V polovině března se ve Stuttgartu uskutečnil další ročník největšího evropského intralogistického veletrhu Logimat. Organizátoři letos přivítali 1625 vystavovatelů ze 40 zemí, z toho přes 300 nováčků, kteří zaplnili více než 125 000 m² hrubé výstavní plochy ve všech deseti halách výstaviště Messe Stuttgart. Veletrh jsme sledovali živě, desítky postů najdete na LinkedIn profilu Systémů Logistiky, celkem pět zpráv zde na našem webu.
Anketa o tom, jak veletrh hodnotili oslovení čeští vystavovatelé, navazuje také na článek Logimat 2025: AI a roboty mění svět intralogistiky, který na stranách 52 až 54 publikujeme v aktuálním vydání SL 216/2025, které vychází tento týden. Respondenti odpovídali na dva dotazy:
1) Jaké hlavní novinky na veletrhu Logimat prezentovala vaše společnost či firmy, s nimiž spolupracujete?
2) Jaká jiná řešení, koncepty či události vás na Logimatu zaujaly?
Patrik Nátr, product marketing specialist, Doosan Bobcat EMEA
1) Bobcat představil několik novinek v rámci komplexní expozice (včetně dieselových, LPG a elektrických vysokozdvižných vozíků, retraků a skladové techniky, jako jsou paletové vozíky a zakladače). Mezi hlavní taháky expozice patřily především nové lithiové baterie, dále nová řada skladových strojů (třída 3) a nová řada lithiových tříkolových vysokozdvižných vozíků s protizávažím.
2) Zaujal mě následující trend: je vidět, jak se výrobci přeorientovávají z olověných baterií čím dál více na lithiové baterie. I přes vyšší vstupní cenu je zřejmé, že zákazníkům se začíná investice do pokročilejší technologie z dlouhého horizontu vyplácet. Bobcat je v této kategorii aktivní a na veletrhu představuje novinky z této oblasti.
Jiří Janouš, jednatel, J.A.Clean
1) Cílme naší účasti na Logimatu nebylo ani tak představování novinek, jako spíše prezentace naší společnosti a služeb jako celku. V Německu (i Rakousku) vidíme obrovský potenciál a máme radost, že návštěvníci tento náš pocit potvrzují. Obdrželi jsme poptávky na značení například i v Anglii, Dánsku nebo Chorvatsku. Na veletrhu byla představována celá řada inspirativních řešení, ale nás těší, že jedinou společností na stuttgartském výstavišti, která se zaměřuje na značení podlah v logistice a průmyslu, jsme byli my z JAC.
2) Co se týče mě – na žádných stáncích dalších stáních jsme nebyl. Je tu tolik lidí, že se nikam neutrhnu (Jiří Janouš odpovídal ještě během Logimatu – pozn. red.). U nás na stánku si zákazníci veletrh moc pochvalovali, měli možnost vidět řadu nových technologiií na jednom místě.
Martin Koudelka, vedoucí marketingu, Jungheinrich (ČR)
1) Na veletrhu jsme představili novou řadu elektrických retraků ETV 3i, vyráběnou v Chomutově. Možná to není technologicky převratná novinka, ale v záplavě automatizace a digitalizace je dobré se občas vrátit k základům a posunout laťku v sériové technice. A právě to je případ nového retraku ETV 3i. Jedná se již o druhou generaci vozíků s integrovanou lithium-iontovou technologií pro rychlé a bezúdržbové nabíjení. Integrace baterie navíc přináší kompaktní konstrukci pro lepší manévrovatelnost, vylepšenou ergonomii. Ta spolu s pokročilými bezpečnostními prvky jako je SmartStripe nebo kamerový systém addedVIEW posunuje bezpečnost v retrakových skladech na novou úroveň.
2) Hlavním pozitivem letošního Logimatu je z mého pohledu celkový zájem o technologie v intralogistice jak ze strany vystavovatelů – na výstavišti nebyl snad metr volné plochy, tak ze strany návštěvníků – na parkovišti také volná plocha nebyla. Je vidět, že intralogistika je obor, který se vyvíjí a do budoucna ho čeká řada zajímavých přeměn primárně v digitalizaci a automatizaci. Zájem logistických odborníků z různých firem dokazuje, že poptávka a vůle po zefektivnění logistiky je aktuální napříč obory a to jsou, nejen pro nás, dobré vyhlídky.
