
Od Nového roku běží na vybraných tratích české železnice výhradní provoz pod dohledem evropského zabezpečovacího systému ETCS. Po více než dvou milionech najetých kilometrech a s průměrem 1600 vlaků denně funguje systém se spolehlivostí nad 99 %. Vyplývá to z informací ministerstva dopravy.
U 0,9 % vlaků došlo k bezpečnostnímu zastavení. Po takovém zastavení trvalo podle ministerstva průměrně 2 minuty a 51 sekund, než vlak mohl pokračovat v jízdě. Nejvíce zastavení zaznamenali v oblasti České Třebové, především kvůli zimním povětrnostním podmínkám jako sníh a námraza. Dopravci, dodavatelé a Správa železnic pracují podle resortu dopravy na tom, aby komplikace byly odstraněny a příští zimní sezonu již nenastaly.
ETCS funguje podobně jako asistenční systémy v automobilech – neustále monitoruje jízdu vlaku a v případě potřeby dokáže okamžitě zasáhnout. Na rozdíl od předchozího národního zabezpečovacího systému má přehled o celé trati před vlakem a průběžně kontroluje dodržování všech omezení a návěstí. Při ohrožení bezpečnosti systém automaticky zastaví vlak. Tato technologie podle ministerstva prakticky vylučuje možnost projetí návěstidla na červenou nebo překročení povolené rychlosti.
Připravil: Stanislav D. Břeň
Foto: Ministerstvo dopravy