
Pro aktuální vydání časopisu Systémy Logistiky 216/2025 (strany 44–46) jsme oslovovali zástupce poskytovatelů celních služeb s dotazy, jak jejich činnost ovlivní nová celní politika Spojených států, a nevyjasněná situace okolo mechanismu uhlíkového vyrovnání na hranicích a z něho vyplývající povinnosti předkládat tzv. hlášení CBAM. V oblasti celního řízení se ovšem odehrává celá řada dalších změn, proto přinášíme pokračování ankety, která se s ohledem na rozsah tématu i poskytnutých odpovědí nevešla do tištěného časopisu celá.
Respondenti odpovídají na dotaz:
Jaké nové skutečnosti či okolnosti v současnosti v oblasti celního řízení reflektujete, a jak se s nimi vyrovnáváte?
Vladimír Šulc
customs department manager,
Dachser Czech Republic
Novinek v logistice je v posledních letech celá řada. Nechci tvrdit, že startovacím bodem byl brexit, ale i toto vystoupení Velké Británie z EU bylo důvodem k rychlejšímu zavádění celé řady procesů. To, co bylo zavedeno pro obchodní styk s Velkou Británií, se postupně začíná využívat i při logistice zboží do dalších zemí mimo Evropskou unii. Jedná se především o plnou digitalizaci při avizaci celních zásilek tak, aby byl jasný přehled o pohybu zásilky, a to včetně všech důležitých informací o dané komoditě. Nové postupy zavádějí jak celní správy jednotlivých zemí, tak i my – logistické firmy. Naše globální společnost Dachser vyvinula vlastní IT produkt, Smart Border Connect, s jehož pomocí jsme schopni nejen urychlit celní procesy při přepravě zboží mezi EU a Velkou Británií (stávající rychlost je již nyní srovnatelná s časy převozu zboží před brexitem), ale i zvýšit kvalitu zpracování dat k celním řízením. Celý proces je maximálně zautomatizován, Dachser přitom využívá strojové zpracování dat. Snížení administrativní zátěže je u nás totiž „až“ na prvním místě. Podobný systém nyní testujeme i u vývozů zboží z EU do Norska, kde vycházíme vstříc požadavkům norské celní správy, která chce tento systém předávání elektronických dat zavést povinně od 1. 1. 2026. V Dachseru máme již první měsíc zkoušení za sebou a musím říct, že s úspěchem.
Kromě toho jsme spustili i novou službu Smart Landbridge Connect, která přepravuje zboží z Irska do kontinentální Evropy přes Spojené království a také v opačném směru z kontinentu do Irska. Stejně jako před brexitem opět využíváme pozemní cestu přes britské území, jezdíme po trase zvané Landbridge.
Jan Klouda
COO Transport,
Fiege
Hlavní prim hraje určitě neustálá digitalizace, při které můžete rychle reagovat na nové změny. Systém musí být zároveň velmi robustní, protože nároky v e-commerce sektoru se neustále zvyšují. Roste tlak na rychlé odbavení, a to i přes zrušení limitu DPH na úrovni 22 euro v rámci EU. Roste tlak na správné výkaznictví. Zároveň roste a zpřísňuje se kontrola celní správy u malých balíků.
Musíme se neustále vzdělávat, abychom podchytili veškeré změny, které se v celních náležitostech mění. Je třeba být v neustálém kontaktu se zákazníky, sdílet s nimi veškeré změny a možné alternativy. To je ta hlavní přidaná hodnota, kterou můžeme zákazníkovi nabídnout a proč by měl svěřit tuto problematiku nám, odborníkům.
Jan Kodada
obchodní a marketingový ředitel,
Gebrüder Weiss ČR
Jednou z významných novinek, které budou mít dopad na celní procesy, je nařízení EU o odlesňování (EUDR – EU Deforestation Regulation). Toto nařízení zavádí přísnější pravidla pro obchodování se zbožím, jehož výroba je spojena s odlesňováním a degradací lesů. Vztahuje se na produkty jako dřevo, káva, kakao, palmový olej, sója či hovězí maso – a výrobky z nich odvozené, tedy například papír a podobně. Jeho účinnost byla odložena na 1. 1. 2026, přičemž původně mělo platit od roku 2025.
Petr Böhm
ředitel divize celních služeb,
PST-CLC Mitsui Soko
Také do oboru celních služeb pronikají nové technologie. Intenzivně testujeme možnosti umělé inteligence, která by nám mohla být velmi nápomocna při kvalifikaci zboží do HS kódu (tzv. kód harmonizovaného systému je standardizovaný číselný klasifikační systém používaný mezinárodními celními orgány při dovozu výrobků do dané země – pozn. red.). HS kód je desetimístný, umělá inteligence je nyní úspěšná do šestého až osmého místa, další místa je nutno doladit. Díky tomu, jak od nás AI dál a dál vstřebává zpětnou vazbu, bude se zvyšovat i její úspěšnost při zařazování zboží do HS kódu. Klasifikace zboží je velmi důležitá disciplína, od ní se odvíjí určení správné výše cla. Pokud při importu dojde v tomto výchozím bodu k chybě, pak celní správa zboží překlasifikuje, doměří clo a může dojít k výraznému zásahu do cash-flow firem, proto je pro nás i naše zákazníky tato oblast velice důležitá.
Všichni také věříme, že skončí válka na Ukrajině. Otevřeli jsme pobočku celních služeb v Košicích na terminálu provozovaném společností Interport. Jde o specializovaný areál překladiště mezi standardním rozchodem a širokorozchodnou kolejí, který právě nyní prochází revitalizací a očekáváme, že jej čeká další rozvoj i v souvislosti s budováním koridoru Koper (Slovinsko) – Košice a plánovanou poválečnou obnovou Ukrajiny.
Miloš Nikl
customs clearance manager,
Rohlig Suus Logistics CZ
Mezi nové skutečnosti, které musí poskytovatel celních služeb v současnosti reflektovat, patří především časté změny v celních nařízeních, zejména v systému TARIC, kde dochází k pravidelným úpravám. Významný vliv má i vojenský konflikt na Ukrajině, který ztěžuje práci deklarantů, protože je nutné sledovat sankční seznamy a vyhnout se deklaraci zakázaného zboží. Dále se musí reagovat na digitalizaci celních procesů, přísnější kontrolu původu zboží a změny v legislativě týkající se sankčních režimů. Důraz je také kladen na environmentální aspekty, kde ale CBAM představuje pouze začátek. Klíčová je pro nás proaktivní komunikace s celními úřady a neustálé sledování legislativního vývoje, abychom klientům poskytli aktuální a přesné informace.
Petr Franěk
head of compliance, quality & continuous improvement,
Yusen Logistics
Nové skutečnosti a z toho vyplývající změny vycházejí především z legislativních změn. Našim cílem, jakožto poskytovatele celních služeb, je tyto změny aktivně sledovat, vyhodnocovat a následně poskytovat našim zákazníkům informace, které jim pomohou se v těchto změnách orientovat, aby mohli dělat ta správná obchodní rozhodnutí. Ve vztahu k celnímu řízení nastavujeme naše procesy tak, aby naši zákazníci žádné významné změny nepoznali.
Připravil: Filip Hubička
Foto: Karl Callwood, Unsplush