerů je zajistit, aby tato transparentnost byla snadno přístupná a pochopitelná pro každého, bez ohledu na věk nebo digitální zvyklosti,“ uzavírá Peter Menky.
Dodání zboží v konkrétním časovém okně, které je již standardem v oblasti potravin, začala technologicko-logistická společnost Dodo loni rozšiřovat i do dalších segmentů a klade si za cíl ze slotového doručování postupně vytvořit tržní standard. Mezi segmenty e-commerce, ve kterých je o slotové doručení aktuálně největší zájem, patří kromě potravin také léky, chovatelské potřeby, kosmetika, elektronika, oblečení, sportovní vybavení nebo hobbymarkety. Doručování v přesných časových oknech díky spolupráci s Dodo zákazníkům nabízejí například řetězce Dr. Max, Pilulka, Decathlon, Samsung, Planeo, Rituals, Alkohol.cz či Pet Center.
Tématu stále rychlejšího a přesnějšího doručování se věnujeme v rámci přílohy Omnichannel logistika v připravovaném vydání tištěných Systémů Logistiky SL 217, které vycházejí v těchto dnech. V článku „Doručování: stále rychlejší a přesnější“ kromě jiného popisujeme například řešení společností DHL Express, DoDo nebo Go! Express & Logistics, pohled odborníků z katedry logistiky Fakulty podnikohospodářské VŠE aj.
Připravil: Filip Hubička
Ilustrační foto: Dodo
O průzkumech:
Česká republika:
Dva průzkumy byly realizovány agenturou STEM/MARK metodou jednotného online dotazníku (CAWI) na internetové populaci ve věku 18 až 64 let.
- První průzkum probíhal v období od 13. do 17. ledna 2025 na vzorku 504 respondentů a zaměřoval se na hodnocení jednotlivých způsobů dopravy.
- Druhý průzkum probíhal v období od 28. do 29. května 2024 na vzorku 508 respondentů a zjišťoval zájem o doručení v časových oknech.
Slovensko:
Dva průzkumy realizované agenturami Nielsen Admosphere a Ipsos.
- První průzkum realizovala agentura Nielsen Admosphere, a.s. metodou jednotného online dotazníku (CAWI) na vzorku 507 internetových respondentů ve věku 15+. Sběr dat probíhal v období od 21. do 28. ledna 2025. Průzkum mapoval výzvy spojené s doručováním.
- Druhý sběr dat proběhl prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos od 1. do 4. dubna 2025 na vzorku 1000 respondentů. Průzkum se zaměřoval na zkoumání preferencí a očekávání zákazníků při doručování online nákupů, konkrétně na jejich zkušenosti s doručením, míru spokojenosti s doručovacími službami a zájem o možnost plánování přesného času doručení.
Maďarsko:
Průzkum byl realizován agenturou Ipsos metodou jednotného online dotazníku (CAWI) na internetové populaci ve věku 18 až 64 let.
- Sběr dat probíhal v období od 30. ledna do 6. února 2025 na vzorku 1000 respondentů. Průzkum se zaměřoval na hodnocení jednotlivých způsobů dopravy.
Německo:
Průzkum byl realizován agenturou YouGov metodou jednotného online dotazníku (CAWI) na internetové populaci ve věku 18 až 64 let.
- Sběr dat probíhal v období od 11. do 14. dubna 2025 na vzorku 2069 respondentů. Průzkum se zaměřoval na zkoumání preferencí a očekávání zákazníků při doručování online nákupů, konkrétně na jejich zkušenosti s doručením, míru spokojenosti s doručovacími službami a zájem o možnost plánování přesného času doručení.