
Sledování nákladů na přepravu patří v každé obchodní, a především logistické firmě k základním činnostem managementu. Bez detailních analýz by žádná z nich nemohla v současném světě logistiky uspět. S rostoucím počtem přepravených zásilek navíc roste tlak na další snižování přepravních nákladů, což je v mnoha případech v rozporu s požadavky na kvalitu přepravních služeb. Způsob, jakým jednotliví dopravci nebo obchodní firmy snižují a kontrolují přepravní náklady tak, aby zároveň zachovali kvalitu služeb na dobré úrovni, pak záleží na šikovnosti a vyjednávání odpovědných pracovníků. Možností, jak přepravní náklady redukovat, nebo alespoň držet tzv. na uzdě, existuje celá škála.
Přinášíme vám článek z aktuálního vydání časopisu Systémy Logistiky 215 (leden–únor 2025). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném časopise. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je pro uživatele logistických služeb zdarma.
Efektivním způsobem může být například investice do moderní flotily vozidel, v některých případech i přechod na jiný způsob dopravy. Účinným nástrojem je také vytěžování vozidel a kombinování přeprav, konsolidace zásilek či propojování sítí nebo optimalizace tras a s tím související snižování počtu prázdných přejezdů. Vyplatí se i školení řidičů v oblasti ekonomiky jízdy i jejich následná finanční motivace. Samy obchodní firmy mohou přispět ke snížení svých přepravních nákladů také vhodným výběrem obalů nebo využitím automatizace.
Např. společnost makro drží přepravní náklady pod kontrolou díky dvěma důležitým opatřením. Jednak si pečlivě hlídá správné vytížení palet a také efektivní vytížení ložných míst v kamionech. „Náš WMS systém plánuje palety na prodejny takzvaně store friendly, abychom našim prodejnám umožnili co nejefektivnější doplňování. Zároveň ale slučuje zbytkové palety podle předem daného klíče tak, abychom nevozili palety malé. Tím zachováváme naplněnost palet v rovnováze s dobrým servisem prodejnám,“ říká ředitelka logistiky řetězce Pavla Majerová. Kromě toho se firma soustředila na efektivní vytížení ložných míst v kamionech. Po mnoha pokusech už několik let používají pouze 33paletové návěsy. „Experimenty s double deckery nebo přívěsy se nám neosvědčily, protože tato řešení sice nabízejí více ložných míst, ale váhově na kapacitě přepravy nepřidají. Tato vozidla jsme proto nebyli schopni zaplnit, a proto jsme tato řešení opustili,“ dodává Pavla Majerová,
Právě vysoké vytížení vozidel a to, aby zásilky nemusely být často překládány, je podle Jana Poltera, obchodního ředitele společnosti Dachser Czech Republic, alfou a omegou optimalizace sběrné služby tohoto logistického providera. „Našim zákazníkům nabízíme doručovací produkty sběrné služby podle jejich priorit, co se rychlosti či fixního termínu doručení týče. Náklady snižujeme optimálním nastavením routingu zásilek s využitím maximálního množství přímých denních linek naší sběrné služby,“ říká. Vytížení linek pak přepravce maximalizuje nejen plánováním, ale také díky použité technice, kdy převážnou většinu linek obsluhují soupravy se dvěma výměnnými nástavbami. Dachser navíc vždy hledá synergie pro využití dopravní techniky, proto vozidla z nočních linek často realizují i denní rozvozy. Firma také podle Jana Poltera pravidelně provádí benchmarking jednotkových nákladů.
