
Rozvoj umělé inteligence a její praktické využití v logistice, standardizace nebo změny na trhu práce související s příchodem nové generace i stárnutí populačně silných ročníků. A samozřejmě digitalizace, automatizace či robotika. Na uvedená témata se zaměřil letošní, už 24. ročník konference Trends in Automotive Logistics (TAL), kterou v plzeňském Parkhotelu opět pořádala společnost Aimtec. Účastníci z řad logistiků, IT profesionálů, manažerů digitalizace, generálních ředitelů i zástupců médií včetně redakce Systémů Logistiky mohli kromě řady přednášek sledovat i dvě panelové diskuse.
Stručné zahajovací proslovy přednesli Roman Žák, spoluzakladatel a předseda dozorčí rady firmy Aimtec, společně s Richardem Brunnerem z Obchodní a průmyslové komory Regensburg a Bernardem Bauerem z Česko-německé obchodní a průmyslové komory. Ten ve svém vystoupení uvedl: „TAL ukazuje, jak mohou české a německé firmy spolupracovat. Je to prostor pro sdílení nápadů v oblasti rozvoje talentů i digitálních platforem.“
AI, standardizace, 6G sítě
Na možnosti využití open source projektů při implementaci umělé inteligence (AI), kde firmy sdílejí know-how a zvyšují tak efektivitu nasazení AI, poukázal v úvodní přednášce Thilo Jörgl, odborný novinář a řídící partner společnosti impact media projects. Mojmír Barák z automobilky Škoda Auto přiblížil postupné zapojování umělé inteligence a dalších pokročilých technologií v logistických procesech – od dopravy materiálu přes balení až po každodenní komunikaci. Využití AI při kontrole výstupní kvality prezentoval Selim Caluwaerts ze společnosti Safran Cabin, a to včetně srovnání úspěšnosti oproti kontrole uskutečněné lidmi.
O náročném projektu zavádění standardizované platformy napříč výrobními závody globálně působící automobilky promluvil Tobias Mayr z BMW Group. Tomáš Brotz ze společnosti Siemens představil framework pro standardizaci, který pomáhá firmám ušetřit čas i náklady a vyhnout se nejčastějším chybám při zavádění standardů.
Úspěšnou spolupráci univerzity a technologické společnosti představili Jiří Maršík z firmy Bosch a Zdeněk Bečvář z ČVUT. Jedna z prvních plánovaných průmyslových aplikací privátní 6G sítě pokrývá celou továrnu a přináší extrémně rychlou bezdrátovou komunikaci v rámci podniku.
Kvalitní data jako základ efektivní a udržitelné logistiky
Jakou podobu bude mít automotive logistika v roce 2030? O tom hovořili účastníci panelové diskuse s podtitulem „Digital. Future-Proof?“ Debatu moderoval již zmíněný Thilo Jörgl a mezi panelisty nechyběli Mojmír Barák (Škoda Auto), Tobias Mayr (BMW Group), Csaba Malatinszki (Denso Manufacturing Hungary) a Pavel Boháč, CEO pořádající společnosti Aimtec. Experti se shodli, že kromě razantního nárůstu zapojení AI je zapotřebí připravit se na častější kybernetické útoky. Zásadní roli budou nadále hrát kvalitní data, ať už kmenová či transakční, na nichž je možné (a nutné) logistiku stavět.
Druhá panelová diskuse se zaměřila konkrétně na tuzemskou logistiku. Jak uchopit a realizovat projekt digitalizace či automatizace nebo jak vybrat vhodného dodavatele? O těchto tématech debatovali představitelé firem zastoupených ve spolku Sklad – konkrétně Libor Mihalka (společnost Logtech), Václav Kopecký (Still ČR), Jan Flodrman (Zebra Technologies), Rostislav Schwob (Aimtec) – a s nimi Michal Štěrba, CEO společnosti GZ Media. Ten také na závěr konferenčního programu nastínil příběh české firmy, jež je světovou jedničkou ve výrobě vinylových gramofonových desek, a přiblížil projekt automatizace logistiky v GZ Media. Pro úspěch takového inovativního počinu je podle něj podstatný jak kompetentní zastřešující dodavatel, tak i kvalitní interní tým motivovaných lidí.
Vybraní řečníci konference TAL 2025 odpovídali na otázku:
Co mohou firmy udělat pro to, aby byly schopny reagovat i na výzvy, které dnes ještě neznáme?
Mějte připravená data. I když to zní banálně, práce s daty je zásadní a prolíná se všemi moderními IT trendy. Kdo zvládne data, má základ pro adaptaci.
Mojmír Barák, koordinátor systémů logistiky, Škoda Auto
Podporujte kulturu inovací. Investujte do neustálého vzdělávání. Zavádějte agilní metodiky. Neustále vylepšujte schopnosti analýzy dat. Budujte silné sítě a pevné vztahy. Podporujte diverzitu a inkluzi. Investujte do technologií a automatizace.
Tobias Mayr, general manager IT inbound logistics, BMW Group
Transparentnost je nezbytným předpokladem pro odolné a diverzifikované dodavatelské řetězce. Pokud je tento předpoklad splněn, odpovědní pracovníci mohou rychleji rozpoznat, která část řetězce je ovlivněna vnějším faktorem. Vzhledem k vysoké volatilitě ekonomiky mnohé firmy podrobují stávající smlouvy zkoušce a při jejich přehodnocování bývá právě flexibilita klíčovým faktorem. Důvěryhodná spolupráce a moderní IT nástroje pomáhají sdílet data, sdružovat zdroje a rychle se rozhodovat. Společnosti, které využívají vhodné algoritmy a nástroje na globální úrovni, si udrží náskok před konkurencí.
Thilo Jörgl, managing partner, impact media projects
Sledujte aktuální trendy, investujte do smysluplných inovací, využívejte prediktivní analytiku, digitalizaci a automatizaci. Pomáhá diverzifikace, podpora kultury učení, standardizace pro efektivitu a snížení nákladů.
Tomáš Brotz, automation engineer for automotive standards, Siemens
Firmy musejí být připraveny na změny a ochotny je přijmout. Klíčovým faktorem jsou lidé. Odborníci, kteří firmám umožní flexibilně reagovat na nové výzvy. Adaptabilita týmu rozhoduje o konkurenceschopnosti. A kvalitní projekt si cestu k financím najde.
Rostislav Schwob, supply chain solutions director, Aimtec
Snažte se co nejvíce diverzifikovat zákaznické i dodavatelské portfolio a v ideálním případě nebuďte závislí na omezeném počtu partnerů. Orientujte se na zákazníky z různých branží, abyste byli schopni efektivně fungovat i v období stagnace jako v současné době. Vytvořte dostatečně široké produktové portfolio, aby bylo možné v případě výpadku jedné z business line kompenzovat hospodářský výsledek v jiném segmentu.
Václav Kopecký, head of key accounts, Still ČR
Buďte přizpůsobiví a naučte se reagovat na změny, nebojte se nových věcí. Obklopujte se chytrými a pracovitými lidmi, kterým záleží na budoucnosti firmy.
Michal Štěrba, chief executive officer, GZ Media
Připravil: dč
Foto: Aimtec