logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Dokáže pracovat v uličkách širokých pouhých 85 centimetrů, dosáhne až do výšky osmi metrů a ve...
  • Společnost SKF Lubrication Systems CZ v Chodově buduje nový automatizovaný sklad dílů. Projekt...
  • Slavnostní předávání mezinárodních odborných certifikátů Evropské logistické asociace (ELA)...
  • Doba čárových kódů se po více jak půlstoletí chýlí ke konci. Díky vzestupu AI a poklesu cen...

KOMENTÁŘ: Dopravce není povinen uhradit zákazníkovi plnou škodu

9. května 2025
Komentáře 0
926
KOMENTÁŘ: Dopravce není povinen uhradit zákazníkovi plnou škodu

Plná náhrada škody způsobené dopravcem je často science fiction. Dopravce se totiž v těchto případech řídí maximálními odpovědnostními limity.

V rámci obchodu s hmotným zbožím má logistika a doprava nezastupitelné místo. Mimo dodacích podmínek INCOTERMS, které určují rozsah zobchodovaných přepravních služeb prodávajícím a kupujícím, má následně zcela zásadní význam přepravní smlouva. Ta řeší vztah vznikající mezi jedním v přepravců (odesílatelem, event. příjemcem) a dopravcem. Přepravní smlouva se věnuje vztahům vzniklým při provádění přepravy, tj. v rámci přemísťování zásilky od odesílatele k příjemci, resp. z místa nakládky do místa vykládky.

V oblasti mezinárodní přepravy vztahy vzniklé z přepravní smlouvy vycházejí z mnohostranných mezinárodních úmluv (dohod), které tuto problematiku řeší vždy v rámci jednoho dopravního módu. Mezinárodní mnohostranné úmluvy jsou transformovány do jednotlivých právních systémů členských států, tj. těch států, které se rozhodly se takovými mnohostrannými úmluvami o přepravní smlouvě řídit. Aby mělo řešení přepravně-právních vztahů v rámci přepravních smluv v mezinárodní přepravě smysl, má obsah mezinárodních mnohostranných úmluv vždy kogentní charakter. Tzn., že např. jakákoliv jejich úprava v rámci národních předpisů, která by ustanovením těch úmluv odporovala, je neplatná. Obdobné platí i pro ustanovení přepravních smluv ve vztahu odesílatel – dopravce.

Níže je uveden přehled mnohostranných úmluv o přepravní smlouvě podle jednotlivých módů mezinárodních doprav. Žlutě jsou vyznačeny úmluvy, které platí v rámci ČR.

I v mezinárodní přepravě samo sebou platí, že dopravce odpovídá za škody vzniklé na přepravované zásilce od jejího převzetí od odesílatele až do jejího vydání příjemci. Za škody dopravce neodpovídá, pokud byly způsobeny jednáním či opomenutím odesílatele, příjemce (resp. vlastníka zásilky), vadou nebo zvláštní povahou zásilky, vadou či nedostatkem obalu, popř. okolností, kterou dopravce nemohl ani předvídat ani odvrátit. Při ztrátě nebo zničení zásilky hradí dopravce její běžnou cenu a zpravidla též náklady s její přepravou. Při částečné ztrátě nebo poškození zásilky hradí částku, o kterou byla zásilka skutečně znehodnocena, nebo náklady její účelné opravy.

V mezinárodní přepravě je však odpovědnost dopravce limitována. Tato limitace patrně patří k tomu nejvýznamnějšímu, čím obsah mnohostranných mezinárodních úmluv disponuje.

Limity odpovědnosti dopravců dle konkrétních dopravních módů, které platí podle jednotlivých mezinárodních mnohostranných úmluv o přepravní smlouvě:

 

Závěrem budiž řečeno, že výše uvedené kogentní nastavení limitace odpovědnosti dopravce v mezinárodní přepravě není nepřekonatelné. V rámci jednotlivých mnohostranných mezinárodních úmluv jsou v jednotlivých módech mezinárodních přeprav možnosti, jak tyto limity upravit, resp. zneplatnit. To však platí výhradně na základě konkrétního ujednání v rámci dané přepravní smlouvy mezi odesílatelem a dopravcem provedeného na základě povinného navýšení přepravného.


doc. Radek Novák, katedra logistiky, Podnikohospodářská fakulta VŠE v Praze
Tabulky: autor
Foto: MSC

Související články:

KOMENTÁŘ: Pojištění v přepravě? Nejdříve je třeba mít jasno

Doporučujeme

Komerční sdělení

Fiege je připraveno na EUDR: sériová čísla pneumatik pod kontrolou

Nová evropská legislativa EUDR (EU Deforestation Regulation) přináší výrobcům a distributorům pneumatik zásadní změny. Jednou z klíčových výzev je nutnost sledování původu a pohybu každé jednotlivé pneumatiky – včetně evidence sériových čísel napříč celým dodavatelským řetězcem. Společnost Fiege je na tuto změnu plně připravena. Díky našemu modernímu WMS řešení (Warehouse Management System) zajišťujeme kompletní trasování […]

Investujte zbývající budget do bezpečnosti a získejte moderní technologie, které šetří čas, peníze i starosti

Blíží se konec roku a s ním i období, kdy mnoho firem přemýšlí, jak efektivně využít zbývající prostředky z rozpočtu. Namísto uspěchaných nákupů nebo symbolických investic do „něčeho navíc“ se nabízí možnost, která má dlouhodobý dopad – modernizace bezpečnostních technologií. V době, kdy hraje klíčovou roli spolehlivost, digitalizace a prediktivní údržba, se právě bezpečnostní systémy […]

Potřebujete skladovat? PST CLC Mitsui-Soko má pro vás místo

Společnost PST CLC Mitsui-Soko, člen mezinárodní japonské skupiny Mitsui-Soko Group, nabízí aktuálně volné skladové kapacity ve svých moderních logistických centrech v Úžicích u Prahy, Pohořelicích u Brna, Brně – Tuřanech a Mošnově u Ostravy. Firma kromě skladování nabízí i komplexní celní služby a přepravy. Pokud hledáte spolehlivého partnera pro outsourcing skladování, komplexní logistické služby, přepravy […]

Případová studie FM Logistic a značky Lindt: personalizace v logistice e-commerce

Personalizace produktů čím dál častěji přesahuje rámec oděvního, šperkařského nebo kosmetického průmyslu. Tento trend rychle roste rovněž v potravinářském sektoru, kde spotřebitelé očekávají, že si budou moci vytvořit produkty na míru podle svých individuálních preferencí. To je pro výrobce náročná výzva, ale také obrovská příležitost, jak si vybudovat loajalitu a vyniknout na trhu. Spolupráce společnosti […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Systémy logistiky, který každou středu přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění v logistice.



Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required