
Letadla se splývajícím křídlem a trupem (Blended Wing Body) jsou považována za budoucnost leteckých osobních i nákladních přeprav. Očekává se od nich snížení spotřeby paliva v řádech desítek procent ve srovnání se stroji s tradiční koncepcí. Partnerství zaměřené na analýzu možností integrace těchto letadel do komerční letecké logistiky aktuálně uzavřely společnosti Kuehne+Nagel a americký Natilus.
Společnost Natilus, která vznikla v San Diegu v roce 2016, vyvinula dvouturbortulové nákladní letadlo Kona (s tlaqčbý uaspořádáním motorů), které je schopné unést 3,8 t užitečného zatížení na vzdálenost 1700 km, a stroj Horizon určený primárně pro osobní přepravu, s nosností 25 t a doletem 6500 km.
Kuehne+Nagel využije své odborné znalosti v oblasti letecké logistiky k posouzení provozní proveditelnosti nasazení BWB letadel v praxi. Spolupráce se zaměří na modelování tras, hodnocení dopadů na životní prostředí, analýzu provozních nákladů a úzkou kooperaci s leteckým průmyslem. Obě firmy budou podle tiskové zprávy Kuhne+Nagel společně hledat způsoby, jak BWB letadla v rámci leteckých nákladních přepravy využívat co možná neefekrtivněji. .
Koncept BWB je známý po celá desetiletí, mezi zástupci tohoto konceptu jsou například americké vojenské letouby B2 Spirit.
Připravil: Filip Hubička
Foto: Natilus