
Linde Material Handling je nejen dodavatelem vysokozdvižných vozíků a další manipulační techniky, ale zaměřuje se i na poskytování komplexních intralogistických řešení. O trendech a výzvách v této oblasti hovořila redakce Systémů Logistiky s Kamilem Kašpárkem, vedoucím intralogistiky ve společnosti Linde Material Handling Česká republika.
Jaké jsou z vašeho pohledu hlavní současné trendy v oboru intralogistiky?
Robotizace, automatizace a digitalizace jsou v dnešní době jednoznačně trendem číslo jedna. Průmysl 4.0 je nyní dokonce už trochu „old school“ slovo. Kdo v rámci intralogistických projektů tento klíčový trend nezohledňuje, dlouhodobě nebude schopen uspět, respektive ujede mu vlak a myslím si, že bude velmi těžké jej dohnat. Vývoj je extrémně dynamický a rychlý a není ještě úplně ukotven. Rozvoj technologií probíhá různými směry a jen čas nejspíš ukáže, které technologie na trhu převáží a které naopak „zaniknou“. Rigidní systémy, které nejsou schopny flexibility, v dnešní době nemají šanci na úspěch. Určitě je nutností, aby technologie byla nějakým způsobem škálovatelná a flexibilní. Řešení nesmějí být extrémně robustní, naopak musejí být dostupná a měnitelná.
Do jaké míry akceleruje zájem firem o nasazení automatizovaných řešení?
Zájem o automatizaci ze strany zákazníků je obrovský a za poslední dobu se rozvinul daleko více než v minulých letech. Na druhou stranu nejde jen o zájem jako takový, ale podstatná je i samotná proveditelnost, protože nároky na firmy jsou kladeny daleko vyšší. Dnes máme nezřídka pocit, že někteří zákazníci očekávají automatizaci a robotizaci, chtěli by do toho vstoupit a investovat peníze, na druhou stranu si možná někdy nedovedou představit, co všechno to obnáší. Nejde jen o technologii jako takovou, ale důležitá je i správná informovanost zákazníka o struktuře jeho dat, o pohybech zboží a podobně. Souvisí to také s prostorem, ve kterém se daná firma a její logistický provoz nachází – ne každý prostor, který zákazník vlastní, je možné jednoduše transformovat do robotického nebo automatizovaného systému. Samozřejmě to jsou všechno náklady, které s tím souvisejí, a často můžeme narazit na skutečnost, že očekávání jsou vyšší než samotná realita.
O automatizaci se mluví i v souvislosti s nedostatkem pracovní síly…
To, že „nejsou lidé“, je fakt a trh na danou situaci reaguje právě zvýšenou poptávkou po automatizaci. Na druhou stranu určitě se rozvine nějaký další segment pracovního trhu. Kromě toho, že určitým způsobem bude automatizace nahrazovat levnou pracovní sílu, bude současně dávat příležitosti pro správu a servis těchto systémů a technologií – určitá část pracovní trhu se rozšíří, zatímco jiná bude postižena. Cílem automatizace je, abychom nebyli závislí na pracovní síle, která prostě v rámci Evropy, přinejmenším střední a západní, není dostupná.
Hodně se dnes i v intralogistice skloňuje udržitelnost. Nemáte pocit, že vzhledem ke zhoršené ekonomické situaci může být důraz na udržitelnost upozaďován? Nebo jde o nezadržitelný trend a význam udržitelnosti bude i dál narůstat?
V této souvislosti vnímám dvě roviny. Samozřejmě pro některé firmy mít udržitelný systém a být ekologičtější, což je jednoznačný trend, může znamenat dodatečný náklad. Na druhé straně máme zde korporáty, které se vyznačují velkou ekonomickou silou a v automatizaci určují směry vývoje. Kultura, která přichází ze Západu, klade na udržitelnost velký důraz. U nás v Linde Material Handling jako korporátní struktuře můžeme interně vidět, že se to prostě děje, že udržitelnost nelze pominout a že i vedení společnosti takto uvažuje. Kromě toho platí, že pokud budete chtít trvale růst a mít dlouhodobě zajištěný přísun zdrojů, stejně uvedeným způsobem musíte uvažovat. Logistiku a veškerý pohyb v rámci skladu nebo firmy musíte řídit udržitelně a rovnoměrně. Domnívám se, že se tomuto trendu jednoznačně nevyhneme. Evropa má myšlení tak nastaveno. Na jednu stranu nás to možná trochu svazuje, na druhou stranu ale zároveň odlišuje, že tyto kroky dopředu opravdu děláme. Myslím si, že z dlouhodobého hlediska jde o správnou cestu.
Můžete zmínit některá zajímavá a inovativní řešení, která vaše společnost v nedávné době v Česku nasadila?
Často zde skloňujeme robotizaci a automatizaci – na tomto poli jsme pochopitelně aktivní. Realizovali jsme například projekt ve společnosti Fosfa v Břeclavi Poštorné, kde jsme nasadili naše řešení 3D Shuttle. Jde o automatizovaný paletový sklad spojený s výrobou a expedicí produktů do celého světa. Rozsahem jde o zhruba 4000 paletových míst. S rozvíjejícími technologiemi pracujeme na projektu 4D Shuttle. Jedná se o zařízení, které se automaticky pohybuje dvěma směry v rovině a také dvěma směry výškově. Jde o systém, který je evolucí již zmíněného řešení 3D Shuttle. Chystáme i projekt skladu na bedny s pokročilou robotickou technologií, konkrétně s tzv. CTU roboty (Carton Transfer Unit), ale v tomto případě zatím nemůžu prozradit více – nicméně v této oblasti vidíme velmi dynamický trend též a projekt bude spuštěn v průběhu letošního roku.
Oddělení intralogistiky vzniklo pro potřeby standardních dodávek regálových technologií, tj. nenasazujeme jen automatizovaná řešení, ale máme „tradiční“ regálový byznys. Kromě řady instalací paletových regálů u zákazníků uskutečňujeme i zajímavé projekty z oblasti dopravníkové technologie, např. pro našeho dlouhodobého zákazníka realizujeme 40metrový dopravníkový transfer z výroby do skladu, který je nad úrovní vozovky, aby pod ním mohly jezdit kamiony. Jde o komplexní systém společně se zdvižemi, paletovými regály a bezpečnostními prvky. Projekt jsme museli řešit společně se stavební firmou, aby technologie správně pasovala do skladových prostor. Dále pro zajímavost realizujeme projekt vertikálních skladovacích věží do čistého prostředí ve spojení s kancelářskou vestavbou na ocelové galerii, policovými regály i paletovými regály. Řešení je vytvořeno přímo na míru konkrétní výrobě a logistice.
Poskytování komplexních řešení a služeb je určitě také jedním z intralogistických trendů. Je tomu tak?
Ano, je to tak. V rámci projektů intralogistiky jsme se v naší společnosti rozhodli jít cestou komplexního servisu. Spatřujeme v tom přidanou hodnotu a těžíme na českém trhu z velikosti naší firmy, máme servisní, projekční, realizační i projektový tým. Tato integrace nám dává velký smysl a důležitá je i kombinace samotných vnitřních řešení, které můžeme nabídnout – od manipulační techniky přes regálové technologie až po robotiku a automatizací. Tím, že máme mnoho „in-house“ řešení, nedává nám smysl věnovat se jen dílčím celkům, ale jsme schopni vše zastřešit a poskytovat zákazníkům servis od A do Z. Jde o jasný trend a my se v tomto směru budeme jasně dál angažovat.
Připravil: David Čapek
Foto: Linde Material Handling Česká republika