logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Automatizovaná, spolehlivá a efektivní přeprava materiálu v logistických či výrobních provozech...
  • Role provozního ředitele (chief operating officer) ve společnosti Mailstep se nově ujal David...
  • Geosan Development oznamuje povýšení Radoslava Rachače (49) do funkce ředitele a jednatele. Ve...
  • Ministerstvo životního prostředí vydalo souhlasné závazné stanovisko EIA na rozšíření D1 na...

KOMENTÁŘ: Zrušte dobírku! Opravdu je ale tento způsob platby v přepravních službách mrtvý?

4. června 2025
Názory a analýzy 0
428
KOMENTÁŘ: Zrušte dobírku! Opravdu je ale tento způsob platby v přepravních službách mrtvý?

Před několika dny jsem dostal požadavek na revizi smluvních přepravních podmínek jednoho kamionového dopravce, který vozí do zahraničí převážně FTL zásilky. Mimo jiných úprav jsem z nich měl, jako již nepotřebné, vyjmout ustanovení o dobírce – a tím to všechno začalo…

Dnešní zamyšlení má tedy jasné téma – dobírka.

KOMENTÁŘ: Dopravce není detektiv

Začneme-li v mezinárodní silniční nákladní dopravě hovořit o dobírce (v našem slangu mezinárodní kamionka/MKD), pak se musíme obrátit především směrem k mezinárodní mnohostranné úmluvě o přepravní smlouvě v MKD, tj. k Úmluvě CMR (ta je, jak ví každý vyšší logistický savec kogentní, tedy závazná). Zde se dobírkou ve smyslu čl. 21 rozumí finanční částka, kterou má dopravce vyinkasovat od příjemce pro odesílatele. Někdy je v praxi označována také jako „doběrečné“.

Při současném stavu IT technologií (zejm. při různých možnostech bezhotovostních bankovních operací) má ale dobírka v některých dopravách stále nezanedbatelný význam. Nejde sice o FTL – celovozovou a do značné míry ani o LTL – necelovozovou (např. paletovou či „kusovou“) kamionovou dopravu, ale zejména o přepravy kusových (balíkových) zásilek v segmentu e-commerce, které jsou prováděny dopravci (operátory) KEB (Kurýr – expres – balík) služeb. K dodání na dobírku dochází zejména v segmentu B2C nebo C2C, kdy vlastní provedení bezhotovostních plateb doběrečného probíhá pomocí online provozovaných terminálů kurýrů KEB operátorů (dopravců).

KOMENTÁŘ: Pojištění v přepravě? Nejdříve je třeba mít jasno

Přepravní služby si v rámci e-commerce zajišťují některé e-shopy i samy, tj. jimi provozovanými dopravními prostředky. V takových případech se však nejedná o tzv. veřejnou dopravu, resp. dopravu pro cizí potřebu (dopravu provozovanou jako samostatnou podnikatelskou aktivitu). Neexistuje zde samostatný smluvní vztah v podobě přepravní smlouvy uzavřené mezi e-shopem (jako odesílatelem) a příjemcem zásilky (dodání je smluvně zajištěno v rámci podmínek kupní smlouvy). Proto ani v rámci eventuálně takto realizovaných mezinárodních silničních přeprav nemohou být aplikována ustanovení Úmluvy CMR.

Další poznámka je v této souvislosti k přepravnému: Sama Úmluva CMR neřeší, kdo má zaplatit přepravné (spolu s eventuálními vedlejšími poplatky) a ani o to, jaká má být výše přepravného či jak se toto má vypočítat/určit.

Úmluva CMR nezná – proti některým národním právům (např. německému) – omezení dobírky do výše ceny/hodnoty zásilky. A ani neupravuje otázku měny, ve které má být dobírka provedena. Úmluva CMR ponechává otevřenou otázku, zda např. přijetí šeku od příjemce znamená řádné vyinkasování dobírky. To se proto musí v těchto souvislostech řešit podle příslušného národního práva a samo sebou dále podle konkrétní přepravní smlouvy.

Významné je, že Úmluva CMR kryje škody až do výše skutečné částky dobírky. To ale platí jen tehdy, když byla zásilka vydána příjemci bez toho, že by od něho dopravce vyinkasoval dobírku podle přepravní smlouvy. Dopravce musí vzniklou a prokázanou škodu nahradit a má přitom povinnost důkazního břemene.

Neobsahuje-li však nákladní list (NL) CMR žádnou poznámku týkající se dobírky, pak dopravce musí příjemci zásilku vydat, aniž by mohl příjemce přimět k placení. To je opět významné a málo známé ustanovení!

C.O.D. v nákladním listu CMR

V případě, že je zásilka přepravována na základě C.O.D. (Cash on Delivery) a v těch případech, kde dopravce vydá zásilku příjemci, aniž by inkasoval náklady C.O.D., bude za tyto náklady odpovědný dopravce odesílateli. Dříve než ale bude z tohoto titulu dopravce odpovědný, bude muset být jeho povinnost inkasa dobírky zahrnuta odesílatelem do přepravní smlouvy. Otázkou je, zda tato dopravcova povinnost musí být zaznamenána do NL CMR proto, aby mohla být vymáhána. Ačkoli čl. 6 odst. 2 c) stanoví, že NL CMR má specifikovat výši dobírky a povinnost dopravce tuto inkasovat (přitom je samozřejmé, že by takový záznam v NL CMR usnadnil důkazní řízení), vložení takového záznamu v NL CMR není nezbytné. Záznam v NL CMR je v této souvislosti důležitý z důvodu, který souvisí s čl. 13. Příjemce totiž po příjezdu zásilky může žádat dopravce, aby tuto vydal po zaplacení nákladů uvedených v NL CMR. V tomto ohledu sice také není takový záznam do NL CMR nezbytný, ale NL CMR jistě bude důležitým důkazním dokladem o uzavřené přepravní smlouvě a samo sebou také o konkrétních podmínkách této smlouvy.

