logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • V Pacově na Pelhřimovsku byla začátkem června předvedena samostatně fungující nabíjecí stanice,...
  • Konkurence mezi poskytovateli logistických služeb se promítá do pokroku, které nabízejí klientům...
  • Mezinárodní logistická skupina Leschaco sídlící v Brémách oznámila, že od 1. července se funkce...
  • Společnost Yusen Logistics (Czech) přebrala do užívání dalších 25 intermodálních návěsů, čímž...

KOMENTÁŘ: Jak se zorientovat v mýtném systému?

3. června 2025
Názory a analýzy 0
209
KOMENTÁŘ: Jak se zorientovat v mýtném systému?

Česko má přes 2400 kilometrů zpoplatněných úseků dálnic a silnic 1. třídy. Každým rokem přibývají další kilometry, jenom loni to bylo přes rekordních 100 kilometrů dálnic. Pro řidiče nákladních automobilů to znamená, že se musí před cestou zorientovat v systému placení mýtného za zpoplatněné úseky a vybavit automobil patřičnou palubní jednotkou, která zaznamenává počet kilometrů ujetých po zpoplatněných úsecích a zajišťuje i automatické platby za jejich využití.

Podle čeho se určuje výše mýtného

O výši mýtného rozhoduje hned několik parametrů: předně hmotnost vozidla, přičemž ta nejtěžší nad 12 tun platí nejvyšší mýtné, dále rozhoduje počet náprav, emisní třída vozidla a již zmíněná ujetá vzdálenost po zpoplatněných úsecích. Jestliže v Česku postačí používat palubní jednotku kompatibilní s tuzemským systémem mýtných bran, při cestách do zahraničí se vyplatí myslet na univerzálnější řešení. Místo toho, aby řidič používal pro každou zemi samostatnou jednotku, může se spolehnout na Evropskou službu elektronického mýtného (EETS), kterou implementovalo 15 států.

Silniční dopravci musí být připraveni na všechno

EETS umožňuje s jedinou palubní jednotkou absolvovat cestu napříč 15 státy a platit jejím prostřednictvím bezhotovostně jednotlivé národní mýtné i poplatky za využití vybraných zpoplatněných tunelů a mostů. Jednotky EETS můžou dopravcům vydávat pouze certifikované společnosti, v České republice mezi ně patří například Eurowag. Jeho palubní jednotka EVA pro EETS nabízí kromě platby mýtného napříč státy, které přistoupily k EETS, i další služby. Jde například o plánování a sledování trasy vozidla, vzdálené stahování tachografu, analýzu chování řidiče nebo patentovanou geolokační technologii FuelGuard.

Univerzální palubní jednotky tak přispívají ke snižování nákladů a zprostředkovává důležitá data pro efektivní řízení podnikání. Dispečerům šetří čas při správě flotily nákladních vozů a zvyšuje bezpečnost řidičů, protože palubní jednotka sama kontroluje, zda nedochází k překročení zákonných limitů pro čas strávený za volantem. Dokonce dokáží detekovat nebezpečné jízdní návyky a upozornit na ně. Každoročně pak přibývá počet evropských států, které přistupují k EETS, a tak se rozšiřují možnosti, kde všude lze palubní jednotku EETS využít. (Ve státech, kde není EETS, je stále moznost používat lokální mýta na bázi OBU, vinět nebo segmentových lístků – toto je individuálně určeno konkrétním státem.)

Mýto se platí jen za automobily nad 3,5 tuny

V říjnu se vybralo rekordní mýtné, systém zpracoval přes 108 milionů transakcí

Platba mýtného se vztahuje pouze na nákladní automobily s hmotností nad 3,5 tuny. Ty všechny musí být ze zákona vybaveny palubními jednotkami pro systém elektronického mýta. Tento systém sleduje zpoplatněné úseky díky satelitní technologii a je kompatibilní s EETS. Využívat ho lze tedy jak vnitrostátní platbě mýtného, kdy postačí palubní jednotka certifikovaná pro využití na území České republiky, tak mezinárodně v rámci sítě EETS, kde lze využít právě zmiňovanou jednotku EVA či jinou schválenou palubní jednotku. Výši mýtného vypočítává sama jednotka na základě vyplnění základních parametrů vozidla a změřené ujeté vzdálenosti i časových úseků, kdy řidič projížděl zpoplatněnými úseky. Jiná sazba mýtného je totiž pro denní využití od 5 do 22 hodin a jiná pro noční jízdy mezi 22 a 5 hodin.

