
Společnost Coca-Cola HBC Česko a Slovensko ve svém sídle v pražských Kyjích otevřela solární parkoviště. Carport je osazen 105 bifaciálními panely, které zachycují a přeměňují sluneční energii nejen z přímého slunečního záření, ale i ze světla odraženého nebo rozptýleného. Díky tomu vyrobí až o čtvrtinu více bezemisní energie oproti běžným solárním panelům. Solární elektrárnu o celkovém výkonu 49,5 kilowatt-peaků (kWp) realizovala česká společnost Greenbuddies, zadavatelem projektu je Solarinvest, dceřiná společnost PRE.
Greenbuddies má s výstavbou carportů má zkušenosti například v Rakousku. V této zemi stojí za třemi největšími carporty o souhrnném objemu 6,1 MWp solárního výkonu, nacházejícími se v Lutzmannsburgu (1,5 MWp), Ilzu (1,3 MWp) a Lannachu (3,3 MWp). Solární parkoviště v Ilzu a Lannachu zastřešila společnost Greenbuddies stejným typem solárních panelů jako v sídle Coca-Coly: tzv. bifaciální solární panely využívají sluneční energii z obou svých stran. V porovnání s běžnými solárními panely jsou až o čtvrtinu výkonnější. Kromě zmiňovaného Rakouska vystavěla například v Belgii sedm řad carportů čítajících 2488 panelů o celkovém výkonu 1 MWp pro průmyslové areály společnosti Adiwatt. V Nizozemsku realizovala solární parkoviště pro řetězec Lidl.
Podle Aleše Spáčila, spolumajitele společnosti Greenbuddies, poptávka po solárních parkovištích začíná růst i v Česku. „Zájem o ně projevují zejména zahraniční firmy, které mají v České republice pobočku, jako právě Coca-Cola. Carporty se pro ně stávají efektivním nástrojem pro dosažení povinností vyplývajících z legislativy Evropské unie a cílů v ESG reportech. Díky nim vyrobí zelenou energii přímo v místě svého podnikání a současně sníží svou uhlíkovou stopu. Dalším benefitem carportů je, že chrání zaparkovaná vozidla před nepříznivými přírodními jevy a umožňují nabíjet elektromobil přímo na místě,“ říká Aleš Spáčil.
V současné době jsou podle něj solární parkoviště oproti běžné střešní a pozemní fotovoltaice zhruba o 40 % nákladnější. „Opravdový boom jejich výstavby by tak u nás mohl nastat, pokud by se zvýšily dotace pro investory. Na celou situaci se ale díváme pozitivně a věříme, že jak zlepšení dotačních podmínek, tak nařízení o povinném osazení solárních panelů na parkovacích plochách by mohlo pokračovat napříč všemi evropskými státy, včetně České republiky,“ dodává Aleš Spáčil.
Coca-Cola to zvládla bez státní podpory
Hospodářské noviny v této souvislosti napsaly, že ke stavbě carportu v pražských Kyjích se Coca-Cola obešla bez státní podpory. Nynějších téměř 50 kWp instalovaného výkonu plánuje letos podle stejného zdroje rozšířit na pětinásobek. Vyrobenou elektřinou nabíjí hybridní a elektrické vozy a pohání i část své výroby.
Některé evropské státy již podporují výstavbu solárních carportů svou legislativou. Například ve Francii od roku 2023 platí zákon, který nařizuje osazení parkovací plochy solárními panely jejich provozovatelům za předpokladu, že kapacita parkoviště je 80 parkovacích míst a větší. Podle francouzské vlády by takto vzniklá fotovoltaická parkoviště mohla generovat přibližně 9 až 11 gigawattů energie. Tedy téměř tolik, jako deset jaderných reaktorů. Povinnost instalovat solární panely u nově vznikajících projektů uzákonilo také několik spolkových zemí v Německu.
Připravil: Filip Hubička
Foto: Greenbuddies