Ilustrační foto: doc. Radek Novák

Aby se dopravce vyhnul sporům, měl by ve svém vlastním zájmu dát přednost záznamu o dobírce uvedeném do NL CMR.

V případě sporu je možno se odvolat na čl. 13. Z ustanovení čl. 13 odst. 1 totiž vyplývá, že příjemce má právo žádat na dopravci potvrzení, než mu vydá příslušný stejnopis NL CMR a zásilku. V případě dobírky má pak takové potvrzení zásadní význam především pro dopravce.

Úmluva CMR nestanoví žádnou definici doložky C.O.D. (Cash on Delivery). Lze však předpokládat, že by tato doložka měla obsahovat všechny náklady, které se příjemce zavázal zaplatit – tedy nejen cenu zásilky samé. Zavázal-li se příjemce např. zaplatit přepravné, výdaje na balení, pojištění apod., pak by se také tyto výdaje měly stát předmětem dobírky. To sice vypadá logicky, ale dohodnou-li se smluvní strany, pak to tak být nemusí.

Vždy by se odesílatel měl snažit, aby své příkazy dopravci ohledně inkasa dobírky dal dostatečně jasně, jednoznačně a zcela přesně.

Nesplní-li dopravce požadavky týkající se vyinkasování dobírky, je jasné, že ustanovení Úmluvy CMR, které omezuje dopravcovu odpovědnost, se nedá aplikovat. Pak vzniká velmi významná otázka a to, zda je odesílatel automaticky oprávněn požadovat nezaplacenou dobírku v plné výši, či zda musí prokázat, že utrpěl ztrátu.

Když by se na dopravci požadovala plná úhrada dobírky, aniž by musel odesílatel prokázat svou ztrátu, pak by toto bylo bezesporu vůči dopravci příliš tvrdé opatření. Čl. 21 výslovně zachovává dopravcova práva proti příjemci vzhledem k dobírce. Neupřesňuje ale, zda se při nároku dopravce vůči příjemci může příjemce hájit tím, co by bylo k jeho prospěchu (např. že byla zásilka poškozena).

A tak, vrátím-li se k mému úkolu v rámci revize smluvních přepravních podmínek pro kamionového dopravce vozícího převážně FTL zásilky: zde je možno konstatovat, že v tomto segmentu trhu platí, že se dobírka užívá již opravdu málo, možná dokonce zcela výjimečně. To ale neplatí v KEB přepravních službách. Tam zatím jde o platební metodu, jejíž existence má své opodstatnění. I když je pravda, že v některých státech už je zcela rušena i  v rámci KEB služeb. Institut dobírky tedy stále žije, i když si našel své konkrétní umístění…


Text: doc. Radek Novák, vedoucí katedry logistiky Fakulty podnikohospodářské VŠE v Praze
Úvodní ilustrační foto: DPD

Pozn.: Podrobněji k výše uvedené a další související problematice viz: Roubal, V., Novák, R. Úmluva CMR. Praktický komentář. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2020, 176 s.

Související články:

KOMENTÁŘ: Dopravce není detektiv KOMENTÁŘ: Pojištění v přepravě? Nejdříve je třeba mít jasno KOMENTÁŘ: Dopravce není povinen uhradit zákazníkovi plnou škodu Při výběru elektrododávek hrají roli nejen dojezd a možnosti dobíjení

Doporučujeme

Komerční sdělení

Pod taktovkou společnosti Gridarch roste v Mošnově logistické centrum BMW Group

V rámci III. fáze Ostrava Airport Multimodal Parku (OAMP) vyrůstá v Mošnově logistické centrum automobilky BMW Group o celkové ploše více než 123 000 metrů čtverečních. Jeho pilotní provoz by měl být zahájen v polovině roku 2026. BMW Group bude z Mošnova své výrobní komponenty do zámoří – především do Asie a do Ameriky. „Díky […]

7R nabízí v klíčových lokalitách České republiky novou generaci logistických prostor

7R, přední developer moderních skladových a průmyslových nemovitostí v Polsku a v České republice, posiluje své působení na českém realitním trhu dvěma projekty: 7R Park Lavičky, u dálnice D1 jen 30 minut od Brna, a EQT Park Prague North, na kterém 7R spolupracuje se společností EQT Real Estate, globálním investorem do realit.   Oba parky, […]

Efektivní logistika a udržitelná budoucnost s CHEP

CHEP úzce spolupracuje se svými partnery na budování chytřejších a udržitelnějších dodavatelských řetězců. Partnerství s TAMDA Foods je ukázkou toho, jak může dobře nastavená spolupráce přinášet měřitelné výsledky v oblasti udržitelnosti. Díky využívání poolingového modelu CHEP, který je založený na sdílení a opakovaném použití kvalitních palet, se společnosti Tamda podařilo zefektivnit logistiku a zároveň snížit […]

Aimtec získal prestižní titul Czechia Best Managed Company 

Společnost Aimtec se stala držitelem ocenění pro nejlépe řízené firmy v Česku v rámci šestého ročníku Czechia Best Managed Companies, který každoročně pořádá společnost Deloitte. Program oceňuje české soukromě vlastněné firmy, které vynikají v oblasti řízení, strategie, inovací a firemní kultury. Odborná porota složená z podnikatelů, novinářů, zástupců akademické sféry či odborníků na rodinné firmy a právo […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Systémy logistiky, který každou středu přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění v logistice.



Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required