
Systémy Logistiky měly v březnu možnost nahlédnout do části nočního provozu leteckého hubu DHL v Lipsku. Každou noc zde odbaví zhruba 350 000 zásilek o celkové hmotnosti přes 2000 tun. V průměru 75 až 90 letadel je každý pracovní den přepraví do více než 50 destinací po celém světě. Druhý den odpoledne management společnosti seznámil novináře s hlavními body obsahu obchodního reportu DHL Trade Express (podrobně jsem o něm psali ZDE). Z provozu samotného jsme sdíleli několik příspěvků na Linkedin, z nichž přinášíme i pro čtenáře zde obrazový souhrn.
Hlavní náplní DHL Express je rychlá přeprava zásilek po celém světe do druhého dne. Když zásilka dorazí do centra DHL v Lipsku, trvá její vyložení, přetřídění a naložení zpět do letadla v průměru jen dvě hodiny. Další globální huby provozuje DHL Express v Hongkongu a Cincinnati, ten v Lipsku je největší.
O to, aby stovky tun nákladu byly vyloženy, vytříděny a přeloženy v co nejkratším čase, se tady stará dva tisíce lidí (na jedné směně), kteří mají k dispozici vyspělé technologie včetně téměř 47 kilometrů dlouhých dopravníkových pásů a automatických třídiček. Celkem centrum zaměstnává okolo sedmi tisíc lidí.
Manipulace probíhá na odbavovací ploše 640 000 metrů čtverečních a ve třech terminálech. Odbavovací plocha je rozdělena do pěti sekcí a nabízí až 64 parkovacích pozic pro letadla pro současné nakládání a vykládání. Centrum DHL v Lipsku disponuje automatickým třídícím systémem pro zásilky do 170 kilogramů.
Měli jsme možnost nahlédnout též do simulátorového střediska určeném pro piloty DHL Express a letecké společnosti AeroLogic (jde o společný projekt DHL a Lufthansa Cargo).
Středisko je součástí tzv. LEJ Campusu, nového komplexu pěti vícepatrových budov, kde je soustředěno zázemí největšího nákladního uzlu DHL na světě.
LEJ Campus byl otevřený před dvěma lety; téměř tři čtvrtiny své potřeby elektrické energie si vyrábí sám – prostřednictvím fotovoltaiky, ale také přes kombinovanou výrobu tepla a elektřiny na bioplyn
Pro DHL Express v současnosti létá okolo 500 pilotů. Každý pilot prochází výcvikem na simulátoru, který dodal specializovaný kanadský výrobce CAE.
Simulátory jsou v budově dva, jeden je určený pro piloty strojů Boeing, druhý pro piloty strojů Airbus. Zařízení jsou v provozu v režimu 24/7: výcvik každého pilota trvá šest až devět měsíců, přičemž jsou povinni se každý rok na simulátory vracet, například z důvodu nácviku řešení nestandardních či kritických situací a pod.
Každý z pilotů je vycvičen buď pro létání na strojích značky Airbus, nebo Boeing, nestřídají je. Součástí centra jsou učebny s papírovými maketami přístrojových panelů v kabinách letadel. Slouží pilotům především k tomu, aby si vryli do paměti, kde se který přístroj, ukazatel, displej či tlačítko nachází. Béžové kokpity mají boeingy, modravé odstíny jsou poznávacím znamením airbusů.
DHL Express provozuje tyto stroje: Boeing 757-300, Boeing 767F, Airbus A300-600 a Airbus A330-200 (Aaerologic má ve flotile stroje Boeing 777-200F).
Logistika léčiv: Na dalším snímku je patrné plnění lepenkových krabic obsahujících polystyrenové boxy suchým ledem, a následné značení a transport teplotně citlivých zásilek na třídicí místa.
Suchý led je nejběžněji používaným chladivem k uchování produktů nebo vzorků ve zmrazeném stavu. v rámci leteckých přeprav je považován za nebezpečné zboží: postupem času sublimuje a vytlačuje kyslík, takže krabice, které suchý led obsahují, nesmějí být hermeticky uzavřeny. Prostředí s teplotou pod -20 stupňů Celsia box udrží po dobu až 129 hodin.