Sazby mýtného pro jednotlivé typy vozidel a emisních tříd se v čase mění, proto by měl dopravce pravidelně sledovat portál věnovaný mýtu v České republice, který se od letošního roku přestěhoval na národní doménu myto.gov.cz. Na něm jsou uvedeny nejenom aktuální sazby mýtného, ale i veškeré zpoplatněné úseky komunikací v České republice, výčet vozidel s povinnou platbou mýtného, ale i obchodní místa, kde lze mýto hradit kontaktně či registrovat vozidlo do mýtného systému. Stát prostřednictvím tohoto portálu také informuje o plánovaných odstávkách systému elektronického mýta, aktualizacích smluvních podmínek a změnách výše sazeb mýtného. Nabízí také kalkulátor pro výpočet poplatku za konkrétní plánovanou trasu, aby dopravce věděl, s jakými přibližnými náklady může počítat.

Využijte software pro efektivní plánování tras

Dobrou pomůckou je také software pro plánování tras, který dokáže optimalizovat trasy tak, aby snížil poplatky na mýtné a vybral komunikace vhodné pro hmotnost vozidla i jeho výšku. Plánovač také využívá dopravní informace v reálném čase k upozornění řidičů na ucpané úseky, uzavírky silnic nebo dopravní nehody. Přesměrování řidičů na méně přeplněné silnice pomáhá zkrátit dobu cestování, zvýšit efektivitu a zajistit včasné dodávky.

Řidiči by také neměli zapomínat, že pro nákladní automobily platí (nejen) na českých rychlostních komunikacích určitá omezení. Vozidla s celkovou hmotností nad 7,5 tuny nesmí celoročně vyjíždět v neděli a o státních svátcích mezi 13. a 22. hodinou, to samé platí po dobu letních prázdnin, tedy po celý červenec a srpen a některé roky i poslední dny v červnu a první v září. To samé platí po celý rok v pátek od 17. do 21. hodiny a v sobotu od 7. do 13. hodiny. Výjimku z tohoto zákazu mají pouze hasiči, nákladní automobily převážející zboží, které by se mohlo zkazit nebo živá zvířata, a vozidla zajištující přepravu nezbytného charakteru.


Text: Ivana Lang, ředitelka pro mýto společnosti Eurowag
Ilustrační foto: Eurowag

Související články:

Silniční dopravci musí být připraveni na všechno V říjnu se vybralo rekordní mýtné, systém zpracoval přes 108 milionů transakcí ŘSD letos zprovozní 630 nových míst na dálničních odpočívkách Více než polovina výnosů z mýtného pochází od vozidel ze zahraničí

Doporučujeme

Komerční sdělení

Pod taktovkou společnosti Gridarch roste v Mošnově logistické centrum BMW Group

V rámci III. fáze Ostrava Airport Multimodal Parku (OAMP) vyrůstá v Mošnově logistické centrum automobilky BMW Group o celkové ploše více než 123 000 metrů čtverečních. Jeho pilotní provoz by měl být zahájen v polovině roku 2026. BMW Group bude z Mošnova své výrobní komponenty do zámoří – především do Asie a do Ameriky. „Díky […]

Efektivní logistika a udržitelná budoucnost s CHEP

CHEP úzce spolupracuje se svými partnery na budování chytřejších a udržitelnějších dodavatelských řetězců. Partnerství s TAMDA Foods je ukázkou toho, jak může dobře nastavená spolupráce přinášet měřitelné výsledky v oblasti udržitelnosti. Díky využívání poolingového modelu CHEP, který je založený na sdílení a opakovaném použití kvalitních palet, se společnosti Tamda podařilo zefektivnit logistiku a zároveň snížit […]

Aimtec získal prestižní titul Czechia Best Managed Company 

Společnost Aimtec se stala držitelem ocenění pro nejlépe řízené firmy v Česku v rámci šestého ročníku Czechia Best Managed Companies, který každoročně pořádá společnost Deloitte. Program oceňuje české soukromě vlastněné firmy, které vynikají v oblasti řízení, strategie, inovací a firemní kultury. Odborná porota složená z podnikatelů, novinářů, zástupců akademické sféry či odborníků na rodinné firmy a právo […]

M2C Innovis posouvá bezpečnost čerpacích stanic na novou úroveň. S MOL nasazuje technologii Fog Cannon

Představte si situaci: v nočních hodinách se na čerpací stanici vloupá pachatel s úmyslem krást. Sotva však překročí práh pokladní zóny, aktivuje se alarm. V mžiku se spustí zařízení skryté za pokladnou – během několika vteřin je prostor zahalen neprostupnou mlhou. Pachatel ztrácí orientaci, nic nevidí, nemá možnost krást ani poškodit zařízení čerpací stanice. Vystrašený […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Systémy logistiky, který každou středu přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění v logistice.



Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required