Zaostřeno na ekonomiku jízd
Na plánování tras, a především ekonomiku jízdy se soustředí VCHD Cargo, když vzdělává své řidiče tak, aby znali a využívali zásady úsporné jízdy. „Máme také nástroje na vyhodnocování způsobu jízdy každého řidiče nebo vozidla a jejich ekonomiku pravidelně sledujeme. Za plnění nastavených parametrů pak naše řidiče odměňujeme,“ popisuje Petr Kozel, CEO a předseda představenstva VCHD Cargo. Podobné nástroje využívají i v Yusen Logistics. Pomocí telematických systémů svých partnerů a vlastního TMS systému sledují chování řidičů, např. tvrdé brzdění, rychlost, pasivní či agresivní jízdu, a hledají způsoby, jak zlepšit efektivitu jízdy a snížit spotřebu paliva. „Soustředíme se také na spolupráci s dopravci s vozovým parkem v emisní kategorii minimálně Euro 6, případně s těmi, kteří využívají alternativní paliva přispívající k nižší spotřebě a nižším emisím CO2,“ uvádí sales manager Yusen Logistics (Czech) Ladislav Šumichrast. Kromě toho sledují a optimalizují časová okna pro dodání a vyzvednutí zboží, což vede k lepšímu využití kapacit a snižování nákladů. Zbytečné kilometry a spotřebu paliva se snaží eliminovat i pomocí dynamického a adaptivního plánování tras. Někteří dopravci si do své flotily také pečlivě vybírají nákladní vozidla, a to nejen pokud jde o spotřebu paliva, ale i s ohledem na emisní normu, která je potom určující třeba pro výši mýta, což se také významně propisuje do dopravních nákladů.
Práci usnadňují TMS a další systémy
Se shromažďováním, analýzou i vizualizací dat o ekonomice dopravy i vývoji přepravních nákladů pomáhají firmám informační systémy, technologie a aplikace. Dnes už si žádná přepravní nebo logistická firma nedokáže představit svou činnost bez TMS, tedy Transportation Management Systemu. Některé firmy, jako třeba Dachser, používají vlastní platformy, ale na trhu je i řada softwarových řešení pro kohokoli. „Náš TMS existuje i v mnoha jazykových mutacích a používá se v našich pobočkách po celé Evropě. Kromě toho máme také náš vlastní software na řízení přeprav na poslední míli, který pracuje s prediktivními daty a je cenným nástrojem pro optimalizaci rozvozů a svozů na krátké vzdálenosti,“ upřesňuje Jan Polter.
Vedle TMS existují i další specifické programy, které umožňují sledovat a ovlivňovat vývoj přepravních nákladů. „Patří mezi ně například platforma na správu dodavatelů pro přepravu, která umožňuje dynamické vyjednávání s dopravci, sledování výkonnosti a optimalizaci nákladů v reálném čase. Dále je to systém na hodnocení výkonnosti dopravců, který sleduje klíčové ukazatele, jako jsou náklady, přesnost dodání, flexibilita a kvalita služeb. Účinný je také monitoring vozidel pomocí telematických systémů, který nám poskytuje detailní přehled o každé jízdě a usnadňuje analýzu nákladů a optimalizaci procesů z pohledu plánování. Jako poslední z těchto nástrojů bych zmínil systém na analýzu dat a nákladů umožňující optimalizovat toky, procesy a simulovat scénáře do budoucna,“ říká Ladislav Šumichrast.
Prostřednictvím interního reportingového systému sleduje vytíženost kamionů a její vývoj v čase také společnost makro. Podle Pavly Majerové firma monitoruje vytížení konkrétních dní i dlouhodobé trendy, což pomáhá najít slabá místa a přijmout potřebná opatření.
Pokročilé IT nástroje používají i dispečeři VCHD Cargo. Jejich systém například hlídá start i konec provozu vozidla, tedy to, zda je vozidlo nastartované, v pohybu na správném místě, a upozorňuje dispečera na možné problémy na lince. Podle Petra Kozla je pro efektivní provoz linek významné také důsledné dodržování plánovaných tras a pauz i tankování na čerpacích stanicích přiřazených k objednávce. „Tím se minimalizuje riziko nepředvídatelných zpoždění, zefektivňuje se monitoring i správa palivových nákladů,“ říká. A dodává, že klíčové je samozřejmě mít na linkách kvalitní profesionální řidiče a investovat do jejich proškolení a vzdělávání, zejména právě s ohledem na bezpečnou a efektivní jízdu.