Viktor Frnka, marketing coordinator Eastern Europe, Kardex
1) Na Logimatu jsme prezentovali Wearable Task Assistant – pomáhá při vychystávání, kdy veškeré informace se zobrazuji na rukavici operátora. zařízení významně snižuje chybovost a zvyšuje celkovou kvalitu vychystávání.
Martin Petřík, marketing & communication manager, Kion Its EMEA Czech Republic
1) Kion Group měla na Logimatu tradičně silnou účast, předvedla v celém spektru prakticky vše, co firmy potřebují pro intralogistiku a manipulaci s materiálem. Od jednoduchých vozíků, které pracují a jsou spolehlivé (Baoli), přes sofistikovaná řešení firem Linde Material Handling a Still v oblasti špičkových vozíků, včetně AGV, AMR a automatických paletových skladů, až po Dematic, který vystavoval Multishuttle, vychystávacího robota, řešení se závěsnými vaky a ostatní vyspělá řešení pro automatizaci skladů.
Co bylo ale velmi zajímavé, byl první naprosto hmatatelný výsledek spolupráce mezi společnostmi Kion Group, Nvidia a Accenture. Zahájení spolupráce bylo oznámeno tiskovou zprávou na začátku ledna tohoto roku a na Logimatu již na stánku Linde Material Handling byla předvedena aplikace příjmu zboží se dvěma vozíky, která byla digitálně interpretována v prostředí Nvidia Omniverse. To je skvělá zpráva o velkém pokroku v oblasti digitálních dvojčat ve skladech, které umožní v budoucnu ještě efektivnější manipulaci ve skladech.
2) Bylo jasné, že automatizace hýbe nejenom světem manipulační techniky. Nějaké prvky automatizovaných řešení byly vidět všude, nejenom v Hale 1, která byla obsazena firmami, které dodávají nejrozsáhlejší řešení. Dalším trendem byla určitě škálovatelnost řešení. I my jako dodavatelé manipulační techniky a automatizace se zaměřujeme na všechny velikosti firem, máme připravená jednoduchá řešení bez propojení s nadřazenými informačními systémy i pokročilá řešení spolupracující se systémy typu MES a ERP. Co se týče Logimatu samotného, tak měl opět vysokou návštěvnost, skoro stejnou, jako v loňském rekordním roce a okolo stánků to bylo pořádně vidět, účastnil jsem se hned první den. A moc se mi líbilo heslo letošního Logimatu – „Passion for the solutions“, tak to teď v našem segmentu trhu opravdu je.
Martin Řehák, manažer tréninku a produktové podpory, Linde MH Česká republika
1) Společnost Linde Material Handling se prezentovala velmi zdařilou expozicí na přijatelném prostoru. Při obecném pohledu byl stánek neustále zaplněn zákazníky a jednotliví členové týmu měli po celou dobu veletrhu napilno. Není se co divit, prezentované technologie firmy Linde MH lákají a zájem je nejen za strany zákazníků, ale i konkurence. Za zmínku stojí inovativní řešení robotického zakladače, který excelentně spolupracoval s člověkem ovládaným čelním vozíkem. Jedná se totiž o zcela běžnou praxi, která však není příliš prezentována. Spolupráce mezi automatickým strojem a člověkem vyžaduje jistá specifika, a ty se má společnost Linde skvěle vyřešené. Za zmínku stojí i excelentní řešení nabíječů s prioritami nabíjení connect charger pro efektivní využívání strojů. Nutno zmínit, že u každého ostrůvku s novinkami Linde bylo velmi dobré se zastavit a načerpat informace.
2) Automatická řešení byla opět středobodem, v podstatě všech vystavovatelů. Asi nejzajímavější byl trend většiny velkých výrobců manipulační techniky, a tím bylo pokrývání všech možných situací od jednoduchého automatického vozíku, až po velká propojená řešení. Velmi zajímavým bodem bylo propojování jednotlivých úkonů, které je ideálním například pro různé e-obchody. Zde mluvím o celém procesu od objednání, přes balení až po distribuci. Je zcela zřejmé, že trendem v manipulační technice je propojování, a to nejen v rámci návaznosti na logistické procesy, ale i na IT systémy, dopravní systémy a další oblasti a úkony.
