logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • V Pacově na Pelhřimovsku byla začátkem června předvedena samostatně fungující nabíjecí stanice,...
  • Konkurence mezi poskytovateli logistických služeb se promítá do pokroku, které nabízejí klientům...
  • Mezinárodní logistická skupina Leschaco sídlící v Brémách oznámila, že od 1. července se funkce...
  • Společnost Yusen Logistics (Czech) přebrala do užívání dalších 25 intermodálních návěsů, čímž...

Studie: Evropskému průmyslu pomůže soběstačnost v energetice i v dopravě

4. června 2025
Názory a analýzy 0
314
Studie: Evropskému průmyslu pomůže soběstačnost v energetice i v dopravě

Dopady výnosů amerického prezidenta ohledně cel na tuzemský průmysl a související trh industriálních prostor zatím nelze přesně předvídat – už kvůli jejich odložení pro EU do začátku července. Nařízení Donalda Trumpa a jeho administrativy se dále vyvíjejí, zasahují stále jiná odvětví a hlavně – nejsou pravděpodobně definitivní. Podle realitně-konzultantské společnosti 108 Real Estate se však rýsuje několik podstatnějších změn. Evropa se začne více orientovat na nové obchodní partnery pro odbyt i import, včetně užší spolupráce jednotlivých evropských států.

Konkurenceschopnost Evropy v rámci globálního trhu ovlivní rovněž vyšší míra energetické soběstačnosti. Zapadá do ní i větší využití solárních panelů či tepelných čerpadel pro energetické potřeby průmyslu, ať už výrobních, nebo skladovacích prostor. Trend certifikací budov podle BREEAM je už v České republice několik let jasně patrný. I to je jedním z důvodů, proč se 108 Real Estate rozhodla přehodnotit metodiku klasifikace budov a více reflektovat tento trend.

Silniční dopravci musí být připraveni na všechno

„Lze se ztotožnit s výrokem jednoho z předních světových ekonomů, že skončila éra globální ekonomiky, jak jsme ji znali. Pokud nebude situace eskalovat a státy nepůjdou cestou izolace, otevírá se pro Evropu velká příležitost, jak na světové mapě výroby i obchodu posílit,“ domnívá se Jakub Holec, CEO 108 Real Estate.

Naplnění tohoto scénáře je podle něj podmíněno řadou faktorů. Patří k nim zajištění přísunu strategických nerostů a dalších surovin, zmíněná větší energetická soběstačnost nebo také společný postup při rozvíjení obchodních dohod po celém světě. Proces, na kterém Evropská komise již pracuje.

PST CLC Mitsui-Soko předpokládá postupný růst objemu intermodálních přeprav

Další cestou je větší využití železniční přepravy na dlouhé vzdálenosti pro dodavatelské řetězce. Důvody jsou ekonomické i strategické – právě propojenost vysokorychlostními tratěmi je důležitá pro celkovou spolupráci evropských ekonomik, ale třeba i společnou obrannou strategii. Právě nový druh zboží by mohl nahradit uhlí a další obvyklé komodity, kterých se po železnici přepravuje stále méně. Dokládají to i data za rok 2024 potvrzující klesající objem přepravy po kolejích v Česku.

108 Real Estate dostupné informace a predikce vtělila do nejnovější studie Developers Report 2024/2025 pro Českou republiku a Slovensko.

108 Real Eastate nevěří v budoucnost kamionů

Pokud se do budoucna jeví nějaký aspekt trhu průmyslových prostor jako stěží udržitelný, pak je to podle 108 Real Estate kamionová doprava. Vyžaduje soustavně nové investice do budování i oprav dopravních staveb. Je závislá na ceně a dostupnosti fosilních paliva. Sektor, který v roce 2023 tvořilo v Evropě téměř přes šest milionů kamionů, trápí navíc nedostatek řidičů. Podle přepočtu zveřejněném Evropskou komisí ve studii „On Track for Europe 2024-2029“ může jeden strojvedoucí nahradit až 40 řidičů kamionů.

„Samozřejmě, hlavně logistika se bez tohoto typu přepravy zboží ještě dlouho neobejde. Ale zároveň musíme mít na paměti závazek 30% podílu logistiky po železnici do roku 2030. I když s vysokou pravděpodobností dojde k posunutí tohoto cíle v čase, už nyní idíme po celém evropském kontinentu záměr investovat do tohoto typu přepravy,“ říká Michal Bílý, head of research ve 108 Real Estate, podle něhož se objem zboží a komodit přepravených po železnici v ČR v roce 2024 zřejmě dostal na své minimum a začne růst.

Na výzvu zareagovaly už některé významné logistické společnosti. Například DHL se k této transformaci celého odvětví přihlásila s poukazem, že přeprava zboží po železnici produkuje jen pětinu skleníkových plynů oproti kamionové dopravě. To ostatně odpovídá nové strategii EU „Clean Industrial Deal“ z února letošního roku.

