
Přepravu těžkých mechanizovaných výztuží, což je klíčový proces v hlubinné těžbě, zajistila nově v jednom z polských dolů závěsná akumulátorová lokomotiva DLZA90F. K přepravě mechanizovaných výztuží byla podle tiskového sdělení dodavatele, severomoravské rodinné firmy Ferrit, tato závěsná akumulátorová lokomotiva použita poprvé na evropském území.
Polský zákazník, který dosud využíval konkurenční technologie pouze pro lehčí přepravy, ocenil výkon stroje. Lokomotiva zvládla extrémní podmínky 1019 metrů pod povrchem a úspěšně transportovala celkem 169 výztuží během 20 dnů, s celkovou ujetou vzdáleností 260 km. „České technologie mají v důlním průmyslu pevné místo,“ uvádí Petr Mohelník, CEO společnosti Ferrit s tím, že tento projekt pomohl přispět k modernizaci polských dolů.
Důlní lokomotiva DLZA90F je trakční prostředek určený pro přepravu vlakové soupravy po jednokolejové závěsné dráze v horizontální rovině a v úklonech do 35 stupňů. Skládá se z několika základních částí, a to ze dvou kabin řidiče, zdrojové části zavěšené na hydraulickém transportním zařízení TZH4/8F-ZA, pomocné části zavěšené pomocí nosných vozíků a dvou až šesti hnacích jednotkek, které jsou vzájemně propojeny spojovacími táhly. Mezi kabiny řidiče a zdrojovou část, popř. pomocnou část, se mohou vřadit různá přídavná zařízení.
Díky dlouhé výdrži baterie, vysoké tažné síle a možnosti autonomního řízení představuje závěsná lokomotiva DLZA90F posun v efektivitě podzemní přepravy. Její aktuální nasazení v Polsku dokládá neustále rostoucí důraz na automatizaci, bezpečnost a ekologické technologie v rámci těžební logistiky a těžebního průmyslu vůbec.
Připravil: Filip Hubička
Na úvodním snímku Petr Mohelník, CEO společnosti Ferrit. Foto: Ferrit