
Společnost DB Schenker převzala v dubnu na terminálu v Brně elektrický model Renault Trucks E-Tech D 16t. Čistě elektrické vozidlo nasadí na logistiku poslední míle na jihu Moravy. Druhé vozidlo ve stejné specifikaci pošle do provozu také na Slovensku. Uvádí to tisková zpráva společnosti.
DB Schenker rozšiřuje svoji flotilu elektrických vozidel. Ke třem loni nakoupeným tahačům Volvo FH Aero Electric se nyní přidávají dvě elektrická nákladní vozidla Renault Trucks E-Tech D16t, vhodná zejména pro distribuci v městských oblastech.
Čistě elektrickému vozidlu zajišťují kapacitu 376 kWh čtyři sady akumulátorů. Umožňují nabíjení buď střídavým proudem výkonem 43 kW, což je vhodné zejména pro noční nabíjení, nebo stejnosměrným proudem o výkonu 150 kW, které umožní nabití do 80 % za necelé 2 hodiny a do 100 % za 2,5 hodiny. Dojezd závisí na způsobu užití, z dlouhodobých dat vozidel v provozu ale vyplývá, že se spotřeba pohybuje pod 1 kWh/km. Výkon motoru je 130 kW stálý, ve špičce až 185 kW. Pro vyšší energetickou úsporu je vozidlo zároveň vybaveno rekuperací – funkcí zpětného dobíjení při provozu. Závisí na způsobu užití, vozidlo je schopné tímto způsobem samo dobít zhruba 25–30 % spotřeby.
„V rozšiřování elektrického vozového parku budeme i nadále pokračovat, v následujících měsících očekáváme předání dalších čtyř elektrických vozidel,“ uvádí Bohumil Prudič, manažer přepravní a rozvozové sítě DB Schenker pro Českou republiku a Slovensko.
Jedno ze dvou vozidel Renault Trucks E-Tech D 16t nasadí DB Schenker do provozu na Slovensku, druhé pak v okolí Brna na trasách o maximální délce 250 km v rámci logistiky poslední míle. Metodikou pro posuzování životního cyklu paliva tank-to-wheel vozidlo během provozu pro DB Schenker ušetří přibližně 205 tun CO2. Přidá se tak k více něž 2300 dalším nákladním vozidlům Renault Trucks nad 16 tun, které v Evropě zatím společně najezdily přes 45 000 000 km.
„V Česku i na Slovensku zaznamenáváme zvyšující se zájem zákazníků o elektrická nákladní vozidla. Celkově je v Česku poptávka o něco vyšší, což ale koreluje s velikostí trhu. Týká se to například právě segmentu městské a příměstské distribuce, ale přímá podpora na nákup, která by rychlejšímu rozvoji pomohla, chybí v obou zemích. Podpora se momentálně zaměřuje na výstavbu nabíjecích hubů pro nákladní vozidla,“ říká Ondřej Kostelník, e-mobility director Renault Trucks Czech Republic and Slovakia.
Udržitelné přepravy na českém trhu
Nákladní elektromobilu v praxi zavádějí i další poskytovatelé přeprav, mezi nimi i ti, kteří ještě před několika lety s nasazením především elektroaut váhali. Svůj první plně elektrický tahač uvádí do provozu leto na jaře společnost ESA logistika (jde o e-truck Mercedes-Benz eActross 600, psali jsme ZDE).
Elektrické kamiony nasazuje na přepravních trasách celá řada dalších přepravních firem v Česku. Například již v roce 2023 logistický provider Dachser spustil dvě dálkové denní linky sběrné služby provozované kamiony na elektropohon – jednu národní mezi pobočkami v Kladně a Hradci Králové, druhou mezinárodní, která spojuje německý Hof a Kladno (lehčí nákladní elektrická rozvozová vozidla na regionálních trasách v Praze, středních Čechách a okolí Hradce Králové nasadil Dachser loni).
Společnost Hopi v únoru 2024 převzala plně elektrický tahač Mercedes-Benz eActros 300. Vozidlo využívá k pravidelné přepravě zboží z pobočky v Prostějově. Během loňského roku také testovala i vůz eActros 600, který se osvědčil, a nasadila jej na trase Jažlovice-Prostějov.
Také další společnosti využívají elektrické nákladní vozy, a to i dalších značek, jako je Volvo, Renault, MAN apod. Za všechn uživatele jmenujme ještě například DHL Supply Chain nebo Gebrüder Weiss (ten oznámil rozšíření své flotily o elektrický tahač Volvo FH Electric s ložnou plochou 13,6 ldm. letos v březnu).
Přepravní společnosti ovšem zkoumají a využívají také využití alternativních paliv, jako je HVO100, často mají zkušenosti s vozidly na CNG a LNG. V centrech velkých měst pak nejen DB Schenker, ale třeba i Dachser uplatňuje bezemisní logistiku zajištěnou nákladními koly, tzv. e-cargo bike.
Připravil: Filip Hubička
Foto: DB Schenker