logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Automatizovaná, spolehlivá a efektivní přeprava materiálu v logistických či výrobních provozech...
  • Role provozního ředitele (chief operating officer) ve společnosti Mailstep se nově ujal David...
  • Geosan Development oznamuje povýšení Radoslava Rachače (49) do funkce ředitele a jednatele. Ve...
  • Ministerstvo životního prostředí vydalo souhlasné závazné stanovisko EIA na rozšíření D1 na...

Automatizace skladů klade nové nároky na požární bezpečnost

19. května 2025
Sklady 0
302
Automatizace skladů klade nové nároky na požární bezpečnost

Požadavky a nároky na požární bezpečnost ve skladech, která do značné míry závisí na charakteru skladovaného zboží, neustále rostou. Specifické výzvy v dané oblasti přináší zejména intenzivní zavádění automatizace a robotiky, jehož jsme v logistice poslední dobou svědky.

Přinášíme vám článek z aktuálního vydání časopisu Systémy Logistiky 216 (březen–duben 2025), které vychází tento týden. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném časopise. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je pro uživatele logistických služeb zdarma. 

Řízený sklad: kromě výkonu a efektivity nepodceňte přínos pro pracovníky

Návrh požárně bezpečnostního řešení včetně jeho aplikace v reálném provozu musí brát nasazenou automatizaci a roboty v potaz. „Velmi často jsou vybaveny bateriemi, které mohou zahořet, což by samo o sobě pro standardní neautomatizovaný provoz nebyl problém a standardní požárně bezpečnostní opatření by si s požárem poradila. Avšak automatizovaný provoz, kde se může pohybovat spousta robotů a zboží de facto ve všech směrech, klade výrazně větší nároky na správnou detekci ohniska požáru a také na koordinaci požárně bezpečnostních zařízení spolu s automatizovanou technologií,“ upozorňuje Ondřej Hráský, head of construction ve společnosti P3 Česká republika. Je potřeba zabránit tomu, aby robot, který veze např. hořící powerbanku, požár „roznesl“ do ostatních částí skladu.

Co jste hasiči…

Na nepochopení ze strany úředníků Hasičského záchranného sboru (HZS), k němuž v souvislosti s automatizací a robotikou ve skladech nezřídka dochází, upozorňuje Roman Netušil, jednatel společnosti BOZP-PO. Běžně se podle něj stává, že na stejnou realizaci automatizovaného skladu reagují v různých tuzemských krajích zcela odlišně a požadavky HZS jsou naprosto jiné.

Důraz na rychlost a flexibilitu ASRS roste

Hlavním důvodem této situace je fakt, že dosud platná norma pro požární bezpečnost skladů, tj. ČSN 73 0845, je zastaralá a nereflektuje zmiňované inovace ve skladových provozech. „Norma je svými požadavky velmi specifická, pro zástupce z řad developerů, nájemců, ale i běžných projektantů často těžko čitelná. Základním problémem je, že prostě nezná, a kvůli datu svého vzniku ani znát nemůže, robotizaci a automatizaci v takovém rozsahu, jak je dnes běžně v moderních skladech navrhována,“ vysvětluje Roman Netušil.

Proto by rozhodně mělo dojít k úpravě norem a snaze o jejich jednotnou aplikaci napříč Českou republikou. „Špatně se vysvětluje, že v jedné hale v rámci ČR je vše OK a v další nám robotický zakladač nepovolí, nebo pokud ano, bude to stát o miliony korun více,“ podotýká Roman Netušil. A dodává, že zásadní jsou požadavky na instalaci a provedení požárně bezpečnostních zařízení, jako jsou zejména sprinklery, elektronická požární signalizace (EPS) a požární odvětrání.

Skutečnost, že normotvorba nedrží krok s dnešní rychle se měnící dobou a požadavky na skladování, popř. výrobu, potvrzuje i Ondřej Hráský s tím, že norma pro projektování požární bezpečnosti skladů pochází z roku 2012. „V praxi se zatím moc nelze setkat s pokročilým modelováním chování požárů v rámci CFD modelů budov (založené na dynamické analýze plynů) a bohužel tento přístup není uznávaný Hasičským záchranným sborem,“ sděluje dále. Legislativa také prozatím nedostatečně pokrývá oblast požární bezpečnosti spojenou se skladováním baterií. S rozvojem elektromobility se to týká zejména baterií pro elektroauta, ale potřeba řešit požární bezpečnost existuje i při nakládání s bateriemi určenými např. pro vysokozdvižné vozíky.

AI ve službách požární bezpečnosti

Je zřejmé, že pokročilé systémy a zařízení přinášejí z hlediska požární bezpečnosti ve skladech řadu náročných výzev. Zároveň „recipročně“ platí, že sofistikované technologie dokážou požární bezpečnost zvyšovat či ji zefektivňují.

