
Státní organizace Správa železnic (SŽ) informovala, že na obnovu tratí a stanic bude mít letos k dispozici téměř 63 miliardy korun. Na investice má jít téměř 40 miliard korun. Na železnici tak podle SŽ začnou letos desítky staveb. Předpokládá se zahájení výstavby prvních traťových úseků pro rychlost 200 km/h v rámci budování rychlého spojení mezi Brnem a Přerovem.
Novinkou je od začátku roku zavádění vlakového zabezpečovače ETCS. Jeho provoz v zimním období sice není bez komplikací (medializované zamrzání čidla, které způsobuje bezdůvodného zastavování vlaků), ale SŽ bude v projektu pokračovat. Ve spolupráci s dopravci a dodavateli technologií pracuje SŽ na úpravě tak, aby už příští zimu k těmto situacím nedocházelo. Ministerstvo dopravy uvádí, že ETCS pracuje se spolehlivostí 99 %.
Cyklická obnova
Několik úseků železnice projde v letošním roce cyklickou obnovou, mj. část tzv. pravobřežky mezi Nymburkem a Liběchovem nebo trať z Horní Lidče na státní hranici se Slovenskem. Hlavně pro nákladní dopravu bude významná cyklická obnova trolejového vedení mezi Úpořinami a Ohníčí v Ústeckém kraji a v úseku Nymburk seřaďovací nádraží – odbočka Babín. Začne také postupná výměna trolejového vedení na trati Tábor – Bechyně, prostá rekonstrukce pak proběhne v úsecích Olomouc – Blatec a Police nad Metují – Teplice nad Metují.
V roce 2025 má pokračovat také realizace projektu železnice na Letiště Václava Havla. K už probíhajícím stavbám přibude modernizace úseku z Prahy-Ruzyně do Kladna. Naplno se rozběhne rekonstrukce hlavního nádraží v Hradci Králové a uzlu Česká Třebová, který je důležitý i pro nákladní dopravu. Odstartovat má i rekonstrukce stávající trati mezi Plzní a Nýřany a začnou práce na zkapacitnění a elektrizaci trati z Týniště nad Orlicí do Solnice.
Polovina VRT naprojektována
Podle SŽ pokračuje příprava vysokorychlostních tratí. Z plánovaného počtu 750 km je údajně nyní naprojektována polovina budoucí sítě. „Naposledy jsme vybrali projektanta poslední části vysokorychlostní trati z Prahy do Brna, a to v úseku mezi Světlou nad Sázavou a Velkou Bíteší. Současně začal geologicko-inženýrský průzkum v Prosenicích a Přerově-Čekyni na trase budoucí VRT Moravská brána. Na konci roku začaly také přípravy pro stejný průzkum v místě budoucího Krušnohorského tunelu,“ informuje SŽ. Po získání kladného stanoviska EIA pro VRT Moravská brána má začít výkup pozemků. Chystá se rovněž architektonická soutěž na podobu plánovaného terminálu Kořenice-Bečváry VRT.
Stavební práce aktuálně probíhají na třech desítkách nádražních budov, přibýt má více než dvacet dalších míst. Celkem půjde na jejich údržbu, opravy a rekonstrukce téměř 2,3 miliardy korun.
Připravil: Stanislav D. Břeň
Foto: Správa železnic