
Každoroční report DHL Trade Atlas, který vydává společnost DHL a New York University Stern School of Business, konstatuje, že loni došlo k oživení mezinárodního obchodu. Analytici přitom očekávají jeho další růst. A to i tehdy, pokud na cla zaváděná současnou americkou administrativou budou další země reagovat podobnými protiopatřeními. V takovém případě všem obchod poroste pomaleji. Z hlediska rychlosti a objemu obchodního růstu mají být na špičce Indie, Vietnam, Indonésie a Filipíny. Mezi 20 nejsilnějších trhů zpráva z tohoto hlediska řadí i země střední Evropy včetně České republiky.
Vzhledem k geopolitickým napětím a obavám z rozsáhlého zvyšování celních tarifů obsahuje zpráva DHL Trade Atlas 2025 data, které pokrývají téměř 200 zemí a regionů. Nejistota ohledně budoucích obchodní politik po znovuzvolení prezidenta USA Donalda Trumpa podle analytiků stále přetrvává. Nicméně zpráva DHL Trade Atlas 2025 zároveň poukazuje na to, že globální obchodní růst se ukázal jako „překvapivě odolný“ vůči různým výkyvům.
Rychlejší růst obchodu ve srovnání s předchozí dekádou
Nedávné prognózy předpovídaly, že obchod se zbožím poroste mezi lety 2024 a 2029 průměrným ročním tempem 3,1 %. To přibližně odpovídá růstu HDP a představuje mírně rychlejší růst obchodu ve srovnání s předchozí dekádou. I když nová americká administrativa zrealizuje všechny své navrhované zvýšení tarifů a jiné země na ně zareagují, očekává se, že globální obchod v následujících pěti letech poroste, i když mnohem pomalejším tempem. „Stále existuje značný potenciál pro růst obchodu v pokročilých a rozvíjejících se ekonomikách po celém světě. Je působivé vidět, jak mezinárodní obchod pokračuje v odolávání všem představitelným výzvám, od finanční krize v roce 2008 a pandemie covidu-19 po tarify a geopolitické konflikty. V dnešním globálním obchodním prostředí může DHL pomoci zákazníkům přehodnotit jejich dodavatelské řetězce tím, že zavede vyvážený přístup mezi náklady a rizikem, což zajistí, že budou jak efektivní, tak bezpečné,“ říká John Pearson, generální ředitel DHL Express.
Noví lídři: Indie, Vietnam, Indonésie a Filipíny
Na březnovém setkání s novináři v Lipsku zástupci nejvyššího managementu DHL Express konstatovali, že z hlediska rychlosti a objemu obchodního růstu mají být na špičce Indie, Vietnam, Indonésie a Filipíny. Indie je zemí s třetí největší absolutní částkou předpovězeného růstu obchodu (6 % dodatečného globálního obchodu), a to hned za Čínou (12 %) a Spojenými státy (10 %). Země, které mají přinést největší absolutní růst obchodu, jsou rozptýleny po Asii, Evropě a Severní Americe. Zároveň mezi zeměmi s nejrychlejším předpokládaným růstem obchodu patří také několik zemí v Africe a Latinské Americe. Na úrovni hlavních světových regionů se od roku 2024 do roku 2029 očekává nejrychlejší růst objemu obchodu v jižní a střední Asii, subsaharské Africe a zemích ASEAN – s průměrnými ročními růstovými sazbami mezi 5 % a 6 %. U všech ostatních regionů se očekává, že porostou tempem 2 % až 4 %.
Mezi 20 trhů s nejvyšším růstem objemu obchodu na světě zpráva řadí také Maďarsko, Rumunsko, Česko a Polsko. Ve všech těchto zemích DHL Express působí dlouhodobě, v Maďarsku již od roku 1987, v někdejším Československu začala DHL poskytovat mezinárodní expresní kurýrní služby prostřednictvím místního přepravce Čechofracht ještě o rok dříve.
V současnosti DHL Express v Česku zaměstnává 790 lidí, v Rumunsko 505 lidí, v Maďarsku 414 lidé a v Polsku 1007 lidí. Podle Johna Cornishe, generálního ředitele DHL Express ve střední Evropě (pro český, rumunský a maďarský trh) bude DHL Express v tomto regionu nadále podporovat rozvoj rozvoj a využívání udržitelných energetických řešení a dalších technologií, především automatizace, robotiky, IT a fintechu. Generální ředitel DHL Express v Polsku Tomasz Buras na setkání s novináři mj, konstatoval, že ze 457 vozidel provozovaných společností v Polsku je 63 elektrických, dva vozy využívají pohon na LNG. V posilování udržitelných trendů přitom hodlá DHL pokračovat ve všech regionech, kde působí.
Příležitost pro Evropu
DHL Trade Atlas 2025 uvádí několik důvodů pro optimismus ohledně budoucnosti globálního obchodu, a to navzdory nástupu restriktivnější americké obchodní politiky. Většina zemí i nadále považuje obchod za klíčovou ekonomickou příležitost a americké obchodní bariéry by mohly posílit vazby mezi jinými zeměmi. Podíl USA na světových dovozech v současnosti činí 13 % a podíl na vývozech 9 % – to je dostatečné na to, aby americká celní politika měla významné dopady na jiné země, ale ne dostatečné na to, aby jednostranně určovala budoucnost globálního obchodu.
„I když je třeba brát hrozby vážně, globální obchod prokázal velkou odolnost díky velkým přínosům, které přináší ekonomikám a společnostem,“ říká Steven A. Altman, senior výzkumný pracovník a ředitel DHL Iniciativy pro globalizaci na NYU Stern’s Center for the Future of Management. Podle Mikea Parry, generálního ředitele DHL Express pro Evropu, by evropské země a zbytek světa měly současnou situaci chápat jako příležitost k rozvoji obchodu tam , kde restrikcemi nebude svázán.
Výrobky z Číny nachází nové cesty do USA
Podíl přímých transakcí mezi USA a Čínou klesl ze 3,5 % z celkového světového obchodu v roce 2016 na 2,6 % v prvních devíti měsících roku 2024. Nicméně USA stále dovážejí vysoký podíl svých importů z Číny, stejně jako zbytek světa. Podle analytiků, kteří zpracovali zprávu DHL Trade Atlas 2025, přitom existují důkazy naznačující, že statistiky o amerických dovozech z Číny uvádějí podhodnocené údaje. Kromě data, která také zohledňují čínské vstupy do zboží, které USA dovážejí z jiných zemí, naznačují, že v poslední době nedošlo k významnému poklesu závislosti USA na zboží vyrobeném v Číně.
Celá zpráva DHL Trade Atlas 2025 je k dispozici bezplatně a interaktivně na dhl.com/tradeatlas.
Připravil: Filip Hubička
Na úvodním fotu zleva: John Cornish, generální ředitel DHL ve střední Evropě; Mike Parra, generální ředitel DHL Express v Europě a Tomasz Buras, generální ředitel DHL Express v Polsku. Foto: Filip Hubička