Pomůže i vhodný obal
Ke snížení dopravních nákladů může přispět i výběr obalů. Podle Gabriely Fabianové, generální ředitelky skupiny Raja pro Českou republiku a Slovensko, může vhodně zvolený obal firmám ušetřit 10–15 % přepravních nákladů. Pro většinu dopravců je zásadní tzv. objemová hmotnost neboli hustota balíku, což je poměr hmotnosti tělesa k celkovému objemu tělesa včetně pórů, mezer a dutin, tedy k objemu stanovenému z tzv. vnějších rozměrů.
Přeprava 20 kilogramů peří tak může být dražší než přeprava 20 kilogramů železa. Objemová hmotnost se pak počítá podle rozměrů balíku jako šířka × délka × výška / 5000. Výsledek udává objemovou hmotnost, která se porovnává s reálnou hmotností balíku. Tu vyšší dopravci účtují. Optimální objemová hmotnost je taková, která se co nejvíce blíží hmotnosti reálné. Je proto vhodné vždy sáhnout po takovém obalu, který odpovídá velikosti a potřebám baleného zboží.
„Už několik let používáme pouze 33paletové návěsy“
Experimenty s double deckery nebo přívěsy se nám neosvědčily, protože tato řešení sice nabízejí více ložných míst, ale váhově na kapacitě přepravy nepřidají, takže jsme nebyli schopni auta zaplnit. Proto jsme zvolili pouze 33paletové návěsy.
Pavla Majerová, ředitelka logistiky, makro
„Sledujeme vytíženost linek a jejich ekonomiku“
Spuštění nové linky sběrné služby je vázané na objemy od našich zákazníků, které míří do stejné destinace. Plánuje se tak, aby linka jezdila co nejvíce vytížená, tedy aby soupravu se dvěma výměnnými nástavbami, která linku obsluhuje, zásilky od více zákazníků naplnily. Jen v České republice vypravíme každý den více než sto linek, ta nejdelší jezdí až do Barcelony, proto je pro nás toto hledisko největším cost driverem.
Jan Polter, obchodní ředitel, Dachser Czech Republic
„Důležité jsou dva požadavky: náklady na dopravu a spolehlivost přeprav“
Klientům, kteří hledají další možnosti snižování přepravních nákladů, bych poradil, aby revidovali celou koncepci přepravy. Neměli by zapomenout ani na optimalizaci balení výrobků, protože někdy je zbytečně velké. A také by měli mít na přepravy vždy dva požadavky: rozumné náklady na dopravu a spolehlivost přeprav. Nejnižší cena přepravy je jedna věc, ale špatná kvalita doručení – zpoždění způsobené přepravcem či poškození nákladu – může v konečném důsledku znamenat vícenáklady daleko vyšší, než byla úspora v ceně.
Petr Kozel, CEO a předseda představenstva, VCHD Cargo
„Konsolidace zásilek pomáhá k úsporám i u dalších forem přepravy“
U letecké či námořní přepravy můžeme cenu přepravy z pozice logistického poskytovatele, který nevlastní dané dopravní prostředky, jen těžko ovlivnit. Zákazníkům však můžeme pomoci s optimální konsolidací zásilek pro přepravu ze zámoří například využitím vlastních sběrných kontejnerů z vybraných destinací pro námořní či železniční přepravu.
I v letecké dopravě lze dosáhnout snížení ceny přepravy efektivním plánováním přeprav a konsolidací zásilek do větších nákladů, čímž snížíme také náklady na manipulaci a administrativu. A správný způsob balení také hraje významnou roli.
Ladislav Šumichrast, sales manager, Yusen Logistics (Czech)
Článek připravila: Martina Vampulová
Úvodní foto: Yusen Logistics