logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Automatizovaná, spolehlivá a efektivní přeprava materiálu v logistických či výrobních provozech...
  • Role provozního ředitele (chief operating officer) ve společnosti Mailstep se nově ujal David...
  • Geosan Development oznamuje povýšení Radoslava Rachače (49) do funkce ředitele a jednatele. Ve...
  • Ministerstvo životního prostředí vydalo souhlasné závazné stanovisko EIA na rozšíření D1 na...

Výrobce nákladních aut využije pro vlastní logistiku e-trucky

4. června 2025
Doprava 0
335
Výrobce nákladních aut využije pro vlastní logistiku e-trucky

Společnost MAN Truck & Bus oznámila, že se rozhodla dekarbonizovat svou logistiku rozsáhlejším využitím e-trucků k přepravě vlastního zboží a vozidel. V této souvislosti zahájila výběrové řízení na budoucí použití bateriových elektrických vozidel na prvních téměř 40 trasách. Smlouvy by měly být uzavřeny co nejdříve, aby mohl být projekt spuštěn v roce 2026, uvádí tisková zpráva společnosti.

Nákladní vozidla nasazená v dodavatelském řetězci MAN ročně najezdí až 165 milionů kilometrů. „Chceme významně pokročit směrem k zelené logistice. Výběrové řízení na používání bateriových elektrických nákladních vozidel je pro MAN důležitým milníkem na cestě k přechodu našich vlastních dodavatelských řetězců na bezemisní pohon a udržitelnou nákladovou efektivitu. Tímto způsobem chceme také našim zákazníkům ukázat ekologické a provozní výhody, které používání bateriových nákladních vozidel již nyní nabízí v našich vlastních provozech,“ komentuje aktuální procesy Michael Kobriger, člen představenstva společnosti MAN Truck & Bus zodpovědný za výrobu a logistiku.

Příjezdová logistika

Dachser nasadil na regionálních trasách v Česku lehká nákladní elektroauta

Ve spolupráci se společností DB Schenker MAN v současné době provádí provozní test: plně elektrická souprava eTGX jezdí dvakrát denně tam a zpět na trasách Bamberg-Mnichov-Bamberg a Bamberg-Norimberk-Bamberg. „Naše první zkušenosti jsou pozitivní. Vozidlo, které již několik týdnů používáme v logistice závodu MAN, má průměrnou spotřebu 121 kilowatthodin, a to bylo v zimě. Pozitivní ohlasy máme i od řidičů,“ říká William Kratsch, vedoucí přímé přepravy ve společnosti DB Schenker, která koncem ledna rozšířila svůj vozový park o deset nákladních vozidel MAN eTGX a využívá je na různých trasách po celé zemi.

Rozvoj nabíjecí infrastruktury v síti MAN

Nabíjecí infrastruktura v mnichovském závodě MAN byla rozšířena tak, aby bylo možné nabíjet plně elektrické nákladní vozy zapojené do podnikové logistiky rychle a v blízkosti místa vykládky. Současně se v servisním středisku MAN v Karlsfeldu budují celkem čtyři dobíjecí stanice s nabíjecím výkonem 400 kW, které jsou dostatečně prostorné pro příjezd kompletních souprav s návěsy a přívěsy.

Do roku 2030 bude podle studie pětina nákladních vozů a autobusů jezdit na elektřinu

Příslušnou nabíjecí infrastrukturou byly vybaveny také lokality v Dachau, Norimberku a Salzgitteru. Nabíjecí stanice v Karlsfeldu jsou součástí spolupráce s energetickou společností E.ON, v rámci které po celé Evropě vzniká zhruba 170 míst s přibližně 400 nabíjecími stanicemi pro veřejné nabíjení elektrických nákladních vozidel. Společnosti E.ON a MAN investují do výstavby nových veřejných dobíjecích míst u čerpacích stanic MAN, kde bude možné dobíjet i užitková vozidla jiných výrobců. Jen v Německu se plánuje přibližně 125 takových míst.

Přepravní firmy používají přes 150 vozidel eTGX

Od začátku roku 2025 poskytovatelé logistických služeb v Německu, Rakousku, Belgii a Nizozemsku zařadili do svých vozových parků celkem více než 150 elektrických nákladních vozidel MAN eTGX. Patří mezi ně společnosti jako DB Schenker, Duvenbeck, Dachser, Dräxlmaier a Koopman. Tato vozidla pocházejí z várky 200 vozů vyrobených na konci roku 2024 pro zákazníky, kteří chtějí rychle zahájit přechod k elektromobilitě.

Celkem tyto e-náklaďáky MAN dosud najely téměř milion kilometrů. S průměrnou spotřebou energie kolem 100 kilowatthodin na 100 kilometrů v reálném pracovním režimu na trasách s různými profily a různým užitečným zatížením se elektrické tahače ukazují jako velmi efektivní. Díky bateriovému elektrickému pohonu by při využití 100% ekologické elektřiny ušetřily přibližně 820 tun CO₂ ve srovnání s naftovými nákladními vozy (se spotřebou přibližně 27 litrů nafty na 100 km).


Připravil: Filip Hubička
Foto: MAN Truck & Bus

Související články:

Dachser nasadil na regionálních trasách v Česku lehká nákladní elektroauta Do roku 2030 bude podle studie pětina nákladních vozů a autobusů jezdit na elektřinu Dachser využívá sto elektrických nákladních aut Další přepravce rozšiřuje flotilu nákladních elektroaut

Doporučujeme

Komerční sdělení

Pod taktovkou společnosti Gridarch roste v Mošnově logistické centrum BMW Group

V rámci III. fáze Ostrava Airport Multimodal Parku (OAMP) vyrůstá v Mošnově logistické centrum automobilky BMW Group o celkové ploše více než 123 000 metrů čtverečních. Jeho pilotní provoz by měl být zahájen v polovině roku 2026. BMW Group bude z Mošnova své výrobní komponenty do zámoří – především do Asie a do Ameriky. „Díky […]

7R nabízí v klíčových lokalitách České republiky novou generaci logistických prostor

7R, přední developer moderních skladových a průmyslových nemovitostí v Polsku a v České republice, posiluje své působení na českém realitním trhu dvěma projekty: 7R Park Lavičky, u dálnice D1 jen 30 minut od Brna, a EQT Park Prague North, na kterém 7R spolupracuje se společností EQT Real Estate, globálním investorem do realit.   Oba parky, […]

Efektivní logistika a udržitelná budoucnost s CHEP

CHEP úzce spolupracuje se svými partnery na budování chytřejších a udržitelnějších dodavatelských řetězců. Partnerství s TAMDA Foods je ukázkou toho, jak může dobře nastavená spolupráce přinášet měřitelné výsledky v oblasti udržitelnosti. Díky využívání poolingového modelu CHEP, který je založený na sdílení a opakovaném použití kvalitních palet, se společnosti Tamda podařilo zefektivnit logistiku a zároveň snížit […]

Aimtec získal prestižní titul Czechia Best Managed Company 

Společnost Aimtec se stala držitelem ocenění pro nejlépe řízené firmy v Česku v rámci šestého ročníku Czechia Best Managed Companies, který každoročně pořádá společnost Deloitte. Program oceňuje české soukromě vlastněné firmy, které vynikají v oblasti řízení, strategie, inovací a firemní kultury. Odborná porota složená z podnikatelů, novinářů, zástupců akademické sféry či odborníků na rodinné firmy a právo […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Systémy logistiky, který každou středu přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění v logistice.



Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required