
Přístav Göteborg podepsal smlouvu na výstavbu nové trafostanice. Zařízení je klíčem k tomu, aby kontejnerové lodě a plavidla převážející automobily mohly během pobytu v přístavu čerpat energii ze zdrojů na břehu ve větší míře než doposud.
Evropská legislativa vyžaduje, aby se k pobřežním napájecím systémům během kotvení v přístavech od roku 2030 povinně připojovaly všechny lodě nad 5000 hrubých tun (hrubé tuny zahrnují vlastní hmotnost – tzv. tara – přepravních jednotek a hmotnost v nich přepravovaného zboží).
Systémy pobřežních zdrojů napájení jsou v zahraniční známé též jaké OPS systémy (Onshore Power Supply Systems). Plavidlům kotvícím v přístavech dodávají elektrickou energii ze zdrojů na břehu (často jde o udržitelné zdroje), a lodě tak mohou vypínat pomocné motory (často jde o dieselové agregáty). Technologie pomáhá snižovat emise, hluk i spotřebu paliva.
Trafostanice v Göteborgu umožní současné připojení 5 kotvišť v kontejnerovém terminálu a dvou kotvišť v terminálu pro automobily. Každý výstup bude mít kapacitu 4 MVA na jedno kotviště (s možností spojit dva výstupy do jednoho přípojného bodu s dvojnásobnou kapacitou). Projekt má být dokončen v březnu 2027. Jen díky připojení kontejnerových lodí k pobřežním zdrojům má göteborgský přístav potenciál snížit emise CO₂ nejméně o 5600 tun ročně.
Göteborgský přístav má již s využíváním pobřežních zdrojů napájení dlouholeté zkušenosti. První pobřežní vysokonapěťové zařízení pro napájení zde instalovali již v roce 2001 a od té doby počet zařízení pro pobřežní napájení rok od roku roste, přičemž v průměru jedna třetina lodí zde kotvících lodí má přístup k systémům OPS.
Zakázku na výstavbu nové trafostanice získala společnost AF Bygg Väst, která je součástí švédské skupiny AF Gruppen. Hodnota zakázky činí 129 milionů švédských korun (přibližně 11,4 milionu eur). Kapacita trafostanice o rozměrech 56 x 18 metrů je 19 MVA.
Připravil: Filip Hubička
Foto: Přístav Göteborg