
Před vánočními svátky jsme publikovali první díl seriálu o tom, které parametry hrají rozhodující roli při výběru čelních vozíků, a to v přímé návaznosti na článek, který zveřejnili v aktuálním tištěném vydání 214/2024 časopisu Systémy Logistiky. Postupně jsme probrali typy pohonu, problematiku ergonomie a bezpečnosti, technické parametry vozíků a charakter provozního prostředí. Ve čtvrtém, závěrečném dílu se soustředíme na investice, efektivitu, servis a údržbu.
Jak říká Ivo Kocum, projektový manažer společnosti Still ČR, při výběru čelního vozíku je důležité zohlednit dostupnost servisu a náhradních dílů. Spolehlivý dodavatel by měl podle něj nabízet rychlou a efektivní údržbu, která minimalizuje prostoje, eventuelně také nabízet možnost pronájmu stroje na vykrytí doby potřebné pro servis. „Pravidelný servis a údržba jsou nezbytné kroky pro zajištění dlouhodobé spolehlivosti a bezpečnosti vysokozdvižných vozíků. Důležitou roli zde pro nás hraje i rychlost servisního zásahu. Obojí máme zajištěno přímo od dodavatele techniky s pravidelným vyhodnocením kvality a ceny,“ přibližuje pohled uživatele manipulační techniky Jan Kodada, obchodní a marketingový ředitel Gebrüder Weiss ČR.
Still ČR: Počáteční cena není všechno
Vstupní cena představuje při nákupu důležitý faktor, Ivo Kocum si ale nemyslí, že by měla být jediným kritériem. „Provozní náklady, do kterých spadají výdaje na palivo, údržbu a náhradní díly, mohou mít významný dopad na celkovou sumu, již bude třeba během životnosti stroje vynaložit. Proto se vyplatí investovat do kvalitního vozíku, který nabídne nižší provozní náklady a dobrou službu bude odvádět co nejdéle,“ popisuje Ivo Kocum. V těchto souvislostech zmiňuje parametr známý jako total cost of ownwrship (TCO, česky celkové náklady spojené s vlastnictvím). Zahrnuje nejen pořizovací cenu, ale i výdaje, které souvisejí s vlastnictvím a provozem vozíku po celou dobu jeho životnosti nebo využívání. Například provoz vozíků s li-ionovým pohonem, jejichž pořizovací cena bývá vyšší než u těch s olověnou baterií nebo spalovacím motorem, vychází podle TCO výhodněji.
Linde MH: Soustřeďmě se na celek, nikoliv na jednotlivé body
Také podle Martina Řeháka, produktového manažera Linde Material Handling Česká republika, hrají celkové náklady na provoz a údržbu při výběru vozíku důležitou roli. Kromě pořizovací ceny je třeba podle Martina Řeháka zohlednit:
- Spotřebu energie nebo paliva: Elektrické vozíky mají nižší provozní náklady, zatímco naftové vyžadují vyšší investice do paliva.
- Intervaly údržby: Kvalitní vozíky mají delší servisní intervaly a vyžadují méně časté opravy.
- Dostupnost náhradních dílů: Zajištění rychlého a snadného servisu.
„Investice do kvalitního vozíku se zpravidla vrátí díky nižším nákladům na provoz a vyšší spolehlivosti. V každém případě doporučujeme konzultace se specialisty, kteří dokážou nasimulovat spotřeby, možnosti dobíjení, nebo vyčíslit náklady na údržbu či opravy. Vždy však hovoříme o celku, nikoli o jednotlivých bodech,“ zdůrazňuje Martin Řehák. Při výběru by měla být podle něj zohledněna také nejen dostupnost servisní podpory, ale i nabídka záruky, a rovněž celkové pokrytí požadavků. „Spolehlivý servis a správný výběr techniky minimalizuje prostoje, zajišťuje dlouhodobou efektivitu strojů a tím i odpovídající výsledky u zákazníka,“ dodává Martin Řehák.
Toyota MH: Klienti hodnotí produkt i služby
Mnozí zákazníci již dnes nepovažují vstupní cenu, resp. investice, za rozhodující parametr, připomíná Josef Hladík, produktový manažer ve společnosti Toyota Material Handling Česká republika. „Je pro ně bezpochyby důležitý, ne vždy však rozhodující. Očekávají totiž nejen prémiové produkty, ale i prémiové služby,“ popisuje Josef Hladík.
Josef Hladík také v bodech charakteristiku shrnuje servisních, resp. poprodejních služeb (je třeba ale upozornit, že samozřejmě i další významní dodatelé mají tento bod podobně důkladně ošetřený, jak se lze dozvědět např. jak na jejich webových stránkách, tak při osobním kontaktu):
- Poprodejní služby v podobě periodických údržeb, oprav a případných požadavků zákazníka zajišťuje tým servisních techniků (V ČR jich Toyota má 140).
- Přímá komunikace se zákazníky je zajištěna prostřednictvím servisních poradců a regionálních manažerů servisu.
- Každý servisní technik absolvuje certifikovaná školení.
- V rámci portfolia servisních zajištění si zákazník vybrat adekvátní program doplněný podle individuálních potřeb.
- Dodavatel umí reagovat i na krátkodobé potřeby zákazníků a nabídnout v případě potřeby široké spektrum ihned dostupných strojů.
Jungheinrich se soustředí nejen na baterie
Individuální servisní balíčky nabízí např. rovněž společnost Jungheinrich ČR, která dodává na trh výhradně bateriové vozíky, ať již s olověnými, nebo li-ionovými akumulátory. Kromě běžného servisu a údržby strojů je podle jejích expertů důležitá například péči o baterie, nabíječky, hydraulické oleje či pneumatiky. Zákazník by neměl podcenit ani energetické poradenství včetně např. analýz skutečného stavu stávajících systémů a vytváření nových energetických profilů a koncepcí ideálního nabíjení flotil vozíků ve svém konkrétním provozu.
S využitím podkladů dodavatelů manipulační techniky a jejích uživatelů připravil: Filip Hubička
Na úvodním snímku tohoto článku je jeden z více než 65 elektrických vozíků Jungheinrich nasazených v provozu pivovaru Plzeňského Prazdroje. Foto: Jungheinrich ČR
Úvodní text k této sérii čtěte v tištěném vydání časopisu Systémy Logistiky 214/2024 na stranách 60-61, PDF vydání je ke stažení ZDE.
Kromě výše zmíněných manažerů nám další informace k celému tématu Jak vybrat čelní vozíky dodali také Michal Větrovec, produktový manažer společnosti Jungheinrich (ČR); Michal Škaloud, produktový manažer společnosti Toyota Material Handling ČR, Miloš Červený, vedoucí obchodního týmu v Gekkon International a specialista Heli Power Systém; Radek Novák jr., supply chain controller ve společnosti Nestlé (v době oslovení do článku pracoval jako logistic equipment manager ve společnosti Hopi Holding) a Kristýna Pomsárová, ředitelka logistiky a expedice Angry Beards.