Foto:PlanRadar

Ano, i v tomto směru může ve skladových provozech fungovat např. umělá inteligence (AI) nebo internet věcí (IoT). „Díky monitorovacím systémům spojeným s AI lze vyhodnocovat například teploty skladovaných baterií pro elektromobily, zavčas identifikovat vadné kusy a ty ze skladovacích prostor vyloučit. IoT, respektive virtuální dvojčata skladovacích systémů, mohou predikovat nadměrně opotřebované části/roboty a včas je poslat k opravě nebo kontrole. Tím mohou zabránit buď omezení provozu svou nefunkčností, nebo zahoření v důsledku technické vady,“ popisuje Ondřej Hráský. V dnešní době je možné tyto systémy „naučit“ sledovat a vyhodnocovat téměř všechno – ať jde o rychlost pohybu, teplotu nebo vydávané frekvence.

Rovněž podle Romana Netušila je aplikace AI perspektivní mj. při skladování velkokapacitních baterií do aut nebo fotovoltaických elektráren a vyhodnocování jejich stavu s ohledem na teplotu povrchu baterií. „Budoucí aplikaci je však nutné nejdříve normově implementovat, což obnáší další potřebné kroky,“ konstatuje Roman Netušil. Kamerové systémy s využitím AI dokážou analyzovat příslušná data, identifikovat anomálie a přispět ke včasné prevenci požárů, zdůrazňuje Pavel Devečka, technical advisor ve společnosti Pyronova Czech Republic. Automatizované hasicí systémy podle něj mohou využívat robotické drony nebo inteligentní sprinklerové systémy s adaptivní reakcí.

Redukce nákladů jako riziko

V čem spočívají nejčastější chyby, jež firmy ve svých skladových provozech z hlediska požární ochrany dělají? Jak se těchto chyb a omylů mají vyvarovat, resp. účinně jim předcházet? „Část investorů vnímá požární ochranu jen jako nutné zlo a snaží se minimalizovat náklady, což vede k nedostatečné úrovni ochrany. Na první pohled tak lze ušetřit 10–20 procent investičních nákladů. Ve skutečnosti to však znamená, že se vyhodí osm eur na nefunkční řešení, které provoz před požárem neochrání. Přitom stačilo investovat 9–10 eur do efektivní ochrany, která by skutečně zabránila devastujícím následkům požáru,“ vypočítává Pavel Devečka. A jak doplňuje, problémem jsou v některých případech i revize a testy, přičemž se nejedná ani tak o to, že by revize nebyly prováděny, ale jde spíše o jejich pouze formální plnění. Často se uskutečňují jen „na papíře“ a v krizové situaci se odhalí jejich reálná nefunkčnost.

Zásadní chybou bývá i to, že požární bezpečnost se nezřídka řeší až v pokročilých fázích projektu. „Firmy investují obrovské finanční prostředky a věnují desítky, mnohdy i stovky hodin na řešení logistické koncepce, kalkulaci finanční návratnosti a podobně, a pak přijde na řadu požárně bezpečnostní řešení, které jim do celé akce ‚hodí vidle‘. Řešení je přitom jednoduché, a to přizvat si již v první fázi specialistu na zpracování požárně bezpečnostního řešení a celou akci s ním konzultovat,“ doporučuje Roman Netušil.

Obdobně to platí už ve fázi výběru objektu. Podle Romana Netušila nejsou ojedinělé situace, kdy stávající budova skladu nejde s ohledem na podmínky požární bezpečnosti využít pro plánované potřeby klienta. Pokud se problém odhalí včas, jsou úspory značné. Nepochybně se proto vyplatí vzdělávat v dané oblasti zainteresované osoby z řad vedení firem či vedoucí logistiky.

Kromě toho Roman Netušil zmiňuje chyby a nedostatky převážně provozního charakteru. Patří k nim skladování vně objektu bez řešení zpětných odstupových vzdáleností (i venkovní sklad má svá pravidla a je nutné se jimi zabývat s ohledem na požární bezpečnost staveb), dále skladování ve vratech používaných pro přívod vzduchu parametru odvětrání nebo zařízení pro odvod kouře a tepla (ZOKT), případně jde o takové situace, kdy skladování zboží neodpovídá typu provozu skladu, pro který je objekt kolaudován.


„Soulad s reálným stavem skladování či výroby“

V procesu skladování či výroby občas dochází ke změnám a je potřeba myslet i na to, že to má přímý dopad do vypracovaného požárně bezpečnostního řešení (PBŘ). Jednoduše řečeno klient v novém provozu skladuje nebo vyrábí určitým způsobem, za dva roky se může druh skladovaného zboží změnit nebo se může výrobní program rozšířit či upravit. V důsledku toho se může reálný stav v hale a navržené požárně bezpečnostní řešení dostat do nesouladu. V P3 toto eliminuje naše asset a property oddělení. S nájemci pravidelně jednáme v terénu, abychom mohli tyto změny odhalit a pomoci s úpravou PBŘ a uvedením do souladu se skutečným stavem skladování nebo výroby.

