
Společnost ESA logistika uvádí do pravidelného provozu první plně elektrický tahač. Jde o model Mercedes-Benz eActros 600, který v prvním dubnovém týdnu převzala od zástupců společnosti Daimler Truck & Bus ve svém skladu v Senci u Bratislavy. Podle tiskového sdělení společnosti ESA logistika jde o vůbec první tahač tohoto typu dodaný na Slovensko, a jeden z první pětice, která je zatím v Evropě v provozu.
„Vozidlo bude sloužit k vnitrostátnímu rozvozu zboží z distribučního centra ESA logistika v Senci, přičemž jeho předpokládaný dojezd 500 kilometrů pohodlně vystačí na celou denní plánovanou trasu, což zajišťuje optimální využití bez nutnosti dodatečného nabíjení během dne. Našli jsme zde způsob nasazení, který tomuto typu vozidla perfektně vyhovuje,“ říká managing director ESA logistika Slovakia Erik Maťaš.
Tahač se bude dobíjet v seneckém areálu ESA logistika, přičemž bude využívat elektřinu z fotovoltaické elektrárny na střeše skladu. To významně sníží emise vznikající při výrobě elektřiny a také náklady na nabíjení. „Předpokládáme, že vlastní energie z fotovoltaického systému pokryje minimálně polovinu spotřeby tahače,“ dodává Michal Čambal, fleet & facility manager společnosti ESA logistika. Díky tomu při ročním provozu ušetří více než 122 tun emisí oxidu uhličitého, což je o 96 procent méně ve srovnání s obdobným dieselovým modelem.
Udávaný dojezd Mercedesu-Benz eActros 600 zajišťuje sada baterií s kapacitou 600 kWh. Může také využít nabíjecí výkon až jeden megawatt dovolující velmi rychlé dobíjení, což umožňuje rychlou rotaci mezi trasami. Budoucí využití tahače bude proto podle manažerů společnosti ESA logistika záviset i na dostupnosti rychlých nabíjecích stanic. Zatím se počítá pouze s dobíjením v Senci, ale provoz na delších trasách by znamenal nutnost dobíjení na cestě a zde už bude rychlost dobíjení významnou výhodou. Firma počítá s průměrnou odhadovanou spotřebou 103 kW/100 km.
Tahač s aerodynamickou kabinou je přitom vybaven všemi pokročilými bezpečnostními a asistenčními systémy, které zvyšují komfort i bezpečnost řidiče a umožňují efektivní provoz s minimálním rizikem. „Vzhledem k ekologickému zaměření naší společnosti i klienta, jehož zboží bude tento tahač převážet, je pro nás využití elektrického vozidla velkým krokem ke splnění společných požadavků v oblasti udržitelnosti,“ uzavírá Erik Maťaš.
Elektrická nákladní auta na vzestupu
Elektrické kamiony nasazuje na přepravních trasách celá řada dalších přepravních forem v Česku. Například již v roce 2023 logistický provider Dachser spustil dvě dálkové denní linky sběrné služby provozované kamiony na elektropohon – jednu národní mezi pobočkami v Kladně a Hradci Králové, druhou mezinárodní, která spojuje německý Hof a Kladno (lehčí nákladní elektrická rozvozová vozidla na regionálních trasách v Praze, středních Čechách a okolí Hradce Králové nasadil Dachser loni).
Společnost Hopi v únoru 2024 převzala plně elektrický tahač Mercedes-Benz eActros 300. Vozidlo využívá k pravidelné přepravě zboží z pobočky v Prostějově. Během loňského roku také testovala i vůz eActros 600, který se osvědčil, a nasadila jej na trase Jažlovice-Prostějov.
Také další společnosti využívají elektrické nákladní vozy, a to i dalších značek, jako je Volvo, Renault, MAN apod. Za všechny uživatele jmenujme ještě například DHL Supply Chain nebo Gebrüder Weiss (ten oznámil rozšíření své flotily o elektrický tahač Volvo FH Electric s ložnou plochou 13,6 ldm. letos v březnu).
Nedávno rozšíření své flotily elektrických tahačů oznámila firma DB Schenker, která nově pořídila tři nová bateriová vozidla značky Volvo, které jezdí na pravidelné trase do Maďarska.
Připravil: Filip Hubička
Foto: ESA logistika