
Mnichovského veletrhu transport logistic, který se konal minulý týden, se účastnila také redakce časopisu Systémy Logistiky. Během tří dnů bylo možné na mnichovském výstavišti potkat 77 000 odborných návštěvníků z více než 130 zemí a zavítat na stánky 2722 vystavovatelů ze 73 zemí. Akci jsme sledovali online na našem LinkedIn profilu, publikovali jsme z ní několik příspěvků a desítky fotografií. Mezi rezonujícími tématy nechyběla např. umělá inteligence, udržitelnost nákladní dopravy nebo nedostatek řidičů.
Z veletrhu přinášíme několik tipů, jak může AI pomoci spedičním a dopravním firmám:
– Podpora rozhodování v reálném čase;
– Přesnější kalkulace využití skladů a nákladového prostoru vozů na základě prognóz poptávky;
– Umožnění prediktivního prognózování;
– Realizace retrospektivních analýz;
– Optimalizace tras pomocí dopravních a meteorologických dat;
– Podpora prediktivní údržby prostřednictvím dat v reálném čase o údržbě vozidel, spotřebě paliva a chování řidičů.
Fraunhoferův institut spustil vloni projekt Skala (Scalable AI and Blockchain Solutions for Automating and Automating Value Chains). Spojuje techniky AI, jako je zpracování přirozeného jazyka, počítačové vidění a prediktivní analýzu s blockchainovou technologií. Iniciativa si klade za cíl poskytovat open-source softwarové komponenty, které činí udržitelné logistické řetězce dostupnějšími, zejména pro malé a středně velké firmy.
AI působí také v multimodální a kombinované dopravě, kde využívá obrovská množství nasbíraných dat v přestupních bodech mezi železniční, silniční, vodní a leteckou dopravou. Z nich pak lze generovat cenné poznatky pro optimalizaci logistických řetězců.
Data hrají ústřední roli i v globálním obchodě. Lodě i letadla poskytují rovněž velké množství dat. Některé logistické firmy používají digitální nástroje pro monitorování dodavatelských řetězců. Prostřednictvím analýzy dat v reálném čase na úrovni kontejnerů, zásilek a plavidel poskytuje AI interaktivní mapy s odhadovanými časy odjezdu, příjezdu nebo čekání.
Pilíře udržitelné nákladní dopravy
Tématem, které bylo v popředí zájmu vystavovatelů i návštěvníků byla – nepřekvapivě – také udržitelnost nákladní dopravy.
Podle statistik EU se 53,8 % z celkových 3471 miliard tunokilometrů přeprav v EU uskutečňuje po silnicích, následuje 28 % na námořních trasách, 11,9 % po železnici, 3,5 % prostřednictvím vnitrozemských vodních cest, 2,7 % potrubími a 0,1 % letecky.
Jaké jsou nebo mohou být pilíře udržitelné nákladní dopravy:
– Přesun na ekologičtější dopravní módy (kombinace různých druhů dopravy);
– Optimalizace procesů (zefektivnění současných operací; lepší využití kapacit a zdrojů);
– Technologický pokrok (nové pohonné technologie; udržitelná paliva a obnovitelné energie).
Před mnoha firmami stojí povinnost reportovat udržitelnost podle Corporate Sustainability Reporting Directive. „Korekční“ balíček Omnibus z února tohoto roku sice přináší zvolnění v tempu a tlaku na udržitelnost nejen logistiky, ale cíle spojené se zelenou transformací se zásadním způsobem nemění.
Trvalý nedostatek řidičů
Některá z témata, která rezonovala letošním ročníkem i německým, trhem, byla jako jako přes kopírák přepsaná z tuzemských silnic a dálnic. Jedním z hlavních problémů je totiž trvalý nedostatek řidičů. V roce 2023 zůstalo v Německu neobsazeno 70 000 pozic řidičů nákladních vozidel.
Proč vzniká v Německu nedostatek řidičů? Mezi příčiny patří nevyhovující pracovní podmínky (soustavný časový tlak, nepravidelná pracovní doba, dlouhé období mimo domov, fyzická zátěž), problémy s infrastrukturou (nedostatek parkovacích míst, odpočívadel a sociálních zařízení), špatná image profese, nedostatečné finanční ohodnocení.
V roce 2011 zrušili Němci všeobecnou brannou povinnost, čímž zmizela i možnost získat řidičský průkaz na nákladní vozidla prostřednictvím Bundeswehru. Tato možnost byla však omezena už od roku 2023.
Jistou přidanou hodnotu pro některé řidiče naopak představují nové technologie nebo pohony. I v Mnichově byla ve větší míře k vidění tahače na vodíkový pohon.
Připravil: hub (na základě příspěvků šéfredaktora Stanislava D. Břeně na Linkedin)
Úvodní foto: transport logistic; ostatní fota: Stanislav D. Břeň