logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Společnost Kuehne+Nagel oznámila záměr převzít společnost Eastway Global Forwarding,...
  • Společnost Gebrüder Weiss dokončila rozšíření svého logistického terminálu v chorvatském...
  • Mezinárodní logistický provider Dachser obdržel prestižní ocenění Eco Performance Award 2025 v...
  • Stojí letecká doprava na prahu zásadní změny? Aktuálně se rozbíhá integrace a testování...

KOMENTÁŘ: Jak se zorientovat v mýtném systému?

3. června 2025
Názory a analýzy 0
640
KOMENTÁŘ: Jak se zorientovat v mýtném systému?

Česko má přes 2400 kilometrů zpoplatněných úseků dálnic a silnic 1. třídy. Každým rokem přibývají další kilometry, jenom loni to bylo přes rekordních 100 kilometrů dálnic. Pro řidiče nákladních automobilů to znamená, že se musí před cestou zorientovat v systému placení mýtného za zpoplatněné úseky a vybavit automobil patřičnou palubní jednotkou, která zaznamenává počet kilometrů ujetých po zpoplatněných úsecích a zajišťuje i automatické platby za jejich využití.

Podle čeho se určuje výše mýtného

O výši mýtného rozhoduje hned několik parametrů: předně hmotnost vozidla, přičemž ta nejtěžší nad 12 tun platí nejvyšší mýtné, dále rozhoduje počet náprav, emisní třída vozidla a již zmíněná ujetá vzdálenost po zpoplatněných úsecích. Jestliže v Česku postačí používat palubní jednotku kompatibilní s tuzemským systémem mýtných bran, při cestách do zahraničí se vyplatí myslet na univerzálnější řešení. Místo toho, aby řidič používal pro každou zemi samostatnou jednotku, může se spolehnout na Evropskou službu elektronického mýtného (EETS), kterou implementovalo 15 států.

V říjnu se vybralo rekordní mýtné, systém zpracoval přes 108 milionů transakcí

EETS umožňuje s jedinou palubní jednotkou absolvovat cestu napříč 15 státy a platit jejím prostřednictvím bezhotovostně jednotlivé národní mýtné i poplatky za využití vybraných zpoplatněných tunelů a mostů. Jednotky EETS můžou dopravcům vydávat pouze certifikované společnosti, v České republice mezi ně patří například Eurowag. Jeho palubní jednotka EVA pro EETS nabízí kromě platby mýtného napříč státy, které přistoupily k EETS, i další služby. Jde například o plánování a sledování trasy vozidla, vzdálené stahování tachografu, analýzu chování řidiče nebo patentovanou geolokační technologii FuelGuard.

Univerzální palubní jednotky tak přispívají ke snižování nákladů a zprostředkovává důležitá data pro efektivní řízení podnikání. Dispečerům šetří čas při správě flotily nákladních vozů a zvyšuje bezpečnost řidičů, protože palubní jednotka sama kontroluje, zda nedochází k překročení zákonných limitů pro čas strávený za volantem. Dokonce dokáží detekovat nebezpečné jízdní návyky a upozornit na ně. Každoročně pak přibývá počet evropských států, které přistupují k EETS, a tak se rozšiřují možnosti, kde všude lze palubní jednotku EETS využít. (Ve státech, kde není EETS, je stále moznost používat lokální mýta na bázi OBU, vinět nebo segmentových lístků – toto je individuálně určeno konkrétním státem.)

Mýto se platí jen za automobily nad 3,5 tuny

ŘSD letos zprovozní 630 nových míst na dálničních odpočívkách

Platba mýtného se vztahuje pouze na nákladní automobily s hmotností nad 3,5 tuny. Ty všechny musí být ze zákona vybaveny palubními jednotkami pro systém elektronického mýta. Tento systém sleduje zpoplatněné úseky díky satelitní technologii a je kompatibilní s EETS. Využívat ho lze tedy jak vnitrostátní platbě mýtného, kdy postačí palubní jednotka certifikovaná pro využití na území České republiky, tak mezinárodně v rámci sítě EETS, kde lze využít právě zmiňovanou jednotku EVA či jinou schválenou palubní jednotku. Výši mýtného vypočítává sama jednotka na základě vyplnění základních parametrů vozidla a změřené ujeté vzdálenosti i časových úseků, kdy řidič projížděl zpoplatněnými úseky. Jiná sazba mýtného je totiž pro denní využití od 5 do 22 hodin a jiná pro noční jízdy mezi 22 a 5 hodin.

