
Společnost MAN Truck & Bus oznámila, že se rozhodla dekarbonizovat svou logistiku rozsáhlejším využitím e-trucků k přepravě vlastního zboží a vozidel. V této souvislosti zahájila výběrové řízení na budoucí použití bateriových elektrických vozidel na prvních téměř 40 trasách. Smlouvy by měly být uzavřeny co nejdříve, aby mohl být projekt spuštěn v roce 2026, uvádí tisková zpráva společnosti.
Nákladní vozidla nasazená v dodavatelském řetězci MAN ročně najezdí až 165 milionů kilometrů. „Chceme významně pokročit směrem k zelené logistice. Výběrové řízení na používání bateriových elektrických nákladních vozidel je pro MAN důležitým milníkem na cestě k přechodu našich vlastních dodavatelských řetězců na bezemisní pohon a udržitelnou nákladovou efektivitu. Tímto způsobem chceme také našim zákazníkům ukázat ekologické a provozní výhody, které používání bateriových nákladních vozidel již nyní nabízí v našich vlastních provozech,“ komentuje aktuální procesy Michael Kobriger, člen představenstva společnosti MAN Truck & Bus zodpovědný za výrobu a logistiku.
Příjezdová logistika
Ve spolupráci se společností DB Schenker MAN v současné době provádí provozní test: plně elektrická souprava eTGX jezdí dvakrát denně tam a zpět na trasách Bamberg-Mnichov-Bamberg a Bamberg-Norimberk-Bamberg. „Naše první zkušenosti jsou pozitivní. Vozidlo, které již několik týdnů používáme v logistice závodu MAN, má průměrnou spotřebu 121 kilowatthodin, a to bylo v zimě. Pozitivní ohlasy máme i od řidičů,“ říká William Kratsch, vedoucí přímé přepravy ve společnosti DB Schenker, která koncem ledna rozšířila svůj vozový park o deset nákladních vozidel MAN eTGX a využívá je na různých trasách po celé zemi.
Rozvoj nabíjecí infrastruktury v síti MAN
Nabíjecí infrastruktura v mnichovském závodě MAN byla rozšířena tak, aby bylo možné nabíjet plně elektrické nákladní vozy zapojené do podnikové logistiky rychle a v blízkosti místa vykládky. Současně se v servisním středisku MAN v Karlsfeldu budují celkem čtyři dobíjecí stanice s nabíjecím výkonem 400 kW, které jsou dostatečně prostorné pro příjezd kompletních souprav s návěsy a přívěsy.
Příslušnou nabíjecí infrastrukturou byly vybaveny také lokality v Dachau, Norimberku a Salzgitteru. Nabíjecí stanice v Karlsfeldu jsou součástí spolupráce s energetickou společností E.ON, v rámci které po celé Evropě vzniká zhruba 170 míst s přibližně 400 nabíjecími stanicemi pro veřejné nabíjení elektrických nákladních vozidel. Společnosti E.ON a MAN investují do výstavby nových veřejných dobíjecích míst u čerpacích stanic MAN, kde bude možné dobíjet i užitková vozidla jiných výrobců. Jen v Německu se plánuje přibližně 125 takových míst.
Přepravní firmy používají přes 150 vozidel eTGX
Od začátku roku 2025 poskytovatelé logistických služeb v Německu, Rakousku, Belgii a Nizozemsku zařadili do svých vozových parků celkem více než 150 elektrických nákladních vozidel MAN eTGX. Patří mezi ně společnosti jako DB Schenker, Duvenbeck, Dachser, Dräxlmaier a Koopman. Tato vozidla pocházejí z várky 200 vozů vyrobených na konci roku 2024 pro zákazníky, kteří chtějí rychle zahájit přechod k elektromobilitě.
Celkem tyto e-náklaďáky MAN dosud najely téměř milion kilometrů. S průměrnou spotřebou energie kolem 100 kilowatthodin na 100 kilometrů v reálném pracovním režimu na trasách s různými profily a různým užitečným zatížením se elektrické tahače ukazují jako velmi efektivní. Díky bateriovému elektrickému pohonu by při využití 100% ekologické elektřiny ušetřily přibližně 820 tun CO₂ ve srovnání s naftovými nákladními vozy (se spotřebou přibližně 27 litrů nafty na 100 km).
Připravil: Filip Hubička
Foto: MAN Truck & Bus