
Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) se e-commerce v roce 2024 v České republice dařilo. V porovnání s tím předchozím vyrostly obraty o pět procent a ruku v ruce s tímto vývojem rostl také zájem o balíkové přepravy. Údaje za první dva měsíce letošního roku pak naznačují, že pozitivní trend bude i nadále pokračovat.
Přinášíme vám článek z aktuálního vydání časopisu Systémy Logistiky 216 (březen–duben 2025), které vychází tento týden. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném časopise. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je pro uživatele logistických služeb zdarma.
Poté, co reálné mzdy i kupní síla obyvatel v předchozích letech klesaly, došlo loni k obratu a oba sledované ukazatele začaly růst. Tato skutečnost se projevila i ve větší ochotě domácností utrácet, a to nejen v tzv. kamenných obchodech, ale i v e-shopech. Díky tomu se zvedla i poptávka po přepravních službách.
České DPD loni přepravilo více než 52 milionů balíků, což představovalo nárůst téměř o 14 procent oproti roku 2023, GLS loni rozvezlo o 15 procent více zásilek než o rok dříve a hodnotí tak rok 2024 jako nejúspěšnější ve své dvacetileté historii. Také Zásilkovna hlásí rekordní čísla. „Doručili jsme přes 130 milionů zásilek, což představovalo meziroční nárůst o 34 procent, čímž jsme dosáhli absolutního rekordu,“ říká chief of network Zásilkovny David Soukup a dodává, že i při tak velkém přírůstku se podařilo 97 % zásilek doručit do druhého dne.
Zvýšený zájem o samoobslužné boxy
Jednoznačný trend, který potvrzuje i výzkum APEK, je růst neadresného doručování, tedy především rostoucí obliba doručení zásilek do výdejních boxů. Jejich popularita mezi zákazníky podle výzkumu APEK rostla přitom po celý loňský rok. „Od ledna jsme postupně sledovali, jak nakupující využívají boxy stále častěji. Na začátku roku 2024 si zásilky nechalo tímto způsobem doručit alespoň jednou v měsíci 46 procent online spotřebitelů, na konci to bylo už 63 procent. Bude zajímavé sledovat, jaký vývoj nás v této oblasti čeká letos,“ říká Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci. Stejně to vidí i Kristýna Rusňáková, Co-CEO v Trenýrkárna.cz: „Určitě pozorujeme, že stoupá oblíbenost výdejních míst a primárně boxů. Ostatně to můžeme vidět i všude kolem nás, když na boxy na ulicích narážíme téměř na každém kroku. Jsem přesvědčená o tom, že tento trend bude určitě pokračovat i nadále.“
Všichni oslovení přepravci přitom v loňském roce počty výdejních míst, a především samoobslužných boxů výrazně rozšiřovali. Například síť vlastních výdejních boxů zvýšila loni GLS více než trojnásobně, když na konci roku doručovala do 815 vlastních boxů oproti 253 boxům na konci roku 2023. „Nyní máme připraveno k doručování a odesílání tisíc vlastních boxů. Také počet GLS výdejních míst meziročně vzrostl o 13 procent na 1582. Spolu se sdílenými Alzaboxy tak zákazníci GLS mohli na konci roku využít doručení do více než 4600 doručovacích míst oproti 2100 místům na konci roku 2023. Nyní už se blížíme hranici 5000 výdejních míst a boxů,“ uvádí ředitel GLS v České republice Petr Pěcha a dodává, že do boxů míří více než polovina zásilek. Také červené Z-Boxy Zásilkovny rostly ve městech a obcích doslova jako houby po dešti. „Loni jsme přidali 1800 Z-Boxů a letos jejich kapacitu chceme dále posílit,“ říká David Soukup.
Do boxů a výdejních míst DPD loni dorazilo dokonce o polovinu více balíků než v roce 2023 a jejich počet se po České republice také rozšířil. „Naše síť výdejních míst Pickup včetně boxů se loni rozrostla o více než 60 procent a v tuto chvíli doručujeme zhruba do 7500 výdejen a boxů,“ upřesňuje ředitel DPD v České republice Miloš Malaník. Z průzkumu DPD E-shopper Barometer vyplývá, že do boxů si v Česku obvykle nechává doručovat 35 % lidí, na výdejní místa pak až 53 % zákazníků. Podle Miloše Malaníka je Česko vedle Polska určitě jedním z evropských lídrů v této oblasti. Nicméně trend neadresného doručení se postupně rozšiřuje i v dalších evropských zemích. Vzhledem k tomu, že prostor pro samoobslužné boxy není neomezený, dochází stále častěji také ke sdílení sítí samoobslužných výdejních schránek.
S důrazem na udržitelnost
Hledání odpovědi na otázku, kam další výdejní boxy umístit, se v poslední době stává důležitým úkolem přepravních společností, a to i v souvislosti s udržitelností a ekologií. „Od počátku aktivně spolupracujeme s obcemi i konkrétními klienty, kterým umožňujeme jednoduše vybírat místa, kde by box chtěli. Snažíme se, aby boxy nenarušovaly okolní prostředí, drtivá většina těch nově instalovaných je rovněž poháněna solárními panely tak, aby nepotřebovaly žádný externí zdroj napájení,“ říká Petr Pěcha. Na udržitelnost, a to nejen s ohledem k optimalizaci uhlíkové stopy v rámci dodavatelských řetězců, kladou důraz v podstatě všechny doručovací společnosti. „Kromě už zmíněných solárních panelů, které také instalujeme na výdejní boxy, implementujeme také do vozových parků dodávky s elektrickými pohony,“ připomíná David Soukup.
