
Na základě 11. Děčínského dialogu o vodě, který se konal na konci loňského roku, vzniklo memorandum, které se vztahuje k problematice vody v krajině včetně jejího využití coby dopravní cesty. Přinášíme kompletní znění memoranda připravené Spolkem Aquarius-Vodnář, SAV.
Memorandum pro pomoc přechodu od zelné k modro-zelené
• Pro adekvátní řešení, tedy komplexnost, rychlost, efektivitu, je potřebné aquacentristické cílení – propojenost, součinnost, multifunkční projekty a realizace mají vztah k oteplování atmosféry a k optimalizaci vodních poměrů. Mezioborové a mezinárodní spolupráce cílí na základní potřeby optimálních vodních poměrů a využívají nástroje pro hydrometeorologickou katarzi pomocí propojení a vzájemným posilováním funkcí přírodě blízkých a technologických opatření.
• Příkladnou souhru potvrzují v ČR např. obce mezi plavebním kanálem Vraňany – Hořín a revitalizovaným úsekem dolní Vltavy. Podporuje jejich vodohospodářské potřeby stejně jako prosperitu tamních hořínských mokřadů.
• „Plavební“ Evropa je protkána umělými vzdutími pro účely plavby, ty v symbióze dotují úrovně podzemních vod v propojených hydrologických systémech (důležité pro VH, zemědělství, biodiverzitu, obydlené i přírodně chráněné oblasti ad. potřeby.) Potvrzují to zjištěné dobré zkušenosti z municipalit, stejně tak např. Bundesverband der Deutschen Binneschiffahrt, jenž se snaží německým strategiím, dlouhodobě odmítajícím modernizace vodních cest, ozřejmit jejich potřebu.
• Chyby z minula nelze protahovat, příslušná politická rozhodnutí, mezinárodní smlouvy je potřebné opatřit adekvátní reakcí s aquacentristickým jádrem – využití všech možných dostupných opatření, jejich kombinací pro komplexní účely.
Dále připomínáme, apelujeme a doporučujeme:
1. Subjektům, také Evropské komisi a Evropskému parlamentu, aby své strategie, ochranu životního prostředí a rozvoj (také proveditelnost Green Dealu) opřely o aquacentristický přístup – kombinace přírodě blízkých a technických opatření, mezioborové náhledy, spolupráce, podpory ochrany, zajištění dostatku a kvality zdrojů vody, k obraně proti extremitám počasí. Ohledy na životní prostředí a současně pomoc ekonomice, sociálním a dalším důsledkům, jsou pouze takto možné.
2. Environmentální ohledy ve Water Framework Directive nutno opřít o hydrologické rozdíly v charakteristikách jednotlivých úseků vodních toků a jejich specifické potřeby ochrany i odlišné potenciály pro soužití a využití. Doposud neřešeno.
3. Pro mezinárodní jednání o Labi: stále aktuálnější – proklimatický a komplexní význam vodní cesty – ochlazuje, pokud je spolehlivá, zmírňuje potřeby hutných povrchů dálnic i železnic; v souhře s revitalizacemi recipročně dotuje hydrologický systém, kompenzuje potřeby dalších developerských počinů, vedle dopravního, poskytuje potenciály pro další funkce a obory.
4. Cílenou osvětu a edukaci, od základů napravující dosavadní handicapy, které nedovolují zvrátit neustále se prohlubující hydro-meteorologickou problematiku. Inovace pro komplexnost projektů, multifunkce, aquacentristický přístup je zásadní téma pro společenské kategorie, také na školách. Cíl – doplnit komplexní porozumění environmentálním stopám lidské činnosti, znalosti potenciálů pro omezení negativního vlivu tepelných ostrovů, posílení revitalizací, biodiverzity.
5. Pomoc revitalizačním funkcím – dynamiku zájmu o projekt uměle řízené infiltrace srážkových vod do vod podzemních (VÚV TGM v. v. i.) Příklad v ČR vzácné praxe – vodárna Káraný.
6. Potřebu větší podpory modernizace půdních systémů, meliorací – technická jednotka koncově hospodařící s vodou pro možnost rekuperace.
7. Přehodnocení současného znění odstavce, kterým se v Green Dealu ustanovuje přechod nákladních výkonů do roku 2050 – zásadním motivačním argumentem pro vnitrozemskou vodní dopravu je proklimatická šetrnost a multifunkčnost vodních cest – sem patří i kompenzační charakter za objektivní potřeby zhutnělých aglomerací.
8. Přehodnocení celospolečenského zájmu a náhledu na dokončení LVC v ČR oběma krajními podúseky – pokračování kaskády směrem ke státní hranici i k Pardubicím, adekvátně k potřebě multifunkčních a hydro-meteorologických/klimatických řešení.
9. Přehodnocení argumentace pro mezinárodní význam Labské vodní cesty i při mezinárodních jednáních adekvátně k potřebě multifunkčních a hydro-meteorologických/klimatických řešení.
Toto je započatý seznam konkrétních fokusů na oblasti a projekty, jež potřebují celospolečensky nové náhledy a – rozjezdy. Význam tohoto memoranda není jen v této kompozici, ale nadále se k obsaženým principům mohou a mají přidávat další subjekty, potřeby.
Připravil: Stanislav D. Břeň
Ilustrační foto: Huisman