
Světová obchodní organizace (WTO) vydala před velikonočními svátky zprávu, v níž korigovala svoje původně optimistické očekávání ohledně vývoje mezinárodního obchodu z loňského října. Zatímco tehdy predikovala pro letošek tříprocentní růst, nově očekává celosvětový pokles zahraničního obchodu se zbožím o 0,2 %. Důvodem je celní politika americké administrativy a „všeobecná politická nejistota“. Současná situace se odráží i na trhu námořních přeprav.
Zpráva WTO vychází ze situace v oblasti cel ke 14. dubnu, tedy je vztažena k době, kdy americký prezident Donald Trump o 90 dní odložil uplatnění tzv. recipročních cel. V případě „zhoršení situace“ by podle WTO letos mohl mezinárodní obchod pokledsnouut o 1,5 %.
Jak uvádí dubnový zpravodaj Svazu spedice a logistiky SSL Express, americká investiční banka Jefferies očekává v souvislosti s celními opatřeními možný útlum v sektoru globální lodní dopravy. Nejcitlivější na cla je podle jejích analytiků kontejnerová doprava. Tento pohled sdílí i Baltská mezinárodní námořní rada (BIMCO), mezinárodní organizace, která zastupuje majitele lodí. „Z pohledu lodní dopravy bude nejvíce zasažen kontejnerový sektor. Mnoho ropných produktů a volně ložených komodit bylo dosud ze zvýšení cel vyňato, ale většina zboží přepravovaného v kontejnerech bude čelit zvýšení dovozních cel,“ cituje SSL Express slova Nielse Rasmussena, hlavního analytika BIMCO pro lodní dopravu.
Začátkem dubna významně klesl počet rezervací lodních kontejnerů. Podle reportu společností Dun & Bradstreet a Vizion se v prvním dubnovém týdnu celosvětově propadl o polovinu v porovnání s posledním březnovým týdnem.
Nízké ceny pro exportéry a importéry
Aniž by zmiňovala politické souvislosti, k situaci na moři se vyjádřila logistická a přepravní společnost PST-CLC Mitsui-Soko. Její tiskové sdělení upozorňuje, že podle dostupných informací je aktuálně v Číně před dokončením deset velkých nákladních lodí, které mají vysokou kapacitu. Vyšší nabídka lodního prostoru může udržet ceny přepravného na aktuální nízké úrovni, nebo je dokonce ještě snížit.
Vít Votroubek, předseda představenstva společnosti PST CLC Mitsui-Soko, který je současně předsedou představenstva Svazu spedice a logistiky České republiky, uvádí, že situace je na druhou stranu výhodná pro exportéry a importéry, kterým nízké ceny námořní přepravy přinášejí snížení nákladů na logistiku.
Stále pokračuje negativní situace týkající se konfliktů v Rudém moři, kdy rejdaři nevyužívají Suezský průplav, lodě tedy obeplouvají Afriku. „Nejprve zvýšené sazby námořného v průběhu roku klesaly až téměř na dno. Došlo k poklesu o zhruba trojnásobek. V námořních přepravách pokračovala nepravidelnost, docházelo ke zpožďování lodí, což mělo vliv na návazná spojení v Evropě, na infrastrukturu, kdy v určitých vlnách bylo zaznamenáno přehlcení přístavů nebo infrastruktury, například železniční dopravy,“ popisuje Jan Bláha, ředitel přeprav společnosti PST CLC Mitsui-Soko.
Připravil: Filip Hubička
Foto: Rinson Chory, Unsplush