
Společnost Dachser Czech Republic nasadila na vybrané přepravní trasy svého významného zákazníka vozidla s pohonem na biopalivo HVO100. V rámci integrovaného přístupu ke snižování emisí oxidu uhličitého kombinuje Dachser několik přístupů k udržitelnější logistice – elektromobilitu, nízkoemisní paliva a konsolidaci zásilek. HVO100 využívají nebo začínají využívat i další přepravci v Česku.
Vlastnosti a kvalitu biopaliva HVO100 si Dachser otestoval na přepravách ve své největší pobočce v Kladně, která se nedávno rozšířila o další překládkový sklad a venkovní logistické plochy. Na toto biopalivo zde plně přešlo vozidlo Kamaq určené pro přepravy výměnných nástaveb v logistickém areálu. „S HVO jsme získali pozitivní zkušenosti v rámci přeprav v naší pobočce a tím jsme si otevřeli dveře pro přechod na toto palivo i u některých vysoce standardizovaných zákaznických řešení,“ popisuje Michal Křižan, general manager pobočky Dachser Kladno.
Dachser Czech Republic nasadil HVO100 na dedikované přepravy pro svého významného zákazníka. Společnost realizuje přepravy mezi výrobou a skladem tohoto zákazníka s četnou denní frekvencí a vysokými objemy. Každý den se tak vydává na cestu několik desítek nákladních vozidel s minimálními emisemi. Od loňského roku jezdí na stejné trase také plně elektrický nákladní vůz eVolvo FH Electric s nulovými emisemi.
„Je to v současné době jedna z okamžitých alternativ pro snížení uhlíkové stopy a vypadá to, že by mohla fungovat jako účinné přemostění na cestě k přepravám s nulovými emisemi,“ uvádí k využívání HVO 100 Jan Pihar, generální ředitel Dachser Czech Republic. Na základě dostupných informací od dodavatele biopaliva ušetří Dachser při použití syntetické nafty přibližně 89–90 % emisí CO2 ve srovnání s konvenční naftou s podílem 6,3 % biosložky.
HVO100 zajímá i další přepravce
HVO100 (Hydrotreated Vegetable Oil – hydrogenovaný rostlinný olej) je stoprocentní biopalivo vyrobené ze zbytků rostlinných olejů a tuků z gastroprůmyslu a z jiných obnovitelných surovin. Jeho technické parametry jsou podobné jako u fosilních naftových paliv – HVO100 se vyznačuje efektivním spalováním, vysokou odolností vůči zimnímu počasí (s teplotou až do –22°C) i skladovací stabilitou. Po schválení výrobcem ho mohou používat vozidla na konvenční pohon bez jakékoliv úpravy palivového systému či dalších investic.
Loni oznámila například společnost Geis, že v České republice dokončila obměnu flotily tahačů pořízením 14 vozidel MAN, jejichž motory umožňují tankování nafty HVO100. Za nejlepší řešení pro logistiku označuje HVO100 mj. také společnost Raben Group, která toto biopalivo testuje od února 2024. Pilotní projekt zahrnoval dva tahače obsluhující mezinárodní trasy a na podzim operátor otevřel vlastní čerpací stanici ve svém depu v Gądkách u Poznaně.
Manažeři: jde o překlenovací technologii
V rámci své strategie na ochranu klimatu nabízí společnost Dachser svým zákazníkům možnost již v krátkodobém horizontu snížit emise skleníkových plynů používáním pokročilých biopaliv v souladu s evropskou směrnicí o obnovitelných zdrojích energie (RED 2). Služby s udržitelnými palivy s takzvaným přístupem Book & Claim lze využít v leteckých a námořních přepravách, a v průběhu roku 2025 také v evropských pozemních přepravách, uvádí aktuální tisková zpráva Dachseru.
Jako překlenovací technologie jsou biopaliva dostupná v omezeném množství podle manažerů Dachseru užitečným doplňkem technologií s nulovými emisemi, jako jsou bateriová elektrická vozidla (BEV) a elektrická vozidla s palivovými články (FCEV) v pozemních přepravách a e-paliva v námořních a leteckých přepravách.
Připravil: Filip Hubička
Foto: Dachser