logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Slavnostní předávání mezinárodních odborných certifikátů Evropské logistické asociace (ELA)...
  • Doba čárových kódů se po více jak půlstoletí chýlí ke konci. Díky vzestupu AI a poklesu cen...
  • Do týmu Stavebního a projektového poradenství společnosti Savills nastoupil na pozici lead...
  • Společnost Geis otestovala v běžném provozu na rozvozových trasách v oblasti Ostravska...

KOMENTÁŘ: Pojištění v přepravě? Nejdříve je třeba mít jasno

27. března 2025
Názory a analýzy 0
1099
KOMENTÁŘ: Pojištění v přepravě? Nejdříve je třeba mít jasno

Na stránkách Systémů Logistiky SL 2025/215 se problematice pojištění v přepravních vztazích věnoval článek „S hodnotou zásilek roste pojistné i zájem o připojištění“ (můžete číst ZDE). Myslím, že k tomuto pěknému a do značné míry podrobnému materiálu stojí za to připojit několik poznámek.

V přepravních vztazích je vždy důležité nejen to, kdo je tím subjektem, který má zájem o pojištění, ale také to, o jaké pojištění (resp. pojištění čeho) se jedná.

S hodnotou zásilek roste pojistné i zájem o připojištění

Pojistit si samo sebou může nechat svoji zásilku (náklad) během přepravy její majitel, a jak bylo v uvedeném článku uvedeno, je to patrně to nejrozumnější, co může přepravce (zákazník) v přepravních vztazích udělat. Například formou „allrisk“ pojištění. Poznamenejme zde (ale trochu provokativně), že dopravce ani zasílatele cena zásilky zase tak úplně nemusí zajímat (to je samo sebou na delší diskusi, ale berme to zde jen jako „hození odjištěného granátu“ do eventuálního brainstormingu).

Co se týče dopravce, ten nemá za povinnost zásilku pojistit. To platí pouze v případě, že se na tom s odesílatelem v rámci smlouvy o přepravy věci (přepravní smlouvy) domluví. V případě dopravce se ale zpravidla primárně neřeší pojištění přepravované zásilky, ale pojištění odpovědnosti dopravce. To je obsahově samo sebou něco zcela jiného. Jak známo, v mezinárodních přepravách dopravce v jednotlivých přepravních módech v rámci přepravní smlouvy odpovídá za zničení, ztrátu, poškození nebo i za pozdní dodání zásilky, jen v rámci mnohostrannými mezinárodními úmluvami daných maximálních limitů své odpovědnosti.

Existuje ale i možnost použití vyšší odpovědnosti dopravce

Neznamená to tedy, že veškerou cenu za ztracenou, zničenou, poškozenou či pozdě dodanou zásilku dopravce uhradí (samo s sebou nezpůsobil-li takovou škodu úmyslně, hrubou nedbalostí apod.). Takové „probuzení“ může mít pro přepravce (zákazníka dopravce) zcela fatální následky. Je pravdou, že každý rozumný dopravce si uzavírá pojištění své odpovědnosti, právě do maximálního limitu (např. ve smyslu jeho odpovědnosti podle Úmluvy CMR atd.). Takové pojištění ale na úhradu dopravcem způsobené škody nemusí stačit. Proto lze eventuálně využít možnosti vyšší odpovědnosti dopravce (za souhlasu obou smluvních stran s navýšením přepravného), než stanovuje běžně používaný limit odpovědnosti dopravce – např. v případě mezinárodní silniční nákladní dopravy uvedený v čl. 23 Úmluvy CMR, tedy vyšší než 8,33 SDR – Special Drawing Rates (ZPČ/XDR) na jeden kilogram hrubé hmotnosti ztracené, zničené nebo poškozené zásilky. (Pozn.: SDR je fiktivní měnová jednotka Special Drawing Rights /tzv. zvláštní práva čerpání – ZPČ), a je vypočítávána z tzv. měnového koše.). „Prolomení“ limitu odpovědnosti, tj. jeho navýšení do přepravcem udané ceny zásilky, je v Úmluvě CMR řešeno v čl. 24. Lze předpokládat, že právě výše zmíněné povinné navýšení přepravného dopravce vynaloží na pojištění (podrobněji např. v knize: Roubal,V., Novák, R. Úmluva CMR. Praktický komentář. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2020).

Co se týče pojištění zasílatele, je situace do jisté míry, resp. částečně obdobná. Ani zasílatel totiž nemá povinnost zásilku, jejíž přepravu on ale obstarává a ne provádí, pojistit. Toto by platilo pouze v případě, že se na tomto v rámci zasílatelské smlouvy zasílatel dohodl s jeho příkazcem. To přímo vyplývá z ustanovení § 2475, druhá věta, platného Občanského zákoníku.

Na závěr raději připomeňme, že žádná ustanovení mnohostranných mezinárodních úmluv o přepravní smlouvě se na zasílatele nevztahují a šlo by je použít pouze a jedině v případě tzv. vlastního vstupu zasílatele, tj. tehdy, stal-li by se zasílatel zároveň dopravcem.


Text: doc. Radek Novák
Ilustrační foto: Geis

(Autor je vedoucí katedry logistiky Fakulty podnikohospodářské VŠE v Praze)

Související články:

S hodnotou zásilek roste pojistné i zájem o připojištění

Doporučujeme

Komerční sdělení

Fiege je připraveno na EUDR: sériová čísla pneumatik pod kontrolou

Nová evropská legislativa EUDR (EU Deforestation Regulation) přináší výrobcům a distributorům pneumatik zásadní změny. Jednou z klíčových výzev je nutnost sledování původu a pohybu každé jednotlivé pneumatiky – včetně evidence sériových čísel napříč celým dodavatelským řetězcem. Společnost Fiege je na tuto změnu plně připravena. Díky našemu modernímu WMS řešení (Warehouse Management System) zajišťujeme kompletní trasování […]

Investujte zbývající budget do bezpečnosti a získejte moderní technologie, které šetří čas, peníze i starosti

Blíží se konec roku a s ním i období, kdy mnoho firem přemýšlí, jak efektivně využít zbývající prostředky z rozpočtu. Namísto uspěchaných nákupů nebo symbolických investic do „něčeho navíc“ se nabízí možnost, která má dlouhodobý dopad – modernizace bezpečnostních technologií. V době, kdy hraje klíčovou roli spolehlivost, digitalizace a prediktivní údržba, se právě bezpečnostní systémy […]

Potřebujete skladovat? PST CLC Mitsui-Soko má pro vás místo

Společnost PST CLC Mitsui-Soko, člen mezinárodní japonské skupiny Mitsui-Soko Group, nabízí aktuálně volné skladové kapacity ve svých moderních logistických centrech v Úžicích u Prahy, Pohořelicích u Brna, Brně – Tuřanech a Mošnově u Ostravy. Firma kromě skladování nabízí i komplexní celní služby a přepravy. Pokud hledáte spolehlivého partnera pro outsourcing skladování, komplexní logistické služby, přepravy […]

Případová studie FM Logistic a značky Lindt: personalizace v logistice e-commerce

Personalizace produktů čím dál častěji přesahuje rámec oděvního, šperkařského nebo kosmetického průmyslu. Tento trend rychle roste rovněž v potravinářském sektoru, kde spotřebitelé očekávají, že si budou moci vytvořit produkty na míru podle svých individuálních preferencí. To je pro výrobce náročná výzva, ale také obrovská příležitost, jak si vybudovat loajalitu a vyniknout na trhu. Spolupráce společnosti […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Systémy logistiky, který každou středu přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění v logistice.



Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required