Dušan Vybíhal, sales representative, Mecalux
Představili jsme tři modely autonomních mobilních robotů (AMR) pro různé potřeby: AMR 100 pro manipulaci s krabicemi a balíky, AMR 600 pro přepravu regálových jednotek a AMR 1500 pro manipulace s až 1500 kg těžkými náklady. Dále 3D automatizovaný paletový Shuttle systém, který má maximální možnou kapacitu, produktivitu a flexibilitu díky multidirekčním autonomním vozíkům. Návštěvníci možnost seznámit se také s Easy WMS s generativní AI – jde o inteligentní chat v řízení skladu, který usnadňuje rozhodování a optimalizuje operace. A nakonec bych zmínil Easy DOM – centralizovaná platformu, která propojuje sklady, obchody, ERP systémy, dopravce a další hráče dodavatelského řetězce.
Co se týče mého pohledu: pro Mecalux je veletrh vždy významnou událostí, a to ne jen jako platforma pro prezentaci novinek. Potkáváme se s klienty ze všech koutů Evropy, kteří sem obvykle míří, ale také s kolegy z ostatních poboček, které normálně během roku jinak osobně nevidíme. Po všech směrech je tak návštěva Logimatu intenzivní, náročná, ale i benefitní. Logimat 2025 nebyl revoluční ve smyslu uvedení zcela nových technologií, ale spíše ve způsobu, jakým se současné inovace propojily a začaly fungovat dohromady. Jasně ukázal, že modulární a flexibilní skladová řešení budou klíčová pro budoucí úspěch firem. Také potvrdil, že budoucnost není jen o technologiích samotných, ale o jejich správném využití a integraci. Ačkoliv byl letošní ročník spíše evoluční než revoluční, nastavil jasný směr pro příští roky: více AI, více propojených systémů, méně rigidních struktur a větší důraz na prediktivní logistiku.
Jiří Elbl, managing director, RCR Flooring Services Central Europe
1) Na Logimatu jsme byli ve spolupráci s naší partnerskou firmou AlphaPlan, se kterou dlouhodobě spolupracujeme na broušení uliček pro VNA vozíky. Hlavní prezentací byla možnost vyzkoušet si simulátor VNA vozíku a zjistit, jak funguje ve virtuální realitě před broušením uliček a po dosažení standardu VDMA pro tyto vozíky. Možnost projet se na simulátoru s VR brýlemi byla velmi zajímavá a doporučuji tuto zkušenost všem, kteří přemýšlejí, zda se broušení uliček vyplatí, či nikoliv.
2) Obecně je fascinující, jaký progres udělaly všechny firmy v rotizovaných systémech za poslední dobu. Pomocí umělé inteligence jsme mohli vidět spoustu vylepšení u všech hlavních výrobců.
Marián Gono, general manager, SSI Schäfer Systems International
1) Na veľkej TV obrazovke bežalo video s novým spôsobom „Front zóny“ v rámci automatizovaného skladu. Klasické dopravníkové trasy nahradíme AGV vozíkmi (Fastbots) ktoré prevážajú prepravky/kartony/iný tovar od zakladačov smerom k vychystávacím staniciam a naspäť, resp. rovno k expedícii. Výhodou tohto riešenia je jednoduchšie a rýchlejšie nasadenie u klienta, prirodzená škálovatelnost pridávaním extra AGV a i flexibilita. Napríklad sa dajú realizovať úpravy layoutu skladu.
Tomáš Hajduček, specialista automatizace Still ČR
1) Na letošním Logimatu jsme předvedli, jak mohou vypadat chytrá intralogistická řešení, která si poradí s velkými výzvami dnešní doby. Hlavní roli hrála naše řada STILL iGo, která přináší škálovatelnou automatizaci a je tak dostupná pro každého. Automatizaci středně náročných přepravních úkolů ve stávající skladové infrastruktuře zvládají vozíky AXV iGo a EXV iGo – právě AXV iGo dominoval jedné z našich živých ukázek skutečného provozu. Pro složitější přepravní úkoly a integrované materiálové toky s nejvyššími nároky na skladovací hustotu, výšku a nosnost je tu FM-X iGo. A pro opravdu vysoké nároky nabízíme MX-X iGo se skladovací výškou až 14 metrů. Na stánku společnosti Still bylo také k vidění shuttlové řešení iGo Cube, které bylo prezentováno v provedení jak pro standardní, tak mrazírenský provoz. Kromě automatických vozíků jsme představili také nové manuální stroje a inovativní zákaznický portál pro chytrou správu flotil.