Sazby mýtného pro jednotlivé typy vozidel a emisních tříd se v čase mění, proto by měl dopravce pravidelně sledovat portál věnovaný mýtu v České republice, který se od letošního roku přestěhoval na národní doménu myto.gov.cz. Na něm jsou uvedeny nejenom aktuální sazby mýtného, ale i veškeré zpoplatněné úseky komunikací v České republice, výčet vozidel s povinnou platbou mýtného, ale i obchodní místa, kde lze mýto hradit kontaktně či registrovat vozidlo do mýtného systému. Stát prostřednictvím tohoto portálu také informuje o plánovaných odstávkách systému elektronického mýta, aktualizacích smluvních podmínek a změnách výše sazeb mýtného. Nabízí také kalkulátor pro výpočet poplatku za konkrétní plánovanou trasu, aby dopravce věděl, s jakými přibližnými náklady může počítat.

Využijte software pro efektivní plánování tras

Dobrou pomůckou je také software pro plánování tras, který dokáže optimalizovat trasy tak, aby snížil poplatky na mýtné a vybral komunikace vhodné pro hmotnost vozidla i jeho výšku. Plánovač také využívá dopravní informace v reálném čase k upozornění řidičů na ucpané úseky, uzavírky silnic nebo dopravní nehody. Přesměrování řidičů na méně přeplněné silnice pomáhá zkrátit dobu cestování, zvýšit efektivitu a zajistit včasné dodávky.

Řidiči by také neměli zapomínat, že pro nákladní automobily platí (nejen) na českých rychlostních komunikacích určitá omezení. Vozidla s celkovou hmotností nad 7,5 tuny nesmí celoročně vyjíždět v neděli a o státních svátcích mezi 13. a 22. hodinou, to samé platí po dobu letních prázdnin, tedy po celý červenec a srpen a některé roky i poslední dny v červnu a první v září. To samé platí po celý rok v pátek od 17. do 21. hodiny a v sobotu od 7. do 13. hodiny. Výjimku z tohoto zákazu mají pouze hasiči, nákladní automobily převážející zboží, které by se mohlo zkazit nebo živá zvířata, a vozidla zajištující přepravu nezbytného charakteru.


Text: Ivana Lang, ředitelka pro mýto společnosti Eurowag
Ilustrační foto: Eurowag

Související články:

V říjnu se vybralo rekordní mýtné, systém zpracoval přes 108 milionů transakcí ŘSD letos zprovozní 630 nových míst na dálničních odpočívkách Více než polovina výnosů z mýtného pochází od vozidel ze zahraničí

Doporučujeme

Komerční sdělení

Fiege je připraveno na EUDR: sériová čísla pneumatik pod kontrolou

Nová evropská legislativa EUDR (EU Deforestation Regulation) přináší výrobcům a distributorům pneumatik zásadní změny. Jednou z klíčových výzev je nutnost sledování původu a pohybu každé jednotlivé pneumatiky – včetně evidence sériových čísel napříč celým dodavatelským řetězcem. Společnost Fiege je na tuto změnu plně připravena. Díky našemu modernímu WMS řešení (Warehouse Management System) zajišťujeme kompletní trasování […]

Potřebujete skladovat? PST CLC Mitsui-Soko má pro vás místo

Společnost PST CLC Mitsui-Soko, člen mezinárodní japonské skupiny Mitsui-Soko Group, nabízí aktuálně volné skladové kapacity ve svých moderních logistických centrech v Úžicích u Prahy, Pohořelicích u Brna, Brně – Tuřanech a Mošnově u Ostravy. Firma kromě skladování nabízí i komplexní celní služby a přepravy. Pokud hledáte spolehlivého partnera pro outsourcing skladování, komplexní logistické služby, přepravy […]

Investujte zbývající budget do bezpečnosti a získejte moderní technologie, které šetří čas, peníze i starosti

Blíží se konec roku a s ním i období, kdy mnoho firem přemýšlí, jak efektivně využít zbývající prostředky z rozpočtu. Namísto uspěchaných nákupů nebo symbolických investic do „něčeho navíc“ se nabízí možnost, která má dlouhodobý dopad – modernizace bezpečnostních technologií. V době, kdy hraje klíčovou roli spolehlivost, digitalizace a prediktivní údržba, se právě bezpečnostní systémy […]

Případová studie FM Logistic a značky Lindt: personalizace v logistice e-commerce

Personalizace produktů čím dál častěji přesahuje rámec oděvního, šperkařského nebo kosmetického průmyslu. Tento trend rychle roste rovněž v potravinářském sektoru, kde spotřebitelé očekávají, že si budou moci vytvořit produkty na míru podle svých individuálních preferencí. To je pro výrobce náročná výzva, ale také obrovská příležitost, jak si vybudovat loajalitu a vyniknout na trhu. Spolupráce společnosti […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Systémy logistiky, který každou středu přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění v logistice.



Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required