Ondřej Hráský, head of construction, P3 Česká republika


„Problémy se stavebním řízením“

Stává se, že investoři nečtou, případně „neumí číst“ požárně bezpečnostní řešení (PBŘ), dle kterého má provoz probíhat, a tudíž následně provozují činnost v rozporu s platným PBŘ. Je nutné spolupracovat s erudovaným odborníkem v oblasti požární bezpečnosti staveb. Další a velmi častý problém je nedokončené stavební řízení nebo řízení nerealizované vůbec. Je nutné si uvědomit, že mnohdy i malá změna v provozu skladu, jako je výstavba regálů, automatizace, vestavba mezaninu a podobně podléhá změně požárně bezpečnostního řešení, ale mnohdy také řízení na stavebním úřadě a následné kolaudaci. Bohužel se stává, že je sice zpracováno PBŘ, existuje k němu i souhlasné stanovisko Hasičského záchranného sboru (HZS), ale tím to vše končí. Neproběhla prohlídka HZS a udělení souhlasu s užíváním, nebylo řešeno stavební řízení. Z pohledu kontroly HZS nebo pojistného plnění je to pak obrovský problém.

Roman Netušil, jednatel, BOZP-PO


„Aktivní a pasivní požární ochrana“

Požární bezpečnost budov je postavena na dvou základních pilířích. Aktivní ochrana se primárně vztahuje na požárně bezpečnostní zařízení v budově, která jsou schopna rozpoznat a hasit požár. V praxi se jedná o elektrické požární signalizace a hlásiče, stabilní hasičské zařízení jako hasicí přístroje či sprinklery a současně zařízení pro odvod tepla a kouře. Oproti tomu pasivní ochrana zahrnuje především konstrukční a dispoziční řešení staveb tak, aby co nejdéle vzdorovaly ohni bez dalšího zásahu člověka – to znamená, aby se zabránilo šíření plamenů a kouřových plynů a potlačily se tepelné účinky ohně uvnitř budovy. Cílem je umožnit včasnou evakuaci osob i rychlý zásah záchranných týmů.

Zdroj: PlanRadar


Článek připravil: David Čapek
Foto v úvodu článku: Stanislav D. Břeň

 

Související články:

Řízený sklad: kromě výkonu a efektivity nepodceňte přínos pro pracovníky Důraz na rychlost a flexibilitu ASRS roste Královny výšek šetří prostor a zvyšují výkon Dopravníky se stále více propojují s dalšími technologiemi

Doporučujeme

Komerční sdělení

7R nabízí v klíčových lokalitách České republiky novou generaci logistických prostor

7R, přední developer moderních skladových a průmyslových nemovitostí v Polsku a v České republice, posiluje své působení na českém realitním trhu dvěma projekty: 7R Park Lavičky, u dálnice D1 jen 30 minut od Brna, a EQT Park Prague North, na kterém 7R spolupracuje se společností EQT Real Estate, globálním investorem do realit.   Oba parky, […]

Pod taktovkou společnosti Gridarch roste v Mošnově logistické centrum BMW Group

V rámci III. fáze Ostrava Airport Multimodal Parku (OAMP) vyrůstá v Mošnově logistické centrum automobilky BMW Group o celkové ploše více než 123 000 metrů čtverečních. Jeho pilotní provoz by měl být zahájen v polovině roku 2026. BMW Group bude z Mošnova své výrobní komponenty do zámoří – především do Asie a do Ameriky. „Díky […]

Efektivní logistika a udržitelná budoucnost s CHEP

CHEP úzce spolupracuje se svými partnery na budování chytřejších a udržitelnějších dodavatelských řetězců. Partnerství s TAMDA Foods je ukázkou toho, jak může dobře nastavená spolupráce přinášet měřitelné výsledky v oblasti udržitelnosti. Díky využívání poolingového modelu CHEP, který je založený na sdílení a opakovaném použití kvalitních palet, se společnosti Tamda podařilo zefektivnit logistiku a zároveň snížit […]

Aimtec získal prestižní titul Czechia Best Managed Company 

Společnost Aimtec se stala držitelem ocenění pro nejlépe řízené firmy v Česku v rámci šestého ročníku Czechia Best Managed Companies, který každoročně pořádá společnost Deloitte. Program oceňuje české soukromě vlastněné firmy, které vynikají v oblasti řízení, strategie, inovací a firemní kultury. Odborná porota složená z podnikatelů, novinářů, zástupců akademické sféry či odborníků na rodinné firmy a právo […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Systémy logistiky, který každou středu přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění v logistice.



Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required