Roste zájem o přepravu zásilek do zahraničí
Kromě významného nárůstu přepravy zásilek v rámci České republiky zaznamenali loni přepravci i zvyšující se zájem o přepravy balíků do a ze zahraničí. České e-shopy postupně zvyšují svůj odbyt na zahraničních trzích a s tím roste i poptávka po dopravě z České republiky do okolních zemí. Například DPD loni meziročně vzrostl objem zásilek směřujících do zahraničí o 35 procent, také GLS hovoří o významném nárůstu poptávky v exportním směru. A nebude určitě žádným překvapením, že nejvíce balíků putuje k našim sousedům: na Slovensko, do Polska a do Německa, a to nejen z České republiky, ale i v opačném směru.
Také v rámci Česka lze v balíkových přepravách v posledním období vypozorovat další zajímavý trend. „Vidíme zvýšený zájem o posílání balíků napřímo mezi domácnostmi. To souvisí především s rozvojem cirkulární ekonomiky a vznikem platforem pro jednoduchý prodej již nepotřebného zboží. Proces posílání balíčků jsme i proto zjednodušili, lze je také jednoduše poslat přes boxy či výdejní místa,“ uvádí Petr Pěcha.
S důrazem na automatizaci i využití umělé inteligence
Stále více zákazníků klade důraz na zvyšování rychlosti a spolehlivosti doručení při zachování cenové dostupnosti a přepravní společností jsou tak pod neustálým tlakem. Snaží se proto optimalizovat logistické procesy a k tomu využívají moderní technologie, zavádějí AI modely a zaměřují se na automatizaci.
„Například systémy Autostore nebo využívání autonomních robotů pro pickování zásilek je i dnes stále celkem oblíbenou a moderní cestou, jak inovovat provoz. Vedle automatizace se aktuálně čím dál více skloňuje také vliv AI, a to nejen v logistice, ale i ve společnosti obecně. Umělou inteligenci využíváme třeba v zefektivnění zákaznického servisu prostřednictvím chatbotů. AI modely se uplatňují také k monitoringu naší výdejní sítě, ať už se jedná o boxy nebo výdejní místa nebo třeba vyhodnocování vhodných lokalit pro jejich umístění,“ říká David Soukup.
Nové technologie se napříč byznysem snaží využívat i DPD, typicky při automatizaci procesů, ale i při vývoji softwaru a aplikací. „AI máme k dispozici na denní bázi i u administrativních pozic, zaměstnanci mohou využívat například nástroj Copilot. Několik dalších novinek v tomto směru chystáme, zatím je ale bohužel nemůžeme zveřejnit,“ uvádí Miloš Malaník.
Trh letos ještě poroste
Český e-commerce trh podle výkonného ředitele APEK Jana Vetyšky bude pokračovat ve stejném trendu jako v loňském roce. Očekává, že obraty e-shopům dále porostou, i když to bude opět mírné tempo v řádu jednotek procent. Díky tomu by měl růst i trh balíkových služeb. „Budou se rozšiřovat sítě výdejních míst, s důrazem na boxy a poroste i technologická úroveň služeb. Stále více se bude využívat digitalizace včetně AI. I když rozvoz drony je ještě vzdálenější budoucnost, tak robotizace a modernizace budou klíčem k úspěchu,“ míní ředitel GLS v České republice Petr Pěcha s tím, že právě digitální transformace bude rozhodovat o úspěchu jednotlivých společností i celého odvětví.
„Loňský růst trhu bude letos pokračovat“
Loňský rok byl pro dopravce velmi silný. Po několika letech poklesu začala růst kupní síla obyvatel a reálné mzdy, což se odrazilo ve větší ochotě domácností utrácet. E-shopy tak rostly a byly nejrychleji rostoucím odvětvím maloobchodu, když meziroční růst přesáhl 10 procent. To se odrazilo i ve zvýšené poptávce po přepravních službách. Počítáme s tím, že letošek bude v tomto trendu pokračovat. Budou se rozšiřovat sítě výdejních míst, s důrazem na boxy. Vnímáme, že lidé chtějí boxy především na menších městech a obcích, proto lze očekávat rozvoj sítě především v těchto oblastech.
Petr Pěcha, ředitel GLS v České republice
„Bude třeba skloubit vysokou úroveň služeb s efektivitou provozu“
Rostoucí očekávání zákazníků v oblasti rychlosti, spolehlivosti a cenové dostupnosti vede podniky k optimalizaci svých procesů. Společnosti, které nebudou schopny efektivně řídit náklady a současně poskytovat kvalitní služby, riskují oslabení své tržní pozice. Konkurenceschopnost v oblasti balíkových služeb tak bude do značné míry záviset na schopnosti skloubit vysokou úroveň služeb s maximální efektivitou provozu.
David Soukup, chief of network, Zásilkovna
„Ve zpětné logistice je ještě co zlepšovat“
Kvalita balíkových služeb v Česku je opravdu na vysoké úrovni, velmi se to v posledních letech zlepšilo. V Trenýrkárna.cz se aktuálně zabýváme řešením zpětné logistiky směrem od zákazníků zpět k nám na sklad. V tomto ohledu je určitě ještě co zlepšovat, tak aby řešení bylo funkční a cenově dostupnější.
Kristýna Rusňáková, Co-CEO, Trenýrkárna.cz
Článek připravila: Martina Vampulová
Foto: Martina Vampulová