logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Automatizované skladové a vychystávací systémy (Automated Storage and Retrieval Systems neboli...
  • Začátkem května společnost DHL Supply Chan převzala elektrický tahač MAN eTGX a stala se tak...
  • V automobilce Tatra Trucks pokračují v optimalizaci výrobních procesů prostřednictvím...
  • Když se řekne čínská technika, většina lidí si vybaví kompromisy. Ale co když vám řekneme, že...

Skupině České dráhy se daří. S výjimkou nákladní dopravy

30. dubna 2025
Železniční doprava 0
275
Skupině České dráhy se daří. S výjimkou nákladní dopravy

Konsolidovaný hospodářský výsledek Skupiny ČD před zdaněním dle Mezinárodních standardů účetního výkaznictví (IFRS) dosáhl v loňském roce 1,3 miliardy Kč. Samotné České dráhy vykázaly zisk 2,1 miliardy Kč. Růst zaznamenala osobní doprava, dařilo se navyšovat počty cestujících a pokračovala masivní obměna vozidlového parku, k jehož omlazení přispělo celkem 141 nových vozidel. Na více než miliardovém zisku měly podíly téměř všechny společnosti Skupiny ČD, pouze nákladní doprava skončila v červených číslech. ČD Cargo zaznamenala ztrátu 945 milionů korun.

Pro osobní dopravu byl rok 2024 ve skupině ČD přelomový. Během dvanácti měsíců České dráhy převzaly do svého majetku 141 nových vlakových jednotek a lokomotiv. Do nových vozidel České dráhy investovaly celkem 18 miliard korun. Samotný segment osobní dopravy tak zaznamenal zisk 635 milionů korun (meziročně +12 mil. Kč).

FM Logistic ve střední Evropě roste díky sektoru e-commerce. V Lovosicích nasadila systém Autostore

Dalším milníkem bylo na konci loňského roku nasazení prvních bateriových vlaků do zkušebního provozu, čtyři jednotky RegioPanter začaly jezdit v Moravskoslezském kraji. „Bateriové vlaky aktuálně vidíme jako budoucnost bezemisní železniční dopravy u nás,“ dodává Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah. Na koleje v Česku může v příštích letech vyjet až 120 akutrolejových vlaků.

Problémy v nákladní železniční dopravě

Rok 2024 byl pro celý evropský trh železniční nákladní dopravy mimořádně náročný. Pokračoval prudký pád přepravních objemů tradičních komodit přepravovaných po železnici a mnoho velkých dopravců napříč EU hlásí masivní ztráty, propouštění a problémy s likviditou. I přes další růst přepravních výkonů poboček a dceřiných společností ČD Cargo v zahraničí se celkový objem přeprav v roce 2024 snížil na 56,7 mil. tun. „Ke snížení objemů došlo především na tuzemském dopravním trhu, a to zejména v důsledku postupného útlumu přeprav hnědého uhlí do elektráren a tepláren. V oblasti hutního průmyslu pak bylo zásadní omezení produkce Liberty Ostrava a menší poptávka byla i po přepravách dřeva na železnici,“ komentuje situaci Tomáš Tóth, předseda představenstva ČD Cargo.

DSV kupuje za 14 miliard eur Schenker

ČD Cargo na pokles výkonů reagovalo průběžně a včas zahájilo svoji transformaci s cílem přizpůsobit firmu nové realitě a připravit se na budoucnost. „Změna struktury přepravovaných komodit a celkový pokles výkonů na trhu železniční nákladní dopravy v České republice nás vede k nezbytné redukci kapacit, pro které nemáme využití. Systematicky snižujeme počty nákladních vozů, lokomotiv a také zaměstnanců. Zásadní změnou prochází i produkt jednotlivých vozových zásilek, který je ve stávající podobě nadále ekonomicky neudržitelný,“ dodává Tomáš Tóth.

Samotný segment nákladní dopravy zaznamenal ztrátu 945 milionů korun. „Hospodářský výsledek negativně ovlivnily především transakce vztahující se k pokračujícímu procesu zeštíhlení firmy – rezervy na odstupné zaměstnancům a snížení hodnoty majetku, který se v dalších letech stane zbytným,“ vysvětluje Tomáš Tóth. V úhrnu tyto účetní transakce převýšily částku jedné miliardy korun. V případě snížení hodnoty majetku se nejedná o skutečný výdaj peněžních prostředků, ale o nezbytnou a odpovědnou účetní úpravu, která podporuje transparentní hospodaření a dlouhodobou udržitelnost společnosti. Ztráta roku 2024 bude sanována z nerozděleného zisku minulých let.


Připravil: Filip Hubička
Foto: ČD Cargo

Související články:

FM Logistic ve střední Evropě roste díky sektoru e-commerce. V Lovosicích nasadila systém Autostore DSV kupuje za 14 miliard eur Schenker Maersk očekává za letošek vyšší zisk Dachser roste nejen díky akvizicím. Svoje kapacity rozšířil také v Česku

Doporučujeme

Komerční sdělení

„Čelní vozík z Číny? Tak to určitě… Jenže tahle značka dávno neznamená nespolehlivé“

Když se řekne čínská technika, většina lidí si vybaví kompromisy. Ale co když vám řekneme, že značka EP Equipment, která spolupracuje s evropskou jedničkou Kion Group, vyrábí vozíky pro celý svět – a Simple Lift je přináší i malým firmám v Česku a na Slovensku? Už 30 let víme, co ve skladu funguje. A taky […]

Tepelné tvarování jako klíč k úspěchu v automatizaci procesů

Tepelné tvarování se rychle stává vyhledávaným řešením při výrobě odolných obalů, tvarovaných proložek (trayů) a plastových zásobníků pro taková odvětví jakými jsou automotive, potravinářství, farmaceutický průmysl, elektronika nebo široký segment intralogistických procesů. Proč? Takto vyrobené obaly nabízí ideální kombinaci trvanlivosti a výkonu. Jejich uživatelé mohou využívat moderní identifikační technologie pro případné sledování v rámci dodavatelského […]

Welcomo nyní pracuje i s e-doklady

Digitalizace státní správy je už několik let velkým tématem, které přineslo řadu inovací a modernizací nejen ve veřejném sektoru. Jednou z nich jsou e-doklady, moderní a bezpečný způsob ověřování identity bez nutnosti nosit s sebou fyzický doklad totožnosti. Zatímco dříve byly možnosti jejich využití omezené, dnes je lze uplatnit i v soukromé sféře. M2C Innovis […]

Tomáš Novotný: Mošnovský park dál roste. A připravujeme také projekt na Vysočině

Tomáš Novotný nastoupil v lednu roku 2024 do čela české developerské společnosti Concens Investments s ambiciózní strategií firemní expanze. Zahájením výstavby II. fáze Ostrava Airport Multimodal Parku u Letiště Leoše Janáčka v Mošnově byl loňský cíl splněn a firma pokračuje i letos v realizaci své podnikatelské strategie. Tomáš Novotný představuje, co se dosud povedlo a co Concens Investments chystá. […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Systémy logistiky, který každou středu přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění v logistice.



Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required