logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Skupina Kion Group představila na konci října na veletrhu Cemat Shanghai řešení tzv. fyzické...
  • Společnost Nexen Tire dosáhla ve třetím čtvrtletí roku 2025 tržeb ve výši 780,7 miliardy...
  • Stavební skupina HSF System z holdingu Purposia Group dokončila generální dodávku nové...
  • Skupina MOL revidovala svůj celoroční výhled zisku před úroky, zdaněním, odpisy a amortizací...

GRAFIKA UVNITŘ: V Česku bylo loni zaregistrováno dosud nejvíce nákladních elektroaut, přesto je na chvostu zemí V4

3. února 2025
Doprava 0
899
GRAFIKA UVNITŘ: V Česku bylo loni zaregistrováno dosud nejvíce nákladních elektroaut, přesto je na chvostu zemí V4

V loňském roce bylo v zemích Evropské unie registrováno 7516 nových nákladních elektromobilů s externím dobíjením s nejvyšší přípustnou hmotností nad 3,5 tuny. To představuje meziroční pokles o 4,6 %. I přes pokles v absolutních číslech se podíl nákladních elektromobilů na celkovém počtu registrací mírně zvýšil na 2,3 %. V Česku bylo registrováno 27 nových nákladních elektromobilů, meziročně o 17 více. Český trh s novými nákladními vozidly byl v roce 2024 osmý největší mezi zeměmi EU, s těmi elektrickými pak 13., vyplývá z aktualizovaných informací webu cistadoprava.cz, které vycházejí ze zdrojových dat Evropského sdružení výrobců automobilů. Díky podpoře z výzvy Ministerstva dopravy v rámci Programu Doprava 2021–2027 by mělo v Česku vzniknout na pět desítek dobíjecích stanic pro nákladní elektromobily.

Pro zvetšení klikejte do obrázku.

„Zajímavý na datech z loňského roku je rozdíl v registracích nákladních elektromobilů. Zatímco u středně těžkých registrace poklesly o 21,1 % na 4188 vozidel – zejména díky propadu na francouzském trhu, u těch těžkých s nejvyšší přípustnou hmotností nad 16 tun se zvýšily o 29,4 % na 3328 vozidel – v tomto případě zejména díky trhu v Německu,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu a dodává: „V České republice bylo loni registrováno 27 nových nákladních elektrických vozidel, historicky nejvíce. Po šesti registracích si připsaly Fuso, Mercedes-Benz a Volvo, zbytek pak připadal na ostatní značky. V zemích V4 bylo v Polsku registrováno 98, v Maďarsku 27 a na Slovensku 25 nákladních elektromobilů. I přes historicky rekordní počet registrací byla Česká republika v podílu nákladních elektromobilů až 20. mezi zeměmi EU, poslední ze zemí V4.“

Celkově registrace nových nákladních automobilů v rámci EU v roce 2024 klesly o 6,3 % na celkových 327 896 kusů. Hlavním důvodem poklesu bylo snížení prodeje těžkých nákladních vozidel o 8,5 % (pozn.: nad 16 tun), který byl částečně kompenzován nárůstem registrací středně těžkých nákladních vozidel o 5,6 % (pozn.: od 3,5 do 16 tun). Z hlavních evropských trhů zaznamenaly pokles registrací Německo (-6,9 %), Francie (-2,9 %) a Itálie (-0,7 %), naopak ve Španělsku došlo k nárůstu o 12 %. Trhu s nákladními automobily stále dominovala vozidla s dieselovým motorem, která tvořila 95,1 % všech nových registrací, jejich počet však klesl o 6,2 %.

Registrace nákladních elektromobilů klesly o 4,6 %, jejich podíl na trhu na úrovni 2,3 % představuje jen nepatrně vyšší hodnotu než v předchozím roce. Zatímco některé země, jako například Německo, Itálie a Švédsko, zaznamenaly výrazný nárůst registrací nákladních elektromobilů, v jiných zemích, jako ve Francii (-57,4 %) a Nizozemsku (-42,3 %), došlo k výraznému propadu, což vedlo k celkovému poklesu registrací elektrických nákladních vozidel v EU.

Zdroj: Centrum dopravního výzkumu

 

Poznámka: Členění dle zdrojových dat Evropského sdružení výrobců automobilů do kategorií: „elektro“ – bateriová elektrická vozidla a plug-in hybridy, „hybridy“ – full a mild hybridy, „ostatní“ – elektrická s palivovými články (FCEV), zemní plyn, zkapalněný ropný plyn (LPG), E85/etanol a další paliva.


Připravil: Filip Hubička
Ilustrační foto: DHL

Související články:

Někteří provideři mají na „elektrikách“ najeto již stovky tisíc kilometrů Elektrický tahač obstál v mrazivém testu ve finském Laponsku

Doporučujeme

Komerční sdělení

Potřebujete skladovat? PST CLC Mitsui-Soko má pro vás místo

Společnost PST CLC Mitsui-Soko, člen mezinárodní japonské skupiny Mitsui-Soko Group, nabízí aktuálně volné skladové kapacity ve svých moderních logistických centrech v Úžicích u Prahy, Pohořelicích u Brna, Brně – Tuřanech a Mošnově u Ostravy. Firma kromě skladování nabízí i komplexní celní služby a přepravy. Pokud hledáte spolehlivého partnera pro outsourcing skladování, komplexní logistické služby, přepravy […]

Fiege je připraveno na EUDR: sériová čísla pneumatik pod kontrolou

Nová evropská legislativa EUDR (EU Deforestation Regulation) přináší výrobcům a distributorům pneumatik zásadní změny. Jednou z klíčových výzev je nutnost sledování původu a pohybu každé jednotlivé pneumatiky – včetně evidence sériových čísel napříč celým dodavatelským řetězcem. Společnost Fiege je na tuto změnu plně připravena. Díky našemu modernímu WMS řešení (Warehouse Management System) zajišťujeme kompletní trasování […]

Investujte zbývající budget do bezpečnosti a získejte moderní technologie, které šetří čas, peníze i starosti

Blíží se konec roku a s ním i období, kdy mnoho firem přemýšlí, jak efektivně využít zbývající prostředky z rozpočtu. Namísto uspěchaných nákupů nebo symbolických investic do „něčeho navíc“ se nabízí možnost, která má dlouhodobý dopad – modernizace bezpečnostních technologií. V době, kdy hraje klíčovou roli spolehlivost, digitalizace a prediktivní údržba, se právě bezpečnostní systémy […]

Případová studie FM Logistic a značky Lindt: personalizace v logistice e-commerce

Personalizace produktů čím dál častěji přesahuje rámec oděvního, šperkařského nebo kosmetického průmyslu. Tento trend rychle roste rovněž v potravinářském sektoru, kde spotřebitelé očekávají, že si budou moci vytvořit produkty na míru podle svých individuálních preferencí. To je pro výrobce náročná výzva, ale také obrovská příležitost, jak si vybudovat loajalitu a vyniknout na trhu. Spolupráce společnosti […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Systémy logistiky, který každou středu přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění v logistice.



Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required