Zásilky musí být správně označeny. Dopravník je transportuje na třídící místa, kde probíhá závěrečná kontrola a roztřídění podle příslušných destinací.
O tom, jak fungují přepravy zdravotnického materiálu, hovořili ve čtvrtek 20. března Ilhami Arslanoglu, vice president life sciences and healthcare EMEA and regional head CSI Europe v DHL (oddělení Customer Solutions and Innovation) a Marta Duda, head of lifescience & healthcare v DHL Express.
Ilhami Arslanoglu konstatoval, že přepravní služby v rámci DHL Health se zdokonalují díky požadavkům klientů. „Rosteme se svými zákazníky,“ řekl Ilhami Arslanoglu a zmínil přepravy vakcín v době pandemie covidu-19, které DHL realizovala pro společnosti Biontech a Pfizer. Od té doby vývoj nových obalových řešení pokračuje.
Službám v rámci segmentu life sciences & healthcare se DHL věnuje nejen v Lipsku, ale i v dalších svých hubech. Pro tyto účely má ve svém specializovaném středisku ve Florstadtu vyhrazeno více než 104 000 metrů čtverečních a 140 000 paletových míst.
Pro přepravy zdravotnického materiálu nabízí DHL zákazníkům v rámci ambientních, chlazených i mražených přeprav tři velikosti transportních boxů (jde o lepenkové krabice s polystyrenovými boxy uvnitř).
Po vystoupení Ilhamiho Arslanoglua a Marty Dudy již přišel čas pro představení reportu DHL Trade Atlas, který vydává společnost DHL a New York University Stern School of Business. Zpráva konstatuje, že loni došlo k oživení mezinárodního obchodu. Analytici přitom očekávají jeho další růst. A to i tehdy, pokud na cla zaváděná současnou americkou administrativou budou další země reagovat podobnými protiopatřeními. V takovém případě všem obchod poroste pomaleji. Z hlediska rychlosti a objemu obchodního růstu mají být v příštích letech na špičce Indie, Vietnam, Indonésie a Filipíny. Mezi 20 nejsilnějších trhů zpráva z tohoto hlediska řadí i země střední Evropy včetně České republiky.
Na snímku zleva John Cornish, generální ředitel DHL Express ve střední Evropě; Mike Parra, generální ředitel DHL Express v Europě a Tomasz Buras, generální ředitel DHL Express v Polsku.
Podle Mikea Parry, generálního ředitele DHL Express pro Evropu, by evropské země a zbytek světa měly současnou situaci chápat jako příležitost k rozvoji obchodu tam, kde restrikcemi nebude svázán.
Mezi 20 trhů s nejvyšším růstem objemu obchodu na světě zpráva řadí také Maďarsko, Rumunsko, Česko a Polsko. Ve všech těchto zemích DHL Express působí dlouhodobě, v Maďarsku již od roku 1987, v někdejším Československu začala DHL poskytovat mezinárodní expresní kurýrní služby prostřednictvím místního přepravce Čechofracht ještě o rok dříve.
V současnosti DHL Express v Česku zaměstnává 790 lidí, v Rumunsko 505 lidí, v Maďarsku 414 lidí a v Polsku 1007 lidí. Podle Johna Cornishe, generálního ředitele DHL Express ve střední Evropě (pro český, rumunský a maďarský trh) bude DHL Express v tomto regionu nadále podporovat rozvoj rozvoj a využívání udržitelných energetických řešení a dalších technologií, především automatizace, robotiky, IT a fintechu.
Tomasz Buras na setkání s novináři mj. konstatoval, že ze 457 vozidel provozovaných společností v Polsku je 63 elektrických, dva vozy využívají pohon na LNG. V posilování udržitelných trendů přitom hodlá DHL pokračovat ve všech regionech, kde působí.
Text a foto: Filip Hubička