Problémem  je kapacita železnice

Problém, který bude muset Česká republika velmi rychle vyřešit, je nedostatečná kapacita na úrovni elektrifikovaných, a zejména (vysoko)rychlostních železničních tratí. Podle údajů z konce roku 2023 tvořil podíl elektrifikovaných tratí v ČR pouze 34 %. Ovšem na Slovensku to bylo 44 % a v Polsku dokonce 62 %! Vysokorychlostní tratě, vyjma dvou úseků v Polsku, ve střední Evropě chybějí zcela. Už letos se však mají začít budovat úseky Nezamyslice-Kojetín a Kojetín-Přerov. To pomůže s napojením například areálu Panattoni Amazon a dalších budov třídy A+. Správa železnic i Ministerstvo dopravy však avizovaly změnu: namísto rychlosti 320-350 km/h mají nové tratě, včetně úseku z Přerova směrem na Brno, dosahovat nižší rychlosti – 200 km v hodině.

Z hlediska logistiky je na postupný přechod přepravy zboží na železnici nejlépe připraveno opět Polsko, jež disponuje více než 40 cargo terminály. V Česku se tento logistický uzel dle dostupných studií zatím neřeší do potřebného detailu. A to přesto, že ambicí například chystaného Terminál vysokorychlostní trati Praha Východ v Nehvizdech je částečně nahradit leteckou dopravu. „To je samozřejmě výzva i pro spediční služby. Ale tento faktor je v dostupných studiích spíše upozaděn. Vidíme důraz na dopravu cestujících, přeprava zboží v prezentacích zatím chybí. Přitom se i díky blízkosti dálnice D11 přímo nabízí. Jde o impuls pro developery, logistické operátory i společnosti zajišťující kolejovou přepravu, aby své požadavky a potřeby u investora, kterým je Správa železnic, prosazovali aktivněji,“ doplňuje Michal Bílý.

Podle 108 Real Estate se skladba, a hlavně objem přepravovaného zboží a komodit po železnici budou měnit. Velký vliv bude mít mimo jiné logická snaha Evropské unie o větší soběstačnost v oblasti strategických surovin – ať už těžených na území EU nebo dovážených z jiných zemí.

„Pokud nová kolejová spojení budou doprovázena přijatelnou finanční nabídkou, řada logistických společností bude i díky rychlosti a spolehlivosti motivována měnit své modely. Důležité zůstane rovněž environmentální hledisko, z nějž železniční doprava s návazností na dostupnější a čistější energie vychází nejlépe. Nemluvě o důležité impulsy pro rozvoj regionů, zaměstnanost a celkově mezinárodní spolupráci,“ domnívá se Jakub Holec.


Připravil: Filip Hubička
Ilustrační foto: Filip Hubička 

Související články:

Silniční dopravci musí být připraveni na všechno PST CLC Mitsui-Soko předpokládá postupný růst objemu intermodálních přeprav KOMENTÁŘ: Jak se zorientovat v mýtném systému? Továrna v Bourg-en-Bresse vyrobila milionté těžké nákladní vozidlo značky Renault Trucks

Doporučujeme

Komerční sdělení

Pod taktovkou společnosti Gridarch roste v Mošnově logistické centrum BMW Group

V rámci III. fáze Ostrava Airport Multimodal Parku (OAMP) vyrůstá v Mošnově logistické centrum automobilky BMW Group o celkové ploše více než 123 000 metrů čtverečních. Jeho pilotní provoz by měl být zahájen v polovině roku 2026. BMW Group bude z Mošnova své výrobní komponenty do zámoří – především do Asie a do Ameriky. „Díky […]

Efektivní logistika a udržitelná budoucnost s CHEP

CHEP úzce spolupracuje se svými partnery na budování chytřejších a udržitelnějších dodavatelských řetězců. Partnerství s TAMDA Foods je ukázkou toho, jak může dobře nastavená spolupráce přinášet měřitelné výsledky v oblasti udržitelnosti. Díky využívání poolingového modelu CHEP, který je založený na sdílení a opakovaném použití kvalitních palet, se společnosti Tamda podařilo zefektivnit logistiku a zároveň snížit […]

Aimtec získal prestižní titul Czechia Best Managed Company 

Společnost Aimtec se stala držitelem ocenění pro nejlépe řízené firmy v Česku v rámci šestého ročníku Czechia Best Managed Companies, který každoročně pořádá společnost Deloitte. Program oceňuje české soukromě vlastněné firmy, které vynikají v oblasti řízení, strategie, inovací a firemní kultury. Odborná porota složená z podnikatelů, novinářů, zástupců akademické sféry či odborníků na rodinné firmy a právo […]

M2C Innovis posouvá bezpečnost čerpacích stanic na novou úroveň. S MOL nasazuje technologii Fog Cannon

Představte si situaci: v nočních hodinách se na čerpací stanici vloupá pachatel s úmyslem krást. Sotva však překročí práh pokladní zóny, aktivuje se alarm. V mžiku se spustí zařízení skryté za pokladnou – během několika vteřin je prostor zahalen neprostupnou mlhou. Pachatel ztrácí orientaci, nic nevidí, nemá možnost krást ani poškodit zařízení čerpací stanice. Vystrašený […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Systémy logistiky, který každou středu přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění v logistice.



Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required