2) Na veletrhu bylo letos k vidění mnoho zajímavých trendů v oblasti intralogistiky. Jednoznačně dominovala automatizace, a to v různých podobách. Zaujala mě rozmanitost inovací a řešení prezentovaných na veletrhu, díky kterým mohou své procesy vylepšovat firmy různých velikostí a potřeb. Celkově bylo patrné, že digitalizace a automatizace se stávají standardem, který formuje budoucnost efektivní a flexibilní logistiky. Výrobci automatizovaných řešení se čím dál více začínají zaměřovat na přesnost, výkon a nabízení řešení i pro složitější operace, které dříve mohl vykonávat pouze proškolený operátor.
František Mikeš, obchodní ředitel, Toyota MH Česká republika
1) Na letošním Logimatu jsme byli zastoupeni v rámci naší rodiny zejména značkami Toyota Material Handling, Vanderlande, Viastore, CESAB, které prezentovaly v rámci svých hlavních působností celou řadu produktových inovací a řešení. Mezi hlavní novinky patří například nová řada čelních elektrických vysokozdvižných vozíků Toyota Traigo48 ve tříkolových a čtyřkolových modelech s nosností od 1,5 do 2,0 tuny, a to v dispozici s flexibilními možnostmi baterií. Dále například produktová řešení řady Swarm Automation Storage – automatizovaný systém pro ukládání a vyzvedávání palet (ASRS) s AGV/AMR vozíky a satelitními jednotkami, případně Swarm Automation GO – krátkodobý pronájem balíčku, který obsahuje jeden AGV stroj SAE160 s veškerým příslušenstvím a souvisejícími instalačními pracemi. Určitě zajímavé jsou automatizované paletové skladovací systémy naší značky Viastore. Dalších novinek, konceptů apod. byla celá řada, více než na jednoduchou odpověď.
2) Zaujala nás nová řešení od dodavatelů přídavných zařízení, kteří začali nabízet kamerové systémy instalované přímo jako součást přídavných zařízení či dokonce vážící zařízení zabudované např. v polohovači vidlic (zajímavá věc pro nakládku či vykládku velkých logistických center), další trend do bezpečnosti manipulace. Také bylo zajímavé sledovat jak se více a více rozšiřuje automatizace, která nyní měla i celou jednu halu pro sebe. Je zajímavé sledovat vývoj konkurence z Číny a další nové značky z této země, které se snaží dostat na trh EU.
Co se týká konkurence v rámkci EU, trendy jsou skoro stejné u všech premiantů. V první řadě se všichni snažíme o maximální výkon při snižování spotřeby což značí hlavně snižování CO2 – trend celé EU a o vylepšení ergonomie pro obsluhující personál, např. řidiče vysokozdvižných vozíků, což v sobě nese zejména intuitivní pocit z řízení a „komfort“ při manipulaci – důraz na větší pohodlí při 8hod směně znamená méně namáhaných oblastí lidského těla, snížení rizika různých onemocnění z výkonu specifické profese apod.
František Růžička, business development, Xertec
1) Společnost CMC Packaging Automation, kterou na českém trhu zastupujeme, představila kompaktnější verzi své linky Genesys pro automatizované balení na míru, která zabírá pouhých 44 m². Stejně jako její předchůdci dokáže zásilku změřit, vytvořit přesně padnoucí krabici, produkt(y) vložit, box uzavřít a opatřit jej štítkem – a to až 500krát za hodinu. Další novinkou je plug & play systém SuperVertical s půdorysem pouhých 9 m², který rovněž umožňuje efektivní balení na míru. Tyto inovace reagují na požadavky zákazníků a přinášejí prostorově úspornější a cenově dostupnější řešení.
2) Tlak na nezávislost na pracovní síle byl vidět na každém kroku, a to napříč všemi oblastmi intralogistiky. Klíčovou roli hrají autonomní roboti a inteligentní skladové systémy, které byly k vidění ve více halách a jasně ukazují směr, kterým se odvětví ubírá. Když pominu automatizaci balení, nejvíce mě zaujaly vícesměrné shuttly schopné pracovat s trojitou hloubkou skladování, robotický picking a manipulační technika řízená umělou inteligencí. Všechno to samo o sobě vypadá úžasně, ale spojit tyto technologie do skutečně funkčního celku tak, aby se pouze nepřesunulo úzké hrdlo na jiné místo, bude vyžadovat pečlivé plánování a důkladnou optimalizaci logistických procesů.
Připravil: Filip Hubička
Ilustrační foto: Filip Hubička





