
Trend „do půlnoci objednáno, do rána doručeno“, který je známý z balíkové distribuce v rámci e-commerce segmentu, se začíná zabydlovat také v segmentu paletových a kusových zásilek v rámci B2B byznysu. Mezi zákazníky poptávající tuto službu patří například prodejci automotive dílů nebo lékárny.
S nočním doručováním pro v rámci B2B segmentu má z poslední doby zkušenosti například společnost Prima Logistics. Mezi její zákazníky patří prodejci automotive dílů, kteří do autoservisů objednávají doručení náhradních dílů, například součástek, náprav apod., pro osobní a nákladní vozy, autobusy a zemědělskou techniku. Společnost zajišťuje noční distribuci také pro síť lékáren, konkrétně ViaPharma. Klienti mohou počítat s tím, že do půlnoci objednané zboží najde v rámci Česka adresáta do osmé hodiny ranní.
Poskytovatel služeb noční distribuce musí myslet i na technologické zázemí. Prima Logistics aktuálně nasazuje software pro objednávání přeprav, kdy data půjde zadávat nejen manuálně, ale i formou elektronického přenosu. „Jakmile v systému uzavřeme soupisku zásilek, zpracujeme rozvozový plán, který je každý den jiný. Zákazníci mohou zboží dopravit přímo na náš hub v Praze ve Stodůlkách, odkud zásilky rozvezeme, případně je svážíme z odběrných adres,“ popisuje Michal Dolejší, manažer nočních přeprav.
Řidič zásilky v noci vyzvedává přímo u odesílatelů v jejich provozech – a to buď na vrátnici, nebo ze schránek, od nichž má klíč. „Automotive firmy hodně používají noční boxy, ve kterých zásilky vyzvedáváme a samozřejmě děláme fotodokumentaci,“ uvádí Přemysl Hanák, jednatel a spolumajitel společnosti Prima Logistics.
Přepravy zajišťují klasicky dodávky, přičemž v případě zásobování lékáren jde o přepravy s kontrolovanou teplotou. „Zásilky často dodáváme na místa, kde nikdo není. Buď je na místě doručení vrátnice, nebo zásilky dodáváme do boxů, od nichž máme klíče. Zpravidla jde tedy o místa, kde není možné podepsat předávací protokol, proto ke všemu opět pořizujeme fotodokumentaci. V systému zákazník vidí informace o stavu zásilky, tedy jestli už je naložená, vyložená, pořizujeme i uvedenou fotodokumentaci s časem a zachycením GPS,“ konstatuje Jaroslav Zoubek, jednatel a spolumajitel společnosti Prima Logistics. Fotodokumentace je důležitá i pro případné reklamace.
Připravil: Filip Hubička
Ilustrační foto: Prima Logistics