
Prezident a CEO World Shipping Council Joe Kramek vítá plán americké administrativy na obnovu amerického loďařství prostřednictvím investic z veřejného a soukromého sektoru. Zmiňuje ovšem nutnost dodržování legislativních procesů a právních norem. Varuje také před možnými důsledky zavedení přístavních poplatků se zpětnou platností. Organizace World Shipping Council zastupuje zájmy globálního lodního průmyslu, zejména námořní přepravy kontejnerů.
WSC reaguje na exekutivní příkaz amerického prezidenta Donalda Trumpa známý pod názvem „Obnovení americké námořní dominance“. Podle závěrů šetření Úřadu obchodního zmocněnce USA (USTR) Američané výrazně zaostávají nejen ve výrobě vojenských, ale i obchodních lodí. Americké vládní instituce proto na základě zmíněného Trumpova příkazu začaly pracovat na tzv. Námořním akčním plánu, jehož cílem je vrátit Spojeným státům konkurenceschopnost na moři.
„Chceme konstruktivně spolupracovat s administrativou na jejím úsilí o oživení amerického námořního průmyslu,“ říká Joe Kramek. „Jak jsme již dříve uvedli, oživení amerického námořního průmyslu bude vyžadovat komplexní, realistickou a trvalou strategii vypracovanou administrativou a Kongresem, a přijatou prostřednictvím právních norem,“ dodává.
Jak píše zpravodajský server Echo24.cz, čínský podíl na celosvětové tonáži nově postavených lodí vzrostl z méně než 5 % v roce 1999 na více než 50 % v roce 2023; čínské vlastnictví obchodní flotily dosáhlo přes 19 % světových obchodních lodí (k lednu 2024); a Čína dnes ovládá 95 % výroby přepravních kontejnerů. Co se týče výroby lodí, na druhém místě za Čínou je podle serveru Echo24.cz aktuálně s přibližně 29 % Jižní Korea a na třetím s přibližně 13 % Japonsko. USA se pohybují kolem 0,1 %.
USTR proto také navrhl zavedení vysokých přístavních poplatků na lodě postavené v Číně, které by podle plánu měly odradit rejdařské firmy od dalšího zadávání zakázek čínským loděnicím. „WSC věří, že Úřad obchodního zmocněnce USA uzná, že alternativní opatření k zavedení přístavních poplatků se zpětnou platností by znevýhodnila všechny aspekty dodavatelského řetězce – od spotřebitelů po zemědělce, od výrobců energie po výrobce,“ upozorňuje Joe Kramek.
Připravil: Filip Hubička
Na úvodním snímku je kontejnerová loď Margrethe Maersk s nosností až 18 300 TEU. Vyrobena byla v jihokorejských loděnicích Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering. Foto: Razvan Mirel / Unsplush