logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Slavnostní předávání mezinárodních odborných certifikátů Evropské logistické asociace (ELA)...
  • Doba čárových kódů se po více jak půlstoletí chýlí ke konci. Díky vzestupu AI a poklesu cen...
  • Do týmu Stavebního a projektového poradenství společnosti Savills nastoupil na pozici lead...
  • Společnost Geis otestovala v běžném provozu na rozvozových trasách v oblasti Ostravska...

OBRAZOVÝ SOUHRN: Pohled do zákulisí leteckého hubu DHL Express v Lipsku

8. dubna 2025
Doprava 0
814
OBRAZOVÝ SOUHRN: Pohled do zákulisí leteckého hubu DHL Express v Lipsku

Systémy Logistiky měly v březnu možnost nahlédnout do části nočního provozu leteckého hubu DHL v Lipsku. Každou noc zde odbaví zhruba 350 000 zásilek o celkové hmotnosti přes 2000 tun. V průměru 75 až 90 letadel je každý pracovní den přepraví do více než 50 destinací po celém světě. Druhý den odpoledne management společnosti seznámil novináře s hlavními body obsahu obchodního reportu DHL Trade Express (podrobně jsem o něm psali ZDE). Z provozu samotného jsme sdíleli několik příspěvků na Linkedin, z nichž přinášíme i pro čtenáře zde obrazový souhrn.

Hlavní náplní DHL Express je rychlá přeprava zásilek po celém světe do druhého dne. Když zásilka dorazí do centra DHL v Lipsku, trvá její vyložení, přetřídění a naložení zpět do letadla v průměru jen dvě hodiny. Další globální huby provozuje DHL Express v Hongkongu a Cincinnati, ten v Lipsku je největší.

O to, aby stovky tun nákladu byly vyloženy, vytříděny a přeloženy v co nejkratším čase, se tady stará dva tisíce lidí (na jedné směně), kteří mají k dispozici vyspělé technologie včetně téměř 47 kilometrů dlouhých dopravníkových pásů a automatických třídiček. Celkem centrum zaměstnává okolo sedmi tisíc lidí.


Manipulace probíhá na odbavovací ploše 640 000 metrů čtverečních a ve třech terminálech. Odbavovací plocha je rozdělena do pěti sekcí a nabízí až 64 parkovacích pozic pro letadla pro současné nakládání a vykládání. Centrum DHL v Lipsku disponuje automatickým třídícím systémem pro zásilky do 170 kilogramů.

Měli jsme možnost  nahlédnout též do simulátorového střediska určeném pro piloty DHL Express a letecké společnosti AeroLogic (jde o společný projekt DHL a Lufthansa Cargo).

Středisko je součástí tzv. LEJ Campusu, nového komplexu pěti vícepatrových budov, kde je soustředěno zázemí největšího nákladního uzlu DHL na světě.

LEJ Campus byl otevřený před dvěma lety; téměř tři čtvrtiny své potřeby elektrické energie si vyrábí sám – prostřednictvím fotovoltaiky, ale také přes kombinovanou výrobu tepla a elektřiny na bioplyn

Pro DHL Express v současnosti létá okolo 500 pilotů. Každý pilot prochází výcvikem na simulátoru, který dodal specializovaný kanadský výrobce CAE.


Simulátory jsou v budově dva, jeden je určený pro piloty strojů Boeing, druhý pro piloty strojů Airbus. Zařízení jsou v provozu v režimu 24/7: výcvik každého pilota trvá šest až devět měsíců, přičemž jsou povinni se každý rok na simulátory vracet, například z důvodu nácviku řešení nestandardních či kritických situací a pod.

Každý z pilotů je vycvičen buď pro létání na strojích značky Airbus, nebo Boeing, nestřídají je. Součástí centra jsou učebny s papírovými maketami přístrojových panelů v kabinách letadel. Slouží pilotům především k tomu, aby si vryli do paměti, kde se který přístroj, ukazatel, displej či tlačítko nachází. Béžové kokpity mají boeingy, modravé odstíny jsou poznávacím znamením airbusů.

DHL Express provozuje tyto stroje: Boeing 757-300, Boeing 767F, Airbus A300-600 a Airbus A330-200 (Aaerologic má ve flotile stroje Boeing 777-200F).

Logistika léčiv: Na dalším snímku je patrné plnění lepenkových krabic obsahujících polystyrenové boxy suchým ledem, a následné značení a transport teplotně citlivých zásilek na třídicí místa.

Suchý led je nejběžněji používaným chladivem k uchování produktů nebo vzorků ve zmrazeném stavu. v rámci leteckých přeprav je považován za nebezpečné zboží: postupem času sublimuje a vytlačuje kyslík, takže krabice, které suchý led obsahují, nesmějí být hermeticky uzavřeny. Prostředí s teplotou pod -20 stupňů Celsia box udrží po dobu až 129 hodin.

Zásilky musí být správně označeny. Dopravník  je transportuje na třídící místa, kde probíhá závěrečná kontrola a roztřídění podle příslušných destinací.

O tom, jak fungují přepravy zdravotnického materiálu, hovořili ve čtvrtek 20. března Ilhami Arslanoglu, vice president life sciences and healthcare EMEA and regional head CSI Europe v DHL (oddělení Customer Solutions and Innovation) a Marta Duda, head of lifescience & healthcare v DHL Express.

Ilhami Arslanoglu konstatoval, že přepravní služby v rámci DHL Health se zdokonalují díky požadavkům klientů. „Rosteme se svými zákazníky,“ řekl Ilhami Arslanoglu a zmínil přepravy vakcín v době pandemie covidu-19, které DHL realizovala pro společnosti Biontech a Pfizer. Od té doby vývoj nových obalových řešení pokračuje.

Službám v rámci segmentu life sciences & healthcare se DHL věnuje nejen v Lipsku, ale i v dalších svých hubech. Pro tyto účely má ve svém specializovaném středisku ve Florstadtu vyhrazeno více než 104 000 metrů čtverečních a 140 000 paletových míst.

Pro přepravy zdravotnického materiálu nabízí DHL zákazníkům v rámci ambientních, chlazených i mražených přeprav tři velikosti transportních boxů (jde o lepenkové krabice s polystyrenovými boxy uvnitř).

Po vystoupení Ilhamiho Arslanoglua a Marty Dudy již přišel čas pro představení reportu DHL Trade Atlas, který vydává společnost DHL a New York University Stern School of Business. Zpráva konstatuje, že loni došlo k oživení mezinárodního obchodu. Analytici přitom očekávají jeho další růst. A to i tehdy, pokud na cla zaváděná současnou americkou administrativou budou další země reagovat podobnými protiopatřeními. V takovém případě všem obchod poroste pomaleji. Z hlediska rychlosti a objemu obchodního růstu mají být v příštích letech na špičce Indie, Vietnam, Indonésie a Filipíny. Mezi 20 nejsilnějších trhů zpráva z tohoto hlediska řadí i země střední Evropy včetně České republiky.


Na snímku zleva John Cornish, generální ředitel DHL Express ve střední Evropě; Mike Parra, generální ředitel DHL Express v Europě a Tomasz Buras, generální ředitel DHL Express v Polsku.

Podle Mikea Parry, generálního ředitele DHL Express pro Evropu, by evropské země a zbytek světa měly současnou situaci chápat jako příležitost k rozvoji obchodu tam, kde restrikcemi nebude svázán.
Mezi 20 trhů s nejvyšším růstem objemu obchodu na světě zpráva řadí také Maďarsko, Rumunsko, Česko a Polsko. Ve všech těchto zemích DHL Express působí dlouhodobě, v Maďarsku již od roku 1987, v někdejším Československu začala DHL poskytovat mezinárodní expresní kurýrní služby prostřednictvím místního přepravce Čechofracht ještě o rok dříve.
V současnosti DHL Express v Česku zaměstnává 790 lidí, v Rumunsko 505 lidí, v Maďarsku 414 lidí a v Polsku 1007 lidí. Podle Johna Cornishe, generálního ředitele DHL Express ve střední Evropě (pro český, rumunský a maďarský trh) bude DHL Express v tomto regionu nadále podporovat rozvoj rozvoj a využívání udržitelných energetických řešení a dalších technologií, především automatizace, robotiky, IT a fintechu.
Tomasz Buras na setkání s novináři mj. konstatoval, že ze 457 vozidel provozovaných společností v Polsku je 63 elektrických, dva vozy využívají pohon na LNG. V posilování udržitelných trendů přitom hodlá DHL pokračovat ve všech regionech, kde působí.


Text a foto: Filip Hubička

Související články:

DHL Group přebírá kurýrní službu Cryopdp. Posiluje tak svoji logistiku pro zdravotnictví

Doporučujeme

Komerční sdělení

Investujte zbývající budget do bezpečnosti a získejte moderní technologie, které šetří čas, peníze i starosti

Blíží se konec roku a s ním i období, kdy mnoho firem přemýšlí, jak efektivně využít zbývající prostředky z rozpočtu. Namísto uspěchaných nákupů nebo symbolických investic do „něčeho navíc“ se nabízí možnost, která má dlouhodobý dopad – modernizace bezpečnostních technologií. V době, kdy hraje klíčovou roli spolehlivost, digitalizace a prediktivní údržba, se právě bezpečnostní systémy […]

Fiege je připraveno na EUDR: sériová čísla pneumatik pod kontrolou

Nová evropská legislativa EUDR (EU Deforestation Regulation) přináší výrobcům a distributorům pneumatik zásadní změny. Jednou z klíčových výzev je nutnost sledování původu a pohybu každé jednotlivé pneumatiky – včetně evidence sériových čísel napříč celým dodavatelským řetězcem. Společnost Fiege je na tuto změnu plně připravena. Díky našemu modernímu WMS řešení (Warehouse Management System) zajišťujeme kompletní trasování […]

Potřebujete skladovat? PST CLC Mitsui-Soko má pro vás místo

Společnost PST CLC Mitsui-Soko, člen mezinárodní japonské skupiny Mitsui-Soko Group, nabízí aktuálně volné skladové kapacity ve svých moderních logistických centrech v Úžicích u Prahy, Pohořelicích u Brna, Brně – Tuřanech a Mošnově u Ostravy. Firma kromě skladování nabízí i komplexní celní služby a přepravy. Pokud hledáte spolehlivého partnera pro outsourcing skladování, komplexní logistické služby, přepravy […]

Případová studie FM Logistic a značky Lindt: personalizace v logistice e-commerce

Personalizace produktů čím dál častěji přesahuje rámec oděvního, šperkařského nebo kosmetického průmyslu. Tento trend rychle roste rovněž v potravinářském sektoru, kde spotřebitelé očekávají, že si budou moci vytvořit produkty na míru podle svých individuálních preferencí. To je pro výrobce náročná výzva, ale také obrovská příležitost, jak si vybudovat loajalitu a vyniknout na trhu. Spolupráce společnosti […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Systémy logistiky, který každou středu přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění v logistice.



Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required