
Celosvětové prodeje čistě elektrických osobních a lehkých užitkových aut (do 3,5 t užitečné hmotnosti) v prvním čtvrtletí vzrostly o 42 %. Elektrická auta tak dále posilují svou pozici, v prvním čtvrtletí tvořily 16 % ze všech globálně nově prodaných aut. Spolu s hybridy již podíl nově prodaných elektrifikovaných aut v celosvětovém měřítku dosáhl 40 %, na největších evropských trzích přesáhl dokonce 60 %. Celkově trhu nicméně vládne Čína, uvádí aktuální studie PwC Electric Vehicle Sales Review.
„Po loňském mírném útlumu letos prodeje elektroaut vystřelily vzhůru. Důvodem je především zvyšující se poptávka po nových elektrovozech, které se také stávají cenově dostupnějšími. Trhu vládne Čína, jejíž automobilky díky akcelerujícímu výzkumu a vývoji a maximálnímu zacílení na zákazníka expandují i na zahraniční trhy včetně těch evropských. Zhruba 62 % současné výrobní kapacity Číny je dnes nad absorpční kapacitou čínského trhu a může být použito pro export,“ říká k prodejům na začátku roku partner PwC pro automotive Pavel Štefek.
Čína je tak „zodpovědná“ za více než 60 % světových prodejů elektroaut. Tamní prodeje čistě elektrických aut meziročně vzrostly o 55 % a podíl čistě elektrických aut na nových prodejích dosáhl v 1. čtvrtletí 27 %. „V Číně s její výrobní kapacitou 60 milionů vozů ročně budou brzy auta se spalovacím motorem okrajovou záležitostí. Do čínského automotive expandují technologičtí giganti jako Xiaomi či Huawei, kteří vsází na propracovaná softwarová řešení využívající nové technologie včetně AI s rychlou odezvou řidiči. Díky našláplému vývoji a výzkumu přitom dokážou uvést nový model na trh během 12 měsíců, mnohdy i rychleji. Velmi blízká budoucnost je v Číně plně elektrická a nedaleká budoucnost plně autonomní,” odhaduje Pavel Štefek.
Oživení v Evropě
Zatímco loni prodeje v Evropě spíše stagnovaly, na začátku letošního roku došlo k rychlému oživení. Prodeje bateriových aut na 5 největších evropských trzích vzrostly o 30 %, když předcházející tři čtvrtletí prodeje naopak klesaly. Největší tempa růstu přitom zaznamenaly německý a britský trh. „I když evropský automobilový trh zažívá oživení, vyhlídky jsou stále spíše opatrné. Německý autoprůmysl nadále čelí řadě výzev, elektrifikace autoparku tak jde pomalejším tempem, než se čekalo před několika lety. Geopolitické hrozby, definitivní vyřešení emisních norem i obavy z možné celní války po nástupu nové americké administrativy přetrvávají a trh brzdí,“ vypočetl rizika expert PwC na automotive Michal Razim.
Evropská komise v březnu představila první obrysy akčního plánu na podporu evropského autoprůmyslu i upravené emisní cíle. „Tento plán je nicméně v představených obrysech příliš vágní na to, aby v tuto chvíli dokázal otočit kormidlem a vrátil evropské značky na automobilové výsluní. Ty tak budou čelit stále sílící čínské expanzi mohutně podporované státními dotacemi. První čínské značky už se v Evropě zabydlely a řada dalších na místní trhy míří,“ doplnil Michal Razim.
Absolutní čísla jsou v Česku nízká
Český trh sice v letošním roce zaznamenává masivní nárůst prodejů, nicméně absolutní čísla jsou stále velmi nízká. V prvním čtvrtletí se prodalo přes 3000 čistě elektrických aut, což je meziročně více než dvojnásobný růst, nicméně tržní podíl elektromobilů je stále jen u 5% úrovně. Drtivou většinu registrací v uvedeném kvartálu navíc tvoří jeden model jedné značky – Škoda Elroq.
Celkově se ve světě v 1. čtvrtletí prodalo přes 16,7 milionu aut, z čehož více jak 6,7 milionu má alespoň částečně elektrický pohon. Elektroauta a hybridy tak získaly 40 % trhu. Zatímco prodeje bateriových aut meziročně vzrostly o 30 %, prodeje aut s konvenčními pohony klesly o 6 %. Zajímavou změnou trendu je i postavení jednotlivých značek. Zatímco před rokem byl na všech hlavních trzích (největší evropské trhy, Čína, USA) jedničkou prodejů model Tesla Y, nyní obhájila pozici leadra jen v USA. V Evropě se propadla až na 5. místo za vozy z produkce skupiny VW (včetně Škody Enyaq na 3. místě), v Číně je Tesla až 3. za dvěma místními automobilkami. “Třetí místo v evropských prodejích pro značku Škoda Enyaq je asi dosavadním největším úspěchem české automobilky v oblasti elektromobility. Jde o nejprodávanější elektromobil koncernu VW, který v některých zemích včetně Německa zaznamenal meziroční růst prodejů přesahující 20 %,” dodává Pavel Štefek.
Největší podíl elektrifikovaných vozů na nových prodejích drží Evropa, kde se v 1Q prodalo přes 2 miliony elektroaut a hybridů. Z celkových 3,38 milionu prodaných aut to představuje tržní podíl 61 %. Čistě v elektromobilech je ale v čele Čína, kde už se podíl elektromobility blíží polovině (47 %), tradičně pomalejší jsou USA s 22% podílem.
Aktuální studie PwC uvádí, že za pět let bude po světě jezdit 68 milionů aut s elektrifikovaným pohonem. Oproti současným 39 milionů to představuje nárůst o 74 %. Nejrychleji se přitom bude zvyšovat podíl čistě elektrických aut, jejichž počet se do roku 2030 zdvojnásobí na 30 milionů. Hybridních aut bude jezdit 23 milionů (+48 %) a plug-in hybridů necelých 15 milionů (+ 70 %).
PwC pro účely této studie analyzuje 40 nejvyspělejších světových trhů: státy EU27, Velkou Británii, Švýcarsko, Island, Norsko, Čínu, Japonsko, Koreu, USA, Austrálii, Brazílii, Indii, Indonésii a Turecko. Vůbec největší podíl elektrifikace má tradičně Norsko, kde v 1. čtvrtletí prodeje bateriových vozů tvořily 97,8 procenta ze všech prodejů.
Připravil: Filip Hubička
Na úvodním ilustračním snímku je dodávka Mercedes eSprinter. Její minimální celková hmotnost je 3,5 tuny.fopto: DB Schenker