
Od 1. ledna 2025 provozuje Dánsko nový mýtný systém. Takzvanou eurovinětu nahradila technologie založené na počtu kilometrů. Dánskou síť tvoří 10 900 kilometrů silnic.
Odstupňováno podle hmotnosti a emisí
Nové dánské mýtné – které zahrnuje i tarif zohledňující emise oxidu uhličitého – se vztahuje na vozidla o hmotnosti 12 či více tun s výjimkou autobusů. Výše tarifu závisí na hmotnosti vozidla (12–17 t, 18–32 t a nad 32 t), emisní třídě oxidu uhličitého a počtu projetých nízkoemisních zón.
Například vůz o hmotnosti více než 32 t zaplatí v první emisní třídě 1,1 dánské koruny (asi 3,5 Kč), v páté je to 0,13 dánské koruny za kilometr. Poplatky jsou vyšší v nízkoemisních zónách, ke kterým patří Kodaň, Frederiksberg, Odense, Aarhus a Aalborg. Zde se v první emisní třídě platí další příplatek 0,55 dánské koruny, v páté emisní třídě je to 0,07 dánské koruny.
Kompatibilita s mýtnými zařízeními
Dánský provozovatel mýtného systému neposkytuje žádné lokální mýtné zařízení. Namísto toho nabízí volitelnou rezervaci tras, kterou je nutno provést předem kreditní kartou.
Někteří poskytovatelé mýtných služeb již oznámili kompatibilitu jejich zařízení s novým systémem. Příkladem jsou firma UTA Edenred a Edenred, které informovaly, že jejich mýtná zařízení UTA One a UTA One next jsou s novým systémem slučitelné. Zákazník ale musí aktivovat mýtný kontext v zákaznické sekci UTA. Obě zařízení pracují se sítí 4G a vyhovující normě Evropské elektronické mýtné služby (EETS).
Připravil: Stanislav D. Břeň
Foto: KmToll (vejafgifter.dk)