
Od středy 22. ledna začaly na nových úsecích dálnice D4 v ostrém provozu fungovat systémy automatizovaného vážení a úsekového měření rychlosti.
Na trase nové D4 jsou umístěny dvě vysokorychlostní váhy, z toho jedna ve směru z Prahy do Písku, druhá v opačném směru. Instalované technologie pro dynamické vážení vozidel v reálném čase (WIM – weight in motion) umožňují bez přerušení nebo omezení provozu zaznamenat celkovou hmotnost vozidla. Změří také zatížení jednotlivých náprav a další parametry.
Pokud řidič se svým vozem překročí povolenou hmotnost, dostává o tom vzápětí informaci. Na nejbližší informační tabuli se rozsvítí jeho registrační značka a údaj o nadlimitní hmotnosti v tunách.
Algoritmus spouští sankční systém
Systém vysokorychlostního vážení je pro statistické účely v provozu nepřetržitě. Podle algoritmu se pak v různých intervalech spouští takzvaný sankční režim. V něm přepravci za překročení povolené hmotnosti vozidel obdrží i pokuty. Správu přestupků si rozdělily města Příbram a Písek. Každé zodpovídá za agendu jedné vysokorychlostní váhy, přijalo za tím účelem nové úředníky a upravilo své informační systémy.
Mezi Písek a Příbram je rozdělena také agenda úsekového měření rychlosti. Na D4 je v každém směru osm úseků, v nichž fungují technologie pro měření rychlosti. Ve směru na Písek i ve směru na Prahu vždy čtyři spadají pod Středočeský kraj (agenda Příbrami) a čtyři pod Jihočeský kraj (agenda Písku). Měří se vždy jen v jednom vybraném úseku v každém směru.
Informace o měření rychlosti na tabulích
Měřené úseky se budou v pravidelných intervalech měnit. V případě, že nebudou nutná jiná povinná oznámení, dostanou řidiči informaci o měření prostřednictvím proměnného dopravního značení s nápisem „Probíhá úsekové měření rychlosti“.
Dálnice D4 je v provozu od prosince 2024. Projekt PPP D4 realizovalo sdružení Via Salis, které postavilo 32 kilometrů nové komunikace a modernizovalo 16 kilometrů starších úseků. Za správu a údržbu nové dálnice je zodpovědná společnost Via Salis Operations.
Připravil: Stanislav D. Břeň